GN 47/2020 Archiwum

Rok Belsatu

Media. Już rok nadaje stworzona w Polsce niezależna telewizja dla Białorusi o nazwie Belsat TV. Projekt powstał dzięki Polskiej Telewizji Państwowej i jest wspierany w Sejmie zarówno przez ugrupowania rządowe, jak i opozycję.

Belsat TV to telewizja, którą tworzą Białorusini dla Białorusinów w ich ojczystym języku. Ze względu na techniczną niemożność pokrycia obszaru Białorusi sygnałem telewizji naziemnej, jedynym sposobem na dotarcie z niezależną telewizją okazało się nadawanie satelitarne. Prezydent Białorusi Aleksander Łukaszenka nazwał kanał „projektem głupim i nieprzyjaznym”.

Być może dlatego rocznicowe obchody odbyły się tylko w Warszawie. Miński klub „Akwarium”, gdzie miało odbyć się podsumowanie roku działalności białoruskiego kanału satelitarnego, tuż przed imprezą zamknięto. Pretekstem był zły stan sanitarny lokalu. Firmie, która jest właścicielem „Akwarium”, odebrano koncesję na organizowanie imprez rozrywkowych.

Dyrektorem kanału jest znana dziennikarka Agnieszka Romaszewska-Guzy (na zdjęciu). Od początku powstania Belsat TV wyprodukowała 48 filmów dokumentalnych oraz liczne programy satyryczne i muzyczne. Najchętniej oglądane są program informacyjny „Obiektyw” oraz filmy fabularne w białoruskim tłumaczeniu.

Na roczne potrzeby stacji z budżetu wyasygnowana została kwota 27 mln zł. Kanał jest wspierany przez telewizję litewską oraz niemiecką stację Deutsche Welle. W tym roku szkolenia dziennikarzy z Białorusi wsparły rządy Wielkiej Brytanii i Irlandii, a stacje z USA współfinansują zakup sprzętu wykorzystywanego na Białorusi. Szacuje się, że systematycznie programy stacji ogląda na Białorusi ponad 200 tys. widzów, głównie w wielkich miastach.

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

Wyraź swoją opinię

napisz do redakcji:

gosc@gosc.pl

podziel się

Polecane filmy

Zapisane na później

Pobieranie listy

Reklama