• gregg48
    28.12.2016 11:59
    "Nie będę tu prowadził polemiki czy osądy Księdza Profesora są trafne, bo według mnie się myli, ale na pewno powinien bardzie miarkować słowa, a także zaznaczyć, że to jego zdanie, a nie obiektywna prawda. Chyba, że przypisuje sobie prawo do bycia nieomylnym w sprawach politycznych".

    Ksiądz Wierzbicki zastosował tylko tę samą metodę, którą zna doskonale ze swojego kościoła i nie potrafi już zrozumieć jej subiektywności. Wasz kościół przypisuje sobie prawo do bycia nieomylnym we wszystkich sprawach, na temat których się wypowiada, i ze świecą szukać papieża, biskupa, księdza czy teologa, który podkreśliłby, że to co mówi to jego zdanie, a nie obiektywna prawda. Podziękujcie sobie samym za to, katolicy, a nie wymyślajcie dla przeciwników nowych wyśrubowanych standardów ad hoc.
    Mam też inną interpretację sprawy kaplicy: ksiądz Wierzbicki WIERZY (jak przystało na dobrego chrześcijanina) w to, że kaplica była zamknięta, a kiedy chrześcijanin WIERZY, to klękajcie fakty! (nawet, gdy jesteście weryfikowalne)
    doceń 12
    • Gość
      28.12.2016 13:46
      "Wasz kościół przypisuje sobie prawo do bycia nieomylnym we wszystkich sprawach, na temat których się wypowiada".
      Nie kłam, bo to nieładnie.
      doceń 16
  • Gość
    28.12.2016 12:31
    doprawdy - ksiądz i jeszcze do tego profesor - jak mógł się wyłamać?...
    doceń 8
  • mastera
    28.12.2016 12:36
    Jest jeszcze gorzej niż myślisz gregg48 .Wierzbicki kłamał, i, co byś nie wymyślił, jest to fakt, w związku z czym biskup miał o b o w i ą z e k go upomnieć ( w przeciwym razie byłby współwinny jego grzechu ); co do KK, to mam podejrzenie, że słabo go znasz, bo w przeciwnym razie wiedziałbyś, że jest nieomylny tylko w sprawach nauki Chrystusa, którą ma obowiązek głosić i nigdy nie twierdził,że jest inaczej.
    doceń 18
  • JAWA25
    28.12.2016 12:49
    należy zacząć od tego że kritikos znaczy po grecku "umiejący rozróżniać", zatem połączenie wyrazów "opiera swoją krytykę na nieprawdzie" jest pomieszaniem pojęć
    doceń 17
  • Gość
    28.12.2016 13:44
    Ostatnią rzeczą, o którą można podejrzewać księdza(!), który "krytykuje Kościół"(!) w TOK FM(!) i TVN(!!), jest "troska o Kościół". Ale cóż, było już takich kilku i pewnie będa kolejni. Ukłony dla ordynariusza za reakcję.
    doceń 18
  • gregg48
    28.12.2016 13:50
    @mastera
    Tak jak wasze twierdzenia i święte teksty są - waszym zdaniem - prawdą tak długo, jak długo nikt nie udowodni wam ponad wszelką wątpliwość, że jest inaczej, tak samo Wierzbicki mówi prawdę na temat KK w Polsce i kapliczki w Sejmie dopóki nikt ponad wszelką wątpliwość nie udowodni mu, że jest inaczej. Cóż niby udowodnił Łoziński poza tym, że stosuje nieprzystające argumenty racjonalistyczne do sfery wiary? Takie są prawa, które wszelka wiara sama sobie przyznaje i nie widzę powodów, aby dyskryminować tu WIARĘ Wierzbickiego. W końcu tak jak Bóg stworzył świat w 6 dni na sposób metaforyczny, jak to się teraz okazuje, to przecież może się też okazać, że Wierzbickiemu chodziło o metafizyczne, duchowe zamknięcie sejmowej kapliczki przez nieżyczliwą prawicę jej grzechami, a jak to było możliwe, to już jest wielka Tajemnica. Kościół jest nieomylny tylko w sprawach nauki Chrystusa, ale tak się jakoś dziwnie okazuje, że "nauka Chrystusa" coraz bardziej się rozrasta i rozrasta ponad twierdzenia starożytnego kaznodziei i obejmuje niemal wszystkie sfery działalności ludzkiej, i nie ma takiej starej czy nowej dziedziny, przy której wierzący nie wyciągnęliby z lamusa (i z kontekstu) jakiegoś cytatu biblijnego, który "jednoznacznie" mówi, że należy działać tak, a nie inaczej.
    doceń 9
  • Gość
    28.12.2016 14:10
    Otwarta kaplica? dla kogo ? ateistów? coś z głową u x. nie tak...
    doceń 5
  • Gość 1949
    28.12.2016 16:30
    Podobno w Polsce jest 95% katolików z czego, jak wynika z wyborów 1/3 to wyborcy PiS-u. Także więcej jest katolików inteligentnych, wykształconych i spokojnych, reszta to prawie warcholstwo szastające krzyżami, różańcami, hasłami kościelnymi i ubliżające katolikom opozycji w której są też ateiści, agnostycy i wyborcy innych wyznań. 15.Piotr powiedział więc do nich:

    „To wy właśnie wobec ludzi udajecie sprawiedliwych, ale Bóg zna wasze serca.

    To bowiem, co za wielkie uchodzi między ludźmi, obrzydliwością jest w oczach Bożych.”
    doceń 9
  • Gość
    28.12.2016 16:40
    Skoro Kościół staje po stronie jednej politycznej partii to dlaczego nie można go za to skrytykować ? Skoro nie staje po stronie biednych, bezrobotnych, uwikłanych w nałogi tylko staje po stronie pełniących władzę, po stronie "cesarza", który jest nieomylny i nie popełnia błędów, a jeśli popełnia to się do nich nie przyznaje, to dlaczego nie wolno wątpić w słuszność takiego postępowania ? Pis wiąże ręce, a Kościół knebluje tych co myślą samodzielnie, nie tak jak chcą tego rządzący.
    doceń 17
  • jureaz
    28.12.2016 16:49
    Ks. Wierzbicki na świetlistym szlaku ? ----------------------------------------------------------------------------------------
    Ksiądz profesor prowadzący duszpasterską misję także w parafii Gazety Wyborczej (która jeszcze niedawno obwieszczała z dumą "Udał nam się Palikot") ma miekkie serce dla pastuszków odepchniętych od najlepszych miejsc przy żłobku i stąd zapewne sięgnął do słownika najbardziej krewkich ofiar obecnej władzy. Gdyby bowiem zechciał rozważniej się im przyjrzeć oraz ludowi prowadzonemu nieraz na festyn "Kto wyżej podskoczy" to zobaczyłby może, iż wielu politycznie pobudzonych bądź przebudzonych, bardziej przypomina wygłodzone wampirki, od dawna zresztą syczące o "dorżnięciu watahy".
    To z ich strony słychać dumki o polskim Hamasie i Majdanie, nawoływanie do buntu wojska i policji, niezbyt nabożne pieśni "Będziecie wyskakiwać z okien". A ks. Wierzbicki jak gdyby nigdy nic wdrapał się ze wsparciem na ich barykadę i niczym odnowiciel kościoła wymaga od niego aby pomaszerował nowym świetlistym szlakiem a "wyjdzie na mądrego".
    Ks. profesor uznał też jakoby kościół w Polsce znalazł się w sytuacji podobnej do kościoła w Hiszpanii popierającego niegdyś reżim gen. Franco. Wolno się zatem domyślać, iż zdaniem postępowego duchownego kościół hiszpański powinien przed laty wyjść z ufnością naprzeciw czerwonej gwieździe albo "schować głowę w piasek", zdać się na miłosierdzie niosącego galązkę oliwną Stalina i czekać na cudowne przeobrażenie tyranii Franco w sowieckie królestwo dobra, pokoju i braterstwa.
    Obecnie jednak tak się przemieszały dyktatury ludu i władzy, że coraz trudniej rozróżnić jedną od drugiej, uciskanych od rozdokazywanych, wilki od owieczek, że nawet profesor może się w tym troszkę czasami pogubić.
    doceń 12
    • Andrzej
      29.12.2016 11:38
      Jakie to symptomatyczne, że za każdym razem, gdy trzeba kogoś zdyskredytować, to zaraz pojawia się jakiś Palikot albo Hamas... Tak łatwo wam to przychodzi. Ale do meritum się nie odniesiecie. Po tym między innymi można poznać, że nie macie racji.
      • nieudany
        29.12.2016 20:47
        Najbardziej spodobał mi się "JAKIŚ Palikot albo Hamas". Palikot (obecnie w politycznym czyśćcu ) to obok Urbana przodownik chamstwa i knajackiej pogardy w naszym kraju . Gazeta i środowisko dla których był on nadzieją i objawieniem - posiadają na szczęście dla nich pokaźny zapas kandydatów na udanych. Teraz udał im się ks. Wierzbicki, nie wiadomo tylko na jak długo. Czekamy na następnych Udanych.
        doceń 4
        0
  • bartloszek
    28.12.2016 17:08
    "to jego zdanie, a nie obiektywna prawda" :) ...super ...ciekawy podział prawdy na obiektywną , własną i chyba na nieobiektywną ale ciągle prawdę :) . .... coś w stylu prawda , tyż prawda i gó...no prawda.
    doceń 7
  • Kefas
    28.12.2016 18:16
    Za prawdę ma przepraszać ? Już ks.prof. J.Tischner przestrzegał przed terroryzmem prawicowym, która ma gębę pełną frazesów, a po prawdzie religią gębę sobie wyciera. Coś się redaktorowi pomyliło. https://youtu.be/vmsa0V77ts8
    doceń 21
    • Gość
      28.12.2016 20:20
      Tutaj nie należy ostrzegać przed prawicą, ale przed lewackim totalitaryzmem, no i niestety przed Tischnerem, gwiazdą lewicowych salonów. Zresztą wiele z jego wypowiedzi jest nie do obrony, jeśli nie jest nie trąci wręcz herezją.
      • Kefas
        28.12.2016 21:04
        Mało wiesz o ks.prof.J.Tischnerze by wydawać o nim taką opinię. Przeczytaj choć jedną z jego esejów, np. Etyka Solidarności lub Homo Sovieticus czy Myślenie według wartości, albo W krainie schorowanej wyobraźni - wtedy podyskutujemy kto lewek, a kto "prawdziwościowy prawdziwek ", a kto prawdziwy patriota, człowiek dialogu i ogromnej wiary.
        doceń 12
        0
    • Gość
      29.12.2016 17:05
      @ Kefas - Jeśli wielbicielowi postawy i filozofii dwóch duchownych profesorów - trzeba dziś tłumaczyć, że za epitet "głupek" wypada przeprosić, to albo nauki poszły w las bądź zachęcały do sięgania po wyzwiska, albo wychowanek okazał się nie dość pojętny.
      • Kefas
        29.12.2016 20:41
        @Gość /29.12.2016 17:06/ Ani jedno, ani drugie. Idąc Twoim rozumowaniem J.Kochanowski też powinien przeprosić za: Cieszy mię ten rym: "Polak mądr po szkodzie";
        Lecz jesli prawda i z tego nas zbodzie,
        Nową przypowieść Polak sobie kupi,
        Że i przed szkodą, i po szkodzie głupi. Warto również sięgnąć po teksty luterańskiego teologa D.Bonhoeffera, który pisał czym powinien być Kościół i jakie są jego zadania, wiem, że to dla niektórych katolików żaden autorytet, jednak warto zaznajomić się z jego artykułami. Wiemy doskonale jak kończy się mariaż kościoła z tronem, zwłaszcza w aspekcie KRK w Niemczech w czasach Hitlera, gdzie pod hasłami odnowy moralnej narodu, czystości rasy oraz porządku i dyscypliny, a przede wszystkim obietnicy podpisania konkordatu ówcześni hierarchowie popierają swoimi listami działania III Rzeszy. Jak to się skończyło ? Obozem koncentracyjnym Dachau, a po wojnie utratą zaufania i pustoszejącymi kościołami....
        doceń 6
        0
      • gość
        30.12.2016 15:21
        @ Kefas---Wypasiony mądrościami profesorów że hej, coś cieniutki jesteś w praktyce i aż głupio mi znów tłumaczyć, tym razem: czym się różni literacki utwór od wywiadu w mediach albo na co bardziej może sobie pozwolić poeta, fraszkopisarz a czego nie wypada duchownemu profesorowi - etykowi.
        doceń 1
        0
      • Kefas
        30.12.2016 19:50
        @ gość /30.12.2016 15:21/ skoro nie przemawiają do Ciebie protestanci być może przemówi Boeckenfoerde - jeden z współorganizatorów sympozjów w domu JP II w Castel Gandolfo - katolicki myśliciel ,prawnik, historyk, filozof i teoretyk współczesnej demokracji, sędzia Trybunału Konstytucyjnego, wykładowca na Heidelbergu, Bielefeldzie i Fryburgu. Warto zapoznać się z jego poglądami na temat stosunków Państwo-Kościół. Poczytaj, daj Boże byś zrozumiał - choć to TYLKO NIEMIEC ;-)
        doceń 2
        0
      • Gość
        30.12.2016 20:34
        Ja odpowiedziałem Ci na Twoje pytanie za co mógłby przeprosić ks. profesor etyk? Nie odnosiłem się do poglądów księdza na temat Kościoła. Ty zaś podjąłeś samobójczą próbę obrony "prawa" ks. Wierzbickiego do obraźliwej odzywki i wyciągnąłeś zza pazuchy kolejne autorytety. Czyżby akceptowały one zwracanie się do oponentów słowami "głupi", "dureń ew. "idiota" itp.?
        doceń 3
        0
      • Kefas
        31.12.2016 14:52

        @Gość /30.12.2016 20:34/ Mnie ten epitet nie dotyczy, bo nie jestem z tej części kościoła przez małe "k" pełnej integryzmu, dewocji i braku dialogu oraz sojuszu z tronem. A jeśli małe "k" zostało dotknięte, no cóż większe nad nim grzechy wiszą i tym powinni się przejmować. Czasami do ludzi ograniczonych intelektualnie trzeba zwracać się prosto, ale celnie ponieważ nie zrozumieją. EOT
        doceń 2
        0
      • Gość
        31.12.2016 19:40
        @ Kefas---Rzecz w tym czy ten epitet był niezbędny, właściwy w wypowiedzi duchownego profesora etyki wobec braci w wierze i z uczelni. Widzę, że jako ślepy admirator księdza profesora gotów jesteś niczym dziarski żuczek toczyć kulkę gnoju (ku chwale Trójcy Profesorów?) aż do utraty umysłowej przytomności byle tylko nie zostawić owej bryłki na ścieżce roztropności i umiarkowania.
        Wątpię też czy próbę "wyświęcenia" chamstwa na złoty środek komunikacji postępowego Nadczłowieka z podludźmi pobłogosławiłby ks. Wierzbicki. Mógłbyś może liczyć na protekcjonalne poklepanie po plecach przez niedościgłych w sztuce pogardy Urbana czy Palikota. BOT
        doceń 0
        0
  • paulus
    28.12.2016 18:18
    ...to boj nasz ostatni....niestety juz nie ma kogo "podlozyc"...farbowane lisy ujawniaja sie sami..."po ich czynach ich poznacie"...i tylko zapytac ilu cienkich bolkow jeszcze siedzi w "ukryciu".Szczesc Boze
    doceń 5
  • krut00
    28.12.2016 18:56
    Ksiądz opresor udając gołąbka pokoju rozdrapuje fundament na którym stoi, myśląc że to najzwyklejsza kupa łajna do której od lat już przywykł. Co do kościoła to nie pamiętam żeby w mojej parafii zachęcano do głosowania za jedną lub drugą partią polityczną, i nawet nikt otwarcie nie namawiał na intronizacje Chrystusa Króla. Owszem proboszcz ogłosił że jest nowenna ale jakichś większych przygotowań, czy rekolekcji... nie było. Swój głos oddaję na Chrystusa Króla, mojego pana i zbawiciela, i w nim pokładam nadzieję. To że każdy trochę inaczej postrzega otaczający go świat niczym złym nie jest. Tak długo jak długo nie zmuszamy innych do przyjmowania naszego punktu widzenia za jedynie słuszny, mamy szanse popatrzeć oczami innej osoby na to co nas otacza i dostrzec to czego sami nie jesteśmy w stanie zobaczyć. Ważne jest co tak naprawdę chcemy widzieć, dlatego TVN, Wybiórcza, NIE - pan Urbana, należy z daleka omijać.
    doceń 11
  • gut
    28.12.2016 19:30
    [ Abraham Lincoln ] ➡➡➡ [ Bóg nie jest po naszej stronie, ale liczę na to, że ma nas po swojej. ] ;-> Hierarchowie Kościoła Katolickiego są ᐖpo różnych stronach barykadyᐛ - albowiem Kościół nie może utożsamiać się z jedną partią polityczną. Są różne głosy duchownych i takie, które mówią coś innego - do - tego, co mówi wspomniany uczony duchowny. Reasumując - Polski Punkt Widzenia? / Inny Punkt Widzenia? / Różny Punt Widzenia? ;-> Nie potrzebne skreślić... :-d [ Stanisław Jerzy Lec ] ➡➡➡ [ W napiętej sytuacji nie należy naciskać na guzik. Wystarczy go rozpiąć. ] :-)))

    doceń 9
  • Gość Tadeusz
    28.12.2016 20:46
    Artykuł godny najwyższego stopnia tischnerowskiej " prawdy". To ks. profesor Wierzbicki ratuje reputację KUL-u.
    doceń 11
    • Gość
      29.12.2016 17:32
      Wy sezonowi fani ks. Wierzbickiego a przedtem pewno Palikota, nie jesteście w stanie pojąć, że prawda nie potrzebuje wsparcia ze strony pogardy czy obelżywych odzywek ulicy .
      doceń 6
  • Gość
    28.12.2016 20:48
    "Ksiadz powinien przeprosic". "Przepraszam, ze mysle"
    doceń 15
    • Gość
      29.12.2016 17:36
      A może tak :"Przepraszam, że zachowałem się jakbym nie myślał"
      doceń 6
  • Gość
    28.12.2016 20:53
    Od kilku lat nie daję ani grosza na KUL. Takich Wierzbickich jest tam więcej i nie mam zamiaru finansowo podpierać.
    • Gość
      29.12.2016 10:33
      u nas było tak: "Dziś kolekta przeznaczona na tak zwany katolicki uniwersytet lubelski. Skarbonka na potrzeby parafii stoi z tyłu kościoła, polecam ja waszej ofiarności".
      doceń 4
  • Tormann
    28.12.2016 20:55
    Dla mnie to szczególnie bolesne, bo ks. Wierzbicki był wiele lat temu moim nauczycielem akademickim. Ktoś kiedyś nazwał Adama Michnika "ojcem zaczadzonych". Z jednym z "zaczadzonych" mamy tu do czynienia.
    doceń 6
  • Anna Panna
    28.12.2016 20:58
    Lemański bis. Ciekawe ile upomnień wręczą mu przełożeni i ile razy jeszcze wystąpi? A wykładać będzie dalej tak, jak wykładał i premii mu nie obetną?
    doceń 8
  • Anonim (konto usunięte)
    29.12.2016 00:25
    Przeproszenie jest szlachetną asprawą ale bezczwlnością obcemu nie jego tyczącego żądać tego AKTU
    doceń 1
  • Anonim (konto usunięte)
    29.12.2016 00:35
    Cóż TO JEST PRAWDA ????? pIŁAT PYTAŁ TYLKO. a OKRUCHY żPRAWDA JUż Są nIE WAżNE ????
    doceń 0
  • Gość
    29.12.2016 06:04
    A moze...ksiadz profesor ma racje?
    doceń 17
  • Gość
    29.12.2016 07:33
    Prawdziwa cnota krytyk się nie boi - a Wy jakoś tak alergicznie na krytykę reagujecie , ciekawe dlaczego
    doceń 17
    • Bronak Kamarołski
      29.12.2016 10:39
      "Prawdziwa cnota krytyk się nie boi - a Wy jakoś tak alergicznie na krytykę reagujecie , ciekawe dlaczego" - A dlaczego tym razem nie pasuje Ci tekst o belce w cudzym oku? Tacy jak Ty, zawsze używacie tych "ewangelicznych" argumentów, ale zazwyczaj - ze względu na fakt, że nie rozmiecie ich kontekstu - ośmieszacie się, gdy ich używacie.
      Bo to, że prawdziwa cnota krtyki się nie boi oznacza, że ta cnota, pod ogniem krytyki musi milczeć? Tak może myśleć tylko idiota, no i "Gość", który nie rozumie co cytuje.
      • Jurek
        30.12.2016 09:45
        A gdzie w Ewangelii znajdę słowa: "prawdziwa cnota krytyk się nie boi"?
        doceń 2
        0
  • Gość
    29.12.2016 10:31
    Pomówienie i oszczerstwo to nie krytyka.
    doceń 10
  • Gość
    29.12.2016 11:50
    coż, jednak nie każdy jest na tyle niedorozwinięty że potrzebuje by mu ktoś tłumaczył co "powinien" ks. profesor etyk. A szczególnie raczej nie ma sensu by jego wypowiedzi recenzował i tłumaczył jakiiś dziennikarz. Znajmy proporcje. To jak Ziobro czy kempa pouczająca profesorów prawa - po prostu żenujące.
    • wyciągnę Kolegę z dołka
      30.12.2016 13:47
      Czy nadzwyczajnie rozwiniętych profesorów nie wolno pospólstwu magisterskiemu tknąć krytycznym słówkiem, bo owe giganty mają absolutną nieomylność i niebotyczną wiedzę, i jak już do nich podchodzić to tylko na kolanach? A czy Kolega opowiadający się za kultem Nader Rozwiniętych nie wpadł przypadkiem w dołek bałwochwalstwa?
      doceń 2
  • bez przeprosin
    29.12.2016 13:04
    niech nam żyje ciemny lud
    doceń 3
  • Gość
    29.12.2016 17:59
    Wysłuchałam całej wypowiedzi i uważam,że nie ma za co przepraszać.Niech ci co czują się oburzeni posłuchają jeszcze raz albo przeczytają.Należy słuchać i czytać ze zrozumieniem.!!Bardzo dobra i pouczająca wypowiedź.Nie pierwszy to duchowny, który mówi prawdę o rządzących!!! A kler tak w ogóle powinien zająć się przede wszystkim sobą, a następnie zastanowić się, czy aby swoim postępowaniem nie przyczynia się do pustoszenia kościoła!!! Kto to widział aby politycy przemawiali z ambon kościoła.
    doceń 11
  • Gość
    29.12.2016 18:37
    Wielki szacunek dla głosu rozsądku i mądrości ks.Wierzbickiego.
    doceń 11
  • Gośćwłodek
    29.12.2016 19:26
    A czy Pan Panie Łoziński przeprosił za ks Gila ,którego uporczywie Pan bronił kiedy pojawiły się zarzuty a który został skazany prawomocnym wyrokiem na 7 lat i dobrowolnie poddał się karze? Czy nie jest Pan stronniczy? To po m.in. pańskich artykułach przestałem czytać Gościa. Pozdrawiam w Panu
    doceń 11
  • Fonia
    29.12.2016 19:48
    Idę o zakład, że kłamczuszek Wierzbicki nie przeprosi!
    doceń 4
  • amato
    29.12.2016 21:29
    Sam się przekonał, że posłowie opozycji kłamią( choćby w sprawie kaplicy) jednak nie skłoniło to go do refleksji. Nie mogę zrozumieć jak człowiek wierzący może głosować na liberałów, a to ksiądz z takimi poglądami się obnosi i to jeszcze profesor. A co z jego patriotyzmem, no tak, nie musi być patriotą.
    doceń 3
  • amato
    29.12.2016 21:31
    Ksiądz liberał występuje tylko w liberalnych mendiach?
    doceń 1
  • Gość
    30.12.2016 04:16
    Cóż, jak mówią, dr przed nazwiskiem czasem znaczy tylko "dureń"
    doceń 3
  • Gość
    30.12.2016 07:51
    Ksiądz Wierzbicki prawdopodobnie użył mocnych słów by wstrząsnąć - by opamiętać. Zwróćcie uwagę na to gdzie zabrnęliśmy. Ksiądz krytykujący Kościół! Tak obrzućmy go kamieniami (tak mi się skojarzyło po dniu św. Szczepana). Kościół i duchowni są przecież nieomylni! Zaraz, zaraz. Chyba nie ma takiego dogmatu? Oburzamy się bo ksiądz katolicki uznał, że kościół powinien być kościołem otwartym, a nie zamkniętym. Tak moi kochani. Patrząc na poczynania polskich hierarchów (przynajmniej ich zdecydowanej większości) i części duchowieństwa odnoszę wrażenie, że błędnie uznano, że trzeba "zamknąć" z nadzieją, że polski kościół utrzyma ten stan posiadania "owieczek", który na tle innych krajów europejskich jest nadal imponujący. Po co nam nowi... Jezus był tylko jakiś taki dziwny, że zostawiał stado i szukał zagubionej owieczki. My-nasz polski kościół nie potrzebujemy otwierać się na poszukujących, zabłąkanych (oni nie wejdą/wrócą do kościoła pełnego sprzeczności, kościoła niewiarygodnego!). My zadowolimy się tym co mamy! Złudne myślenie, które na dodatek może doprowadzić do lawinowego odpływu wiernych. Są głosy w kościele, które dostrzegają to zagrożenie, ale lepiej pozostać głuchym na ich głos! No bo kto nam podskoczy? Nie dość, że najsilniejsi w Europie to jeszcze władza nasza! Rażą nas słowa ks. profesora. Nic dziwnego skoro podoba nam się pani premier zawłaszczająca prawo do miłości Ojczyzny, skoro podobają nam się liderzy obozu rządzącego wyzywający oponentów od komunistów i złodziei. Właśnie... Pani premier. Dumni, że rządzi (?) kobieta, za chwilę matka księdza. Mam nadzieję, że te słowa, które padają z jej ust to jednak tylko to co każe jej mówić jej faktyczny szef, a nie jej własne słowa. bo jeśli w takim duchu wychowała swojego syna i takim językiem będzie posługiwać się już za chwilę - nowy duchowny... Otrząśnijmy się! Nie powtarzajmy, że jesteśmy uczniami Jezusa, tylko nimi bądźmy...
    • wstrząsać z opamiętaniem
      30.12.2016 12:49
      "Ksiądz Wierzbicki prawdopodobnie użył mocnych słów by wstrząsnąć - by opamiętać"---
      Kolega widzę wpadł w trans domorosłego kaznodziei, ale zabrakło mi w oracji składników do lepszego wstrząsania narodem oraz KK a przydałoby się zaiwanić jakimś obelżywiątkiem choćby z repertuaru ks. Sowy czy ks. Pieronka bądź samego ks. Wierzbickiego, który tak się zapamiętał we wstrząsaniu. że się nie całkiem opamiętał.
      doceń 4
  • jurek
    30.12.2016 08:57
    A za co ma przeprosić? za prawdę? To było oczywiste,ze mediatorem pod koniec lat osiemdziesiątych był Koścół Katolicki, podobnie jeszcze naturalne było to kilkanaście lat temu w różnych sytuacjach. A teraz? Praktycznie nikomu nie przyszło do głowy aby o to zwrócić się do hierarchów kościelnych! Czy prawda jest, żę żaden ksiądz nie wyszedł w wigilie z opłatkiem do protestujących przed Sejmem? W Świeta Bożego Narodzenia? Rozumiem, ze to "ciamajdan" i "próba puczu", ale żeby nie podzielić się tymi ludźmi opłatkiem?
    • niebywałe
      30.12.2016 11:48
      Ani ks. Sowa, ani ks. Pieronek ani ks. Boniecki, ani wreszcie ks. Wierzbicki nie wyszli z opłatkiem do uczestników zawodów kto podskoczy wyżej ... Niebywałe...
      doceń 5
  • max
    30.12.2016 09:46
    Ksiądz najwyraźniej zbłądził i stanął po stronie postkomunistów, liberałów czyli tych który walczą z Kościołem i narodem. Smutne
    • Kefas
      30.12.2016 19:59
      Jezus też jadał z celnikami i kobietami lekkich obyczajów, a na krzyż przybił Go lud religijnej ortodoksji.
      • max
        30.12.2016 20:58
        Nie widzisz różnicy między rozmową z grzeszniki w celu jego nawrócenia a przyłączeniem się do grzeszników i przyjęciem ich toku rozumowania? Żydzi nie przyjęli Chrystusa jako Mesjasza dlatego go ukrzyżowali. Oni nadal czekają na mesjasza a jak ktoś i mówi żeby się nawrócili nazywają go anty-Semitą.
        doceń 5
        0
  • Anonim (konto usunięte)
    30.12.2016 11:48
    Cytat:= Gość
    Zwróćcie uwagę na to gdzie zabrnęliśmy. Ksiądz krytykujący Kościół! Tak obrzućmy go kamieniami (tak mi …)
    Gościu, na twój apel zwracam uwagę,i wybacz mi to, co ci na to
    odpowiem: gościnnie to się tu nie odezwałeś (może ja też gościnnie nie odezwię się...piszesz, jakbhyś jeszcze w krótkich
    spodenkach latał, bo życia jeszcze nie znasz..,a kto ma lepiej znać się nas sprawach kościelnych jak nie ksiądz ??? a ty się znasz, dałeś tego próbkę, cytuję: Tak obrzućmy go kamieniami (tak mi się skojarzyło po dniu św. Szczepana) Kim to jesteś, że go kamieniować chcesz…?????? a te skojarzenia askkąd rodem ?????
    • Gość
      30.12.2016 14:18
      Drogi tambaranie. Nie jestem pewien czy dobrze odczytuję Twój zarzut, ale chyba nie wyczułeś w moich słowach ironii i sarkazmu. Akurat jestem daleki od kamieniowania ks. Wierzbickiego. Co do krótkich spodenek i znajomości życia.... mocno się pomyliłeś... Pozdrawiam życząc wszystkim by Nowy Rok przyniósł nam w końcu więcej spokoju, zrozumienia i wzajemnej życzliwości.
      doceń 0
  • mastera
    30.12.2016 13:09
    czy ktoś, kto mówi, że kaplica była zamknięta, pomimo , że była otwarta - kłamie czy nie?
    doceń 8
  • Gość
    30.12.2016 13:45
    Ten "ksiądz" to taki kolejny Lemański pompowany przez lewackie media i innych wrogów Kościoła. Niestety czarne owce wszędzie się zdarzają.
    • Gość
      30.12.2016 23:59
      O ile się z Panem/Panią zgadzam w 100%, to ten cudzysłów jest bardzo nie na miejscu. Choćby nie wiem jak głupio gadał.
      doceń 3
  • Gość
    31.12.2016 10:16
    "(...) Również przedstawiciele postępowego duchowieństwa w osobie ojca Tomasza Dostatniego i innych, mówią o „kroku w tył”, sugerując, że papież Franciszek w ogóle nie interesuje się Europą, więc nawet do Krakowa delegował kogoś spod dużego palca. „A myśmy się spodziewali...” z goryczą puentuje przewielebny ojciec Dostatni, przewidując, że od tej pory papież Franciszek „będzie w Polsce krytykowany”. Jeśli ta krytyka będzie eskalowana równolegle do eskalacji konfliktu politycznego, to nie jest wykluczone, że najbardziej rozczarowana papieżem Franciszkiem część duchowieństwa przejdzie na judaizm. Gdyby jeszcze w dodatku udało się jej przechwycić majątek Kościoła, to mogłoby to oznaczać nadejście „dni ostatnich” również i dla niego, przynajmniej w dotychczasowej postaci." - http://www.michalkiewicz.pl/tekst.php?tekst=3825
    doceń 2
  • zielar
    01.01.2017 01:11
    A ja uważam Panie Redaktorze, że większym skandalem było milczenie Kościoła (w osobie hierarchów) po słowach Jarosława Kaczyńskiego ..."Polacy w przeszłości za szybko wybaczali...." Było to w dniu, w którym Prezydent Duda apelował o wzajemne wybaczenie a słowa Kaczyńskiego były przytykiem w stosunku do Prezydenta. Jarosław Kaczyński sugerował, że najpierw powinno być wyznanie win, później kara a następnie dopiero wybaczenie. Widać pomylił przebaczenie z sakramentem spowiedzi. Bo dobrze wiemy, że przebaczenie ma charakter bezwarunkowy. Choć bywa trudne. I jakoś nie wysuwa się teraz takich "armat" w stosunku do prezesa PIS (za całkowite zaniechanie procedowania projektu ustawy "pro life") jak miało to miejsce w stosunku do Prezydenta Komorowskiego (groźba ekskomuniki).
    • Gość
      01.01.2017 15:37
      Przebaczenie nie ma charakteru bezwarunkowego. Jezus powiedział, że jeśli twój brat zgrzeszy i PROSI o wybaczenie to mu wybacz. Wybaczenie powinno być tez rozważne, a nie pochopne. Zbyt szybkie wybaczenie rozzuchwala sprawcę. To tak ogólnie na temat wybaczenia, a nie wypowiedzi ks. Wierzbickiego
      doceń 1
    • ale ci się pokiełbasiło
      01.01.2017 16:49
      "Zwykle mówimy o trzech warunkach przebaczenia: grzesznik żałuje popełnionego zła, postanawia więcej go nie czynić oraz jest gotowy za nie zadośćuczynić na tyle, na ile jest to możliwe. Od złoczyńcy nie można oczekiwać, że nigdy już nie popełni zła, ale że podejmie konkretne, efektywne działania, aby takim czynom zapobiegać. Na przykład człowiek regularnie popełniający nadużycia seksualne nie powinien otrzymać rozgrzeszenia, dopóki nie ma w im szczerej intencji unikania sytuacji, w których łatwo o taki grzech.
      Czytając Pismo Święte, przekonujemy się, że sam Bóg stawia człowiekowi takie warunki. Kiedy Izrael doświadcza Bożego gniewu, obawia się kary. Lud wyznaje swoje grzechy, błaga o wybaczenie, pokutuje i podejmuje postanowienie przestrzegania Bożego prawa. Oznacza to, że Izraelici starają się otworzyć na Boże przebaczenie, tak, aby Bóg mógł go z radością udzielić".
      http://www.opoka.org.pl/zycie_kosciola/kultura/dulles.html
      doceń 2
  • wow ras
    01.01.2017 22:30
    Na tak, teraz tylko wygodne dla władzy (jakiejkowlwiek) tezy są akceptowalne. Za inne należy przepraszać! Wstyd i hańba! Każdego kto przedkłada ślepe posłuszeństwo jakiejkolwiek ideologi ponad dar Boży - zdrowy rozsądek, wolność wyboru/myślenia można nazwać głupkiem - to i tak łagodne określenie. Sam bywam głupkiem... Tak trudno strawić krytykę? Może do Kochanowskiego trzeba wrócić ?
    • od Jana do Janusza
      02.01.2017 15:49
      Tu już jeden mędrek, podobny do Ciebie, chciał wrócić do Kochanowskiego ale po drodze się rozmyślił i wybrał Palikota ( patrz wątek : od Kefas 28.12.2016 18:16 do Gość 31.12.2016 19:40 ).
      doceń 0
  • Gość
    02.01.2017 19:56
    Zgadzam się z tym co przedstawił w felietonie red.Michalkiewicz. "Zielar" to chyba delegowany do określonych wpisów.
    doceń 0
  • Jacek
    03.01.2017 15:23
    „Na głupka wyszedł Kościół katolicki, który poparł PiS. Dzisiaj, nawet gdyby zgłosił się na mediatora, to wszyscy go wygwiżdżą. I to mnie bardzo boli, że Kościół tak strasznie się skompromitował. I powinien, moim zdaniem, odbyć teraz jakąś głęboką pokutę, żeby stał się wiarygodny” - to słowa ks. Alfreda Wierzbickiego, etyka KUL, z końca roku 2016.

    Bogumił Łoziński z "Gościa Niedzielnego" uważa, że ksiądz Alfred powinien przeprosić za swoje słowa. Podobnie zareagowali rektor KUL i arcybiskup z Lublina.

    Niefortunne jest nieprecyzyjne mówienie o Kościele w Polsce - gdy chodzi tylko o jego niektórych przedstawicieli. Poza tym, pytanie - na czym polegało " poparcie PIS-u" przez Kościół? Tak konkretnie?

    Uważam jednak, że jest niestety wiele smutnej prawdy w tym, że czuło się poparcie hierarchów polskich podczas kampanii pisowskiej, a także już teraz, w trakcie rządzenia PIS. Prawo i Sprawiedliwość wykorzystało poparcie Kościoła. Przypomnę, że jedną z pierwszych rzeczy, którą zrobił świeżo wybrany prezydent Andrzej Duda, było odznaczenie biskupów polskich w Watykanie (za wybitne reprezentowanie kraju).

    Zgadzam się z tym, że sytuacja w Polsce nie jest czarno biała. Postawa moralna posłów PIS - okazała się chwiejna zarówno podczas burzliwej debaty nad zmianą ustawy aborcyjnej jak i przez NIEPODJĘCIE DZIAŁAŃ w celu ograniczenia lub oficjalnego zakazu stosowania procedur In vitro.

    Obecnie w Polsce aborcja może być dalej wykonywana (tak, w trzech przypadkach, ale czy może istnieć jakiekolwiek słuszne uzasadnienie zabicia niewinnego dziecka?), a liczba zarodków in vitro nie ma dalej ograniczeń (zdarza się, że jedna kobieta ma kilkaset zamrożonych dzieci w azocie).

    Podczas końcówki rządzenia Platformy - gdy tematem numer jeden było in vitro - głośno mówiło się w Kościele o tym, że każdy, kto popiera in vitro stawia się automatycznie poza Kościołem - to znaczy podlega automatycznej ekskomunice. Zabrakło jednak tej konsekwencji wobec... prezydenta Andrzeja Dudy, który w trakcie kampanii prezydenckiej kluczył, że są ważniejsze tematy, ale już wybrany oświadczył: "Jako prezydent Rzeczypospolitej uważam, że potrzeby małżeństw, które dzisiaj są w trudnej sytuacji, bo nie mogą mieć dzieci czy mają trudności z tym, aby mieć dziecko, powinny zostać zrealizowane.(...) Procedury ws. in vitro są potrzebne; powinny być tak przygotowane, aby zagwarantowana była godność i życie ludzkie zgodnie z naszą konstytucją".
    (5 sierpnia 2015) http://wyborcza.pl/1,76842,18505732,andrzej-duda-o-in-vitro-licze-na-kompromis-wtedy-bede-mogl.html?disableRedirects=true).

    Biskupi spóźnili się z wołaniem o nie popieranie in vitro - zareagowali w czasie, gdy było wiadomo, że Platforma i tak zrobi co będzie chciała. Od tego czasu w Kościele jest cisza na temat in vitro. I w dalszym ciągu wielu uczciwie wierzących katolików uważa, że in vitro to miłosierne pomaganie cierpiącym małżeństwom otwartym na potomstwo. W KOŚCIELE BRAKUJE SYSTEMATYCZNEJ EDUKACJI WIERNYCH na tematy strategiczne. Dlaczego in vitro jest złe? Wielu uważa, że dlatego, bo tak mówią księża - innych argumentów po prostu nie znają.

    Podobnie na temat aborcji, nigdy bardziej niż dziś, powinno się trąbić w listach pasterskich. Choćby po to, by środowiska pro-life'fowe nie tworzyły projektów ustaw, które z góry skazane są niepowodzenie. Szarzy wierni potrzebują precyzyjnej wiedzy o aborcji! Powinniśmy znać argumenty i umieć rozmawiać o aborcji w kluczu podstawowych pytań o los zgwałconych lub niepełnoletnich matek, czy ciężko chore dzieci. Czy są w ogóle sytuacje usprawiedliwiające aborcję?

    Argumentacja, że jest tak i tak, bo tak mówi Kościół - nie działa w Polsce.

    Dobrze, że w Kościele polskim mamy wyraźnych biskupów, którzy nie boją się być prorokami i nauczycielami, jak np. biskup Ryś, arcybiskup Hozer, biskup Dajczak, arcybiskup Jędraszewski.
    W dzisiejszych czasach potrzebujemy inteligentnych wierzących. Inteligencja była zwalczana przez oba totalitaryzmy - w sposób drastyczny i skuteczny. Kościół w Polsce powinien wychowywać i kształtować nie tylko prostych ludzi przywiązanych do tradycji, ale również pozyskiwać ludzi panoramicznie myślących. Wielu biskupów realizuje cierpliwie ten kierunek.


    Wnioski

    Przedstawiciele Kościoła nie powinni nigdy faworyzować żadnej partii. Wskazywanie wyłącznie na wartości i zachęcanie do głosowania na polityków broniących wartości - to wystarczy, by nigdy nie było insynuacji i niepotrzebnych intryg.

    Kościół nie wyszedł na głupka. To pojedynczy przedstawiciele Kościoła kompromitują się, gdy popierają konkretną partię.

    Edukacja i wychowywanie systemowe ukształtuje ludzi wierzących z mocnymi kręgosłupami moralnymi. To jest przyszłość Kościoła w Polsce. To jest kształtowanie wyborców i przyszłych polityków.
    doceń 2
  • Aneta
    21.06.2017 11:32
    Ksiądz Wierzbicki jest jednym z niewielu rozsądnych głosów w kościele. Niezwykle inteligentny i wrażliwy na ludzkie potrzeby człowiek.
    doceń 5
  • Gość
    22.06.2017 15:46
    Odczuwam ulgę słuchając wypowiedzi ks. Wierzbickiego. Niezwykle mądry człowiek. Jeden z niewielu odważnych księży, którego głos ma jasny przekaz. Nie relatywizuje. Nie kręci. Nie staje na koturnach. Jest ludzki. Księże wielkie dzięki
    doceń 5
Dyskusja zakończona.

Ze względów bezpieczeństwa, kiedy korzystasz z możliwości napisania komentarza lub dodania intencji, w logach systemowych zapisuje się Twoje IP. Mają do niego dostęp wyłącznie uprawnieni administratorzy systemu. Administratorem Twoich danych jest Instytut Gość Media, z siedzibą w Katowicach 40-042, ul. Wita Stwosza 11. Szanujemy Twoje dane i chronimy je. Szczegółowe informacje na ten temat oraz i prawa, jakie Ci przysługują, opisaliśmy w Polityce prywatności.

Bogumił Łoziński

Zastępca redaktora naczelnego „Gościa Niedzielnego”, kierownik działu „Polska”.
Pracował m.in. w Katolickiej Agencji Informacyjnej jako szef działu krajowego, oraz w „Dzienniku” jako dziennikarz i publicysta. Wyróżniony Medalem Pamiątkowym Prymasa Polski (2006) oraz tytułem Mecenas Polskiej Ekologii w X edycji Narodowego Konkursu Ekologicznego „Przyjaźni środowisku” (2009). Ma na swoim koncie dziesiątki wywiadów z polskimi hierarchami, a także z kard. Josephem Ratzingerem (2004) i prof. Leszkiem Kołakowskim (2008). Autor publikacji książkowych, m.in. bestelleru „Leksykon zakonów w Polsce”. Hobby: piłka nożna, lekkoatletyka, żeglarstwo. Jego obszar specjalizacji to tematyka religijna, światopoglądowa i historyczna, a także społeczno-polityczna i ekologiczna.

Kontakt:
bogumil.lozinski@gosc.pl
Więcej artykułów Bogumiła Łozińskiego