Nowy Numer 16/2024 Archiwum

Dolina łez

Szare niebo, błotnista droga, uboga dziewczynka wychodząca z cmentarza wraz z dziadkiem.

Smutek i nostalgia. W II połowie XIX wieku bardzo modne w malarstwie europejskim były sceny nawiązujące do specyficznego nastroju Zaduszek. Tradycja modlitw za zmarłych w ten dzień i odwiedzania cmentarzy była wtedy silna i powszechna w całej Europie. Dziś ten obraz jest w pełni zrozumiały w Polsce, ale na Zachodzie już znacznie mniej. Pewnie dlatego w katalogu madryckiego Museo del Prado, gdzie dzieło jest przechowywane, figuruje ono także pod dwoma alternatywnymi tytułami: „Starzec z dziewczynką” i „Dolina łez”.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

Leszek Śliwa

Zastępca sekretarza redakcji „Gościa Niedzielnego”

Prowadzi stałą rubrykę, w której analizuje malarstwo religijne. Ukończył historię oraz kulturoznawstwo (specjalizacja filmoznawcza) na Uniwersytecie Śląskim. Przez rok uczył historii w liceum. Przez 10 lat pracował w „Gazecie Wyborczej”, najpierw jako dziennikarz sportowy, a potem jako kierownik działu kultury w oddziale katowickim. W „Gościu Niedzielnym” pracuje od 2002 r. Autor książki poświęconej papieżowi Franciszkowi „Franciszek. Papież z końca świata” oraz książki „Jezus. Opowieść na płótnach wielkich mistrzów”, także współautor dwóch innych książek poświęconych malarstwu i kilku tomów „Piłkarskiej Encyklopedii Fuji”. Jego obszar specjalizacji to historia, historia sztuki, dawna broń, film, sport oraz wszystko, co jest związane z Hiszpanią.

Kontakt:
leszek.sliwa@gosc.pl
Więcej artykułów Leszka Śliwy