Nowy numer 17/2024 Archiwum

Obraz Kościoła

Obraz utrzymany jest w modnej w XV w. i pierwszej połowie XVI w. konwencji „sacra conversazione” (święta rozmowa). Był to typ wizerunku siedzącej na tronie Madonny przedstawiający Ją z Dzieciątkiem w otoczeniu świętych. Taka kompozycja symbolizuje Kościół.

Mały Jezus podnosi rękę w geście błogosławieństwa. Z obu stron tronu znajdują się cztery anioły. Dwa z nich podnoszą zasłonę oddzielającą świat niebiański od ziemskiego, co jest symbolem objawienia. Dwa pozostałe trzymają narzędzia męki Pańskiej: anioł z lewej – koronę cierniową, anioł z prawej – gwoździe, którymi Zbawiciel był przybity do krzyża. To oczywiście symbol odkupienia.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

Leszek Śliwa

Zastępca sekretarza redakcji „Gościa Niedzielnego”

Prowadzi stałą rubrykę, w której analizuje malarstwo religijne. Ukończył historię oraz kulturoznawstwo (specjalizacja filmoznawcza) na Uniwersytecie Śląskim. Przez rok uczył historii w liceum. Przez 10 lat pracował w „Gazecie Wyborczej”, najpierw jako dziennikarz sportowy, a potem jako kierownik działu kultury w oddziale katowickim. W „Gościu Niedzielnym” pracuje od 2002 r. Autor książki poświęconej papieżowi Franciszkowi „Franciszek. Papież z końca świata” oraz książki „Jezus. Opowieść na płótnach wielkich mistrzów”, także współautor dwóch innych książek poświęconych malarstwu i kilku tomów „Piłkarskiej Encyklopedii Fuji”. Jego obszar specjalizacji to historia, historia sztuki, dawna broń, film, sport oraz wszystko, co jest związane z Hiszpanią.

Kontakt:
leszek.sliwa@gosc.pl
Więcej artykułów Leszka Śliwy