Nowy numer 17/2024 Archiwum

Bez stereotypów

Obraz świata wykreowany przez media może bardzo różnić się od rzeczywistości. Najlepszym tego przykładem są obiegowe opinie i stereotypy o Radiu Maryja.

Stereotypy o Radiu Maryja podważają badania grupy socjologów z Uniwersytetu Warszawskiego pod kierunkiem prof. Ireneusza Krzemińskiego. – Religijność radiosłuchaczy toruńskiej rozgłośni z całą pewnością jest świadectwem prawdziwego przeżycia wiary – komentuje dla „Gościa” wyniki badań prof. Krzemiński. Badacze analizowali treść audycji „Rozmowy niedokończone” nadawanych w Radiu Maryja w okresie od 1 do 31 sierpnia 2007 r. W tym czasie przypadają ważne uroczystości religijne, a także patriotyczne. Socjolodzy zakładali, że wydarzenia te będą okazją do prezentowania przez słuchaczy rozgłośni swoich poglądów. Po zanalizowaniu audycji sporządzili charakterystykę środowiska Radia Maryja w kilku sferach, przede wszystkim w sferze religijnej oraz stosunku do tradycji narodowej. Oddzielnie badali obraz Radia Maryja w „Gazecie Wyborczej”.

Mit powierzchownej religijności
„Założenie o rytualistycznej i nieautentycznej religijności, prezentowanej na falach Radia Maryja, okazało się nieprawdziwe” – przyznaje prof. Krzemiński. I właśnie rozziew między założeniami socjologów a rzeczywistością, jaka wyłoniła się z badań, wywołuje wręcz zdumienie badaczy. Prof. Krzemiński po przeanalizowaniu sposobu modlitwy i świadectw słuchaczy rozgłośni przyznaje: „modlący się i opowiadający o swej modlitwie ludzie są świadkami autentycznego doświadczenia wiary, a audycje Radia Maryja dają wgląd w takie doświadczenia i sprzyjają pogłębianiu wiary”. Jak zauważył, słuchacze radia nie bazują w wierze na czynniku intelektualnym, jednak nadawane audycje zawierają o wiele bogatszy niż zakładany przed badaniem zakres doświadczeń religijnych, o głębokim wymiarze duchowym. Mitem jest też przypisywanie słuchaczom rozgłośni tylko tradycyjnych, ludowych form pobożności. Owszem są one dominujące, ale na pewno nie są jedyne.

Zwraca uwagę bardzo silna identyfikacja słuchaczy rozgłośni z Radiem Maryja. Z tego poczucia przynależności wynika konieczność działania na rzecz ewangelizacji, Kościoła i Polski. „Nie ulega wątpliwości, że o. Rydzykowi udało się skonstruować wyraźną, jednoznaczną tożsamość słuchaczy Radia Maryja” – zaznacza autor. Jako socjolog przyznaje, że jest to swoisty fenomen w społeczeństwie, w którym niełatwo wskazać nowe tożsamości społeczne. Pozytywny obraz religijności słuchaczy Radia Maryja nie dziwi publicystów. Red. Jan Maria Jackowski, który występuje w Radiu Maryja i publikuje w „Naszym Dzienniku”, zwraca uwagę, że fenomen zbudowania wokół rozgłośni środowiska o jednoznacznej tożsamości wynika z jej obywatelskiego i społecznego charakteru. – Radio Maryja było pierwszym w Polsce radiem obywatelskim i społecznym. Uruchomiło otwarty telefon, dając możliwość wypowiedzi ludziom, którzy w innych mediach nie mieli szans, aby ich głos został wysłuchany – tłumaczy „Gościowi”.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

Zapisane na później

Pobieranie listy