Nowy numer 40/2020 Archiwum

Ćwicz na zdrowie

Aktywność fizyczna jest potrzebna wszystkim, niezależnie od wieku. U osób starszych pozwala dłużej zachować samodzielność i sprawność. Warto zacząć ćwiczyć, nawet jeśli przekroczyliśmy już 60., 70., a nawet 80. rok życia.

Codzienny wysiłek ruchowy zmniejsza ryzyko zachorowań na wiele chorób. Usprawnia ciało i daje satysfakcję z podejmowanych wyzwań fizycznych. Uczęszczanie na dopasowane do wieku i stanu zdrowia zajęcia ruchowe to doskonały pretekst do spotkań towarzyskich i niezastąpiony lek na samotność. Zajęcia grupowe dla osób 60+ czy wspólne uprawianie nordic walkingu nie wzbudza już żadnych emocji poza podziwem oraz mobilizuje inne starsze osoby do wysiłku fizycznego.

Aktywni czy nie?

Badanie GUS z 2014 r. pokazało, że seniorzy w Polsce nie są zbyt aktywną ruchowo grupą. Najczęściej wymienianą przyczyną takiego stanu rzeczy są zaburzenia wzroku i słuchu oraz inne choroby. Osoby 70+ i 80+ mają problemy z poruszaniem się, wstawaniem i kładzeniem się spać czy zaspokojeniem podstawowych potrzeb. Ze względu na dolegliwości dotyka to aż co drugą osobę powyżej 65. roku życia. A wiadomo, że z wiekiem tych ograniczeń przybywa. Aby temu zapobiec, trzeba zwiększyć swoją aktywność ruchową. Wystarczy ćwiczyć 30 minut dziennie 5 razy w tygodniu, aby w znaczącym stopniu poprawić kondycję, samopoczucie i zdrowie.

Najprościej rozpocząć od spacerów czy szybszych marszów (stąd popularność nordic walkingu – maszerowania z kijkami), jazdy na rowerze czy prostych ćwiczeń gimnastycznych. Dobrze o ich zakres zapytać lekarza albo fizjoterapeutę. Wśród najbardziej lubianych są zajęcia aerobowe (w tym aqua aerobic), rozciąganie, taniec, callanetics czy ćwiczenia z akcesoriami (piłki, kije gimnastyczne, elastyczne taśmy i inne). Najlepsze dla seniorów są treningi poprawiające wydolność krążeniowo-oddechową na przemian z aktywnością usprawniającą masę mięśniową, która z wiekiem powoli zanika. Korzystne są też ćwiczenia poprawiające gibkość ciała oraz równowagę i refleks. Taniec jako forma treningu dodatkowo pozwala na poprawienie koordynacji ruchowo-wzrokowej. Na początek można spróbować zumby lub latino dance.

Dla osób starszych (powyżej 70. r.ż.) z dużymi ograniczeniami ruchowymi zalecane jest ćwiczenie podstawowych czynności, takich jak schylanie się, wstawanie i siadanie, kładzenie do łóżka, chodzenie na dłuższe odległości czy noszenie zakupów oraz ćwiczenie równowagi. Te z pozoru proste ćwiczenia, imitujące poszczególne czynności, pozwolą na sprawniejsze poruszanie się w konkretnych codziennych sytuacjach.

W klubach sportowych, na siłowniach i uniwersytetach III wieku znaleźć można treningi dla seniorów. Z pomocą przychodzi również internet, gdzie poza ćwiczeniami znaleźć można motywujące przykłady starszych osób, które dzięki podjęciu aktywności poprawiły jakość swojego życia. Świetnym przykładem jest wysportowana i promienna Irena Wielocha, której konto na Facebooku obserwuje kilka tysięcy osób.

Ruch przed ekranem

Ciekawą alternatywą są też exergames, czyli gry komputerowe zmuszające do aktywności fizycznej. Są one coraz częściej wykorzystywane w rehabilitacji osób starszych. Dzięki specjalnym czujnikom ruchu, czasem matom rozkładanym na podłodze oraz ekranowi wyświetlającemu dopasowaną grafikę ćwiczenia stają się dobrą zabawą. W ten sposób można ćwiczyć aerobik, biegi, skoki przez płotki, łucznictwo i wiele innych sportów.

Popularne są też gry taneczne, często wykorzystujące choreografię z filmów czy musicali. Można je dobierać w zależności od sprawności fizycznej i umysłowej gracza oraz jego preferencji. Dodatkowym atutem jest możliwość zagrania z wnukami. W tym przypadku i dla starszych, i dla młodszych granie w gry komputerowe ma wymiar pozytywny, bo nie tylko jest dobrą zabawą, ale i wymusza ruch przed ekranem telewizora czy komputera. •

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

Anna Leszczyńska-Rożek

Redaktorka działu „4 strony kobiety"

Absolwentka muzykologii na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Współzałożycielka Stowarzyszenia Śląska Kawiarnia Naukowa, w którym koordynowała projekty „Cztery żywioły" (cykl zajęć dla dzieci w gorszej sytuacji materialno-rodzinnej), wystawę fotografii naukowej „Mikro-Makro. Skale wszechświata" i cykliczne spotkania Śląskiej Kawiarni Naukowej w Katowicach. Autorka tekstów w miesięczniku „Mały Gość Niedzielny". Od 2018 r. w „Gościu Niedzielnym" prowadzi dział Cztery Strony Kobiety. Mama bliźniąt i żona Tomasza. Gra na skrzypcach w zespole Dobre Ludzie. Żegluje, eksperymentuje w kuchni, a od czasu do czasu wyrusza do dalekich krajów (m.in. Uganda, Islandia i Indie), by poznawać nowych ludzi, smaki, zapachy i miejsca.

Kontakt:
Więcej artykułów Anny Leszczyńskiej-Rożek

Zobacz także