Nowy numer 3/2021 Archiwum

Zażywać czy nie?

Łatwo dostępne, bez recepty, najczęściej przyjmowane według własnego uznania, bez konsultacji z lekarzem. O czym warto pamiętać, sięgając po suplementy diety?

Ponadto szeroka sprzedaż w internecie nie zawsze gwarantuje bezpieczeństwo w kwestii źródła i producenta proponowanych suplementów. Dlatego decydując się na suplementację jakimś produktem, najlepiej stosować te sprawdzone, od wiarygodnych producentów i według zaleceń lekarza. Aby upewnić się, czy dany produkt został prawidłowo wprowadzony na rynek i jest bezpieczny, można sprawdzić w Rejestrze Produktów Głównego Inspektoratu Sanitarnego, jaki jest jego status. Łatwość dostępu i liczba specyfików skutecznie działających na poprawę kondycji czy działania rozmaitych części naszego organizmu może spowodować, że będziemy przyjmować zbyt dużo suplementów. Nawet jeśli każdy produkt z osobna jest bezpieczny, a jego stosowanie nie wywołuje skutków ubocznych, to kilka różnych produktów w połączeniu z lekarstwami i spożywaniem dużych ilości tak zwanej żywności wzbogacanej może stanowić już niezbyt bezpieczny dla naszego zdrowia miks.

Zwróć uwagę na…

Nawet jeśli sięgniesz po suplementy bez wcześniejszej konsultacji z lekarzem i wybierzesz produkt sprawdzony, z pewnego źródła, warto obserwować reakcję organizmu na jego przyjmowanie. Wszelkie niepożądane i uciążliwe lub niepokojące objawy, które mogą mieć związek z rozpoczęciem suplementacji, powinny wzbudzić czujność. Może to być sygnał, że dany produkt nam nie służy.

Podobne objawy może spowodować zbyt duża ilość zażywanych suplementów. Producenci wprowadzający je na rynek powinni umieszczać na opakowaniach lub ulotkach informacje o zalecanych dziennych porcjach. Nie powinno się ich przekraczać, biorąc także pod uwagę inne źródła dostarczanej organizmowi substancji. Należy pamiętać, że równie szkodliwy dla zdrowia co niedobór może być nadmiar zażywanych substancji. Jest to istotne tym bardziej, że niektóre suplementy mogą zawierać także substancje, których producent nie wymienił na etykiecie. Dotyczy to zwłaszcza suplementów wspomagających odchudzanie i erekcję.

Co istotne, suplementacji nie można stosować na zapas. Musi ona odpowiadać na realne i aktualne potrzeby organizmu. Co więcej, osoby je stosujące powinny na bieżąco kontrolować, czy niedobory nadal istnieją. Może na to wpływać pora roku, żywność sezonowa czy czas spędzany na powietrzu. Nawet niewielkie zmiany nawyków, stylu życia i odżywiania się wpływają na uzupełnienie potrzeb naszego organizmu. Dobrze zbilansowana dieta i aktywność fizyczna to najkorzystniejsze dla zdrowia elementy i większość z nas doskonale o tym wie. Największym jednak problemem jest zmiana niekorzystnych dla zdrowia przyzwyczajeń, porzucenie nałogów, rezygnacja z fast foodów czy wysoce przetworzonego jedzenia. Bez tego nawet dobrze dopasowana suplementacja nie przyniesie oczekiwanych efektów teraz i w przyszłości. •

« 1 2 »
oceń artykuł Pobieranie..

Anna Leszczyńska-Rożek

Redaktorka działu „4 strony kobiety"

Absolwentka muzykologii na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Współzałożycielka Stowarzyszenia Śląska Kawiarnia Naukowa, w którym koordynowała projekty „Cztery żywioły" (cykl zajęć dla dzieci w gorszej sytuacji materialno-rodzinnej), wystawę fotografii naukowej „Mikro-Makro. Skale wszechświata" i cykliczne spotkania Śląskiej Kawiarni Naukowej w Katowicach. Autorka tekstów w miesięczniku „Mały Gość Niedzielny". Od 2018 r. w „Gościu Niedzielnym" prowadzi dział Cztery Strony Kobiety. Mama bliźniąt i żona Tomasza. Gra na skrzypcach w zespole Dobre Ludzie. Żegluje, eksperymentuje w kuchni, a od czasu do czasu wyrusza do dalekich krajów (m.in. Uganda, Islandia i Indie), by poznawać nowych ludzi, smaki, zapachy i miejsca.

Kontakt:
Więcej artykułów Anny Leszczyńskiej-Rożek

Zobacz także