Nowy numer 13/2024 Archiwum

Rozwój Kolei Śląskich od 2015 r.?

Najwcześniej w 2015 r. Koleje Śląskie będą mogły zacząć inwestować i rozwijać się - powiedział w środę marszałek woj. śląskiego Mirosław Sekuła. Do końca tego roku przewoźnik powinien zmniejszyć miesięczną stratę do zera, a w 2014 r. pokazać, że potrafi utrzymać taki wynik.

Koleje Śląskie należą do samorządu woj. śląskiego. W grudniu ub.r. przewoźnik przejął obsługę całości regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, co wywołało chaos na torach i zakończyło się dymisją zarządu spółki oraz marszałka woj. śląskiego. Po tych problemach spółka najpierw unormowała kursowanie pociągów, potem, wobec szybkiego narastania strat, w kolejnych miesiącach zaczeła wprowadzać program naprawczy.

Jednym z jego głównych założeń stało się ograniczenie w czerwcu tzw. pracy przewozowej o 38 proc. Głównie dzięki temu miesięczne straty przewoźnika zmniejszyły się z 9-11 mln zł w poprzednich miesiącach, do ok. 2,3 mln zł w czerwcu i - jak podał w środę Sekuła - 1,9 mln zł w lipcu.

"Zbliżamy się więc do +zera plus+, które jest celem. Zakładam, że tak jak to jest w planie naprawczym, na koniec roku Koleje Śląskie wyjdą na to +zero plus+. Wtedy w przyszłym roku będzie mogła być stabilizacja i przygotowanie do rozwoju i w 2015 r. - rozwój Kolei Śląskich" - zaznaczył marszałek.

"Priorytetem dla Kolei Śląskich, który ustaliło woj. śląskie jako właściciel, jest jeździć punktualnie i czysto oraz wyjść z kłopotów finansowych. Nie przewiduję żadnych działań, które miałyby zwiększyć koszty Kolei Śląskich. () Jeżeli myślimy o jakimkolwiek rozwoju, również rozwoju połączeń, to na pewno nie wcześniej niż w 2015 r." - dodał.

Zdaniem władz regionu spółka odzyska zaufanie rynku i zdolność kredytową, gdy przepracuje cały przyszły rok bez straty. Dopiero wtedy będzie można myśleć o planach rozwojowych i zapewnieniu środków pod tym kątem. Choć już teraz zgłaszają się potencjalni oferenci zainteresowani współpracą z przewoźnikiem, władze regionu proszą ich o przygotowanie się do ew. współpracy poczynając od 2016 r.

Na razie tegoroczna łączna strata Kolei Śląskich ma sięgnąć ok. 64 mln zł. Na taką wartość właściciel przygotowuje się, zapewniając odpowiednie - zapobiegające ew. upadłości spółki - podwyższenie kapitału zakładowego.

Sekuła przyznał w środę, że pomimo dotychczasowego dość znacznego podwyższenia przez samorząd kapitału zakładowego, przewoźnik nadal ma problemy z płynnością. Woj. śląskie zaczęło potrącać z comiesięcznych transz dotacji łącznie 6 mln zł pożyczki udzielonej mu na początku roku, w normalnym trybie swoich należności dochodzą też już inni uczestnicy rynku, m.in. zarządca kolejowej infrastruktury. Marszałek zadeklarował jednak, że ma pełne zaufanie do rady nadzorczej spółki.

Sekuła nawiązał też do podpisanej tego dnia w Podzamczu Chęcińskim (Świętokrzyskie) umowy na zakup 19 nowych pociągów przez cztery regiony wchodzące w skład tzw. Południowej Grupy Zakupowej. Przetarg na dostarczenie i utrzymanie składów dla woj. małopolskiego, podkarpackiego, śląskiego i świętokrzyskiego wygrał nowosądecki Newag - z ceną ponad 313 mln zł. Projekt jest dofinansowany środkami unijnymi.

Woj. śląskie podzieliło swoją część zamówienia - trzy pociągi mają zostać dostarczone w 2014 r., a kolejne trzy w 2015 r. Samorząd zamierza przekazać je Kolejom Śląskim. Zgodnie z unijnym projektem nowe pociągi mają kursować na trasach łączących partnerskie regiony. Obecnie większość takich połączeń między woj. śląskim a ościennymi wykonują na zamówienie władz regionu Przewozy Regionalne.

 

« 1 »

Zapisane na później

Pobieranie listy

Reklama