Nowy numer 42/2019 Archiwum

Zdrowe i błyszczące

Ładne paznokcie są wizytówką nie tylko zadbanej, ale i zdrowej kobiety. Jak je pielęgnować?

Częste zabiegi kosmetyczne, praca, używanie detergentów oraz nieprawidłowa dieta mają wpływ na kondycję i wygląd skóry oraz paznokci. Problem dotyczy zarówno kobiet dojrzałych, których dłonie wymagają regularnego nawilżania, jak i osób pracujących w niekorzystnych warunkach. Z czasem źle pielęgnowana skóra dłoni staje się pomarszczona, przesuszona i pełna przebarwień. Paznokcie, nawet te regularnie poddawane różnego typu zabiegom (manikiur żelowy, hybrydowy i inne), mogą stać się łamliwe, matowe i pożółkłe. Co zrobić, aby przywrócić im zdrowy wygląd?

Dieta

Kondycja włosów i paznokci często wiele mówi o zdrowiu i stylu życia. Łamliwe, matowe i naznaczone skazami paznokcie to sygnał, że w naszym organizmie dzieje się coś niedobrego. Najczęściej jest to spowodowane nieodpowiednio zbilansowaną dietą, brakiem witamin, minerałów i innych niezbędnych składników. Ich naturalny kolor natomiast jest sprawą indywidualną. Za różowy odcień odpowiada sieć naczyń krwionośnych znajdujących się pod paznokciem. Jest on płytką zbudowaną głównie z keratyny, która odpowiada za jego elastyczność i odpowiednią twardość. Utrata tych cech może świadczyć o braku kilku pierwiastków, których niedobór widoczny jest także w kolorycie skóry twarzy czy kondycji włosów.

Jednym z tych pierwiastków jest żelazo. Jego źródło to nie tylko mięso (wątróbka i wołowina), ale też rośliny strączkowe, brokuły, jarmuż, buraki i pomidory. Z roślin dziko porastających ogrody, rowy i zielone nieużytki dużo żelaza i innych cennych składników zawiera pokrzywa. Jest ona bardzo użyteczna zarówno w postaci naparów czy herbatek ze świeżych i suszonych roślin, jak i dodatków w kuchni (pesto, blanszowana na maśle, dodatek do zup i placków) czy na surowo w postaci soku. Ma ona wiele zastosowań w kuchni i kosmetyce.

Kolejnym ważnym dla organizmu pierwiastkiem jest magnez. Znaleźć go można w kaszach (głównie gryczanej), bananach, awokado, pestkach dyni, orzechach włoskich i sezamie oraz w gorzkiej czekoladzie. Podobnie jak w przypadku żelaza, źródłem magnezu jest także jarmuż. Kolejne istotne pierwiastki dla paznokci, włosów i skóry to cynk i krzem. Ten pierwszy znajdziemy w grzybach leśnych, warzywach kapustnych, strączkowych i kakao. Bogate w ten pierwiastek są też otręby i płatki owsiane. Krzem występuje w podobnych produktach co cynk. Dodatkowo można go znaleźć w porastającym łąki i skraje lasów skrzypie polnym. Dlatego herbatka ze skrzypu i pokrzywy to najlepsza kuracja dla włosów, paznokci i skóry.

Wapń to także istotny element diety mającej wpływ na kondycję organizmu. Występuje w dużych ilościach nie tylko w nabiale, ale też w brokułach, jarmużu, migdałach, sezamie i owocach figi. Ostatnim elementem są witaminy. Najlepiej, kiedy pochodzą ze świeżych warzyw i owoców oraz innych produktów naturalnych. Szczególnie wrażliwa na obróbkę termiczną (gotowanie, smażenie, pieczenie) i utlenianie jest witamina C. O jej uzupełnianiu trzeba pamiętać szczególnie zimą i jesienią, kiedy spada odporność organizmu. Z kolei witamina E to składnik często dodawany do kosmetyków. Bogate są w nią takie produkty jak m.in. nierafinowane oleje roślinne, orzechy, szpinak, jarmuż i brokuły. Natomiast o brakach witaminy D mogą świadczyć białe plamki i przebarwienia na paznokciach. Jej niedobory można uzupełnić, jedząc m.in. produkty pełnoziarniste, rośliny strączkowe, kapustę, słonecznik, orzechy i migdały.

Naturalna pielęgnacja

Zadbane, długie i pomalowane paznokcie wymagają systematycznej pielęgnacji i zabiegów u kosmetyczki. Niestety, długotrwałe i cykliczne nanoszenie na ich powierzchnię środków chemicznych nie wpływa dobrze na ich kondycję. Po jakimś czasie regularnego stosowania niektórych zabiegów mogą stać się osłabione, łamliwe i słabe mimo odpowiedniej diety. Dlatego warto co jakiś czas zrobić kilkutygodniową przerwę i dać im szansę na regenerację. Dobrym sposobem jest zastosowanie odżywczych kuracji z naturalnych składników, które znaleźć można w każdej kuchni. Wystarczy wymieszać w miseczce miód z oliwą z oliwek i moczyć w takiej mieszance całe dłonie. Jeśli chcemy, aby miała dodatkowo właściwości wybielające, można dodać do niej łyżkę soku z cytryny. Aby jej działanie było bardziej intensywne, dobrze jest nałożyć foliowe rękawiczki i trzymać odżywkę na dłoniach 15–20 minut. Potem wystarczy umyć dłonie chłodną wodą. Oliwę z oliwek można też zastąpić olejkiem migdałowym lub rycynowym z dodatkiem witaminy E. Dłoniom dobrze zrobi również naturalny peeling z płatków owsianych i miodu lub z cukru i oliwy z oliwek. Taka kuracja powtarzana systematycznie pozwoli odzyskać zdrowy wygląd dłoni i paznokci. Zawsze należy pamiętać o zabezpieczeniu rąk rękawiczkami przy wykonywaniu prac domowych, ogródkowych czy innych niszczących dłonie.

Jeśli sama malujesz paznokcie, pamiętaj o stosowaniu delikatnych zmywaczy. Domowy manikiur powinien być bardzo łagodny. Do opiłowania paznokci dobrze używać drobnoziarnistych pilników. Nie należy wycinać skórek. Najlepiej odsuwać je drewnianym lub gumowym patyczkiem czy specjalnym dłutkiem. Po każdym zabiegu na paznokcie pamiętaj o nakładaniu odżywki, a dłonie posmaruj dobrze wchłaniającym się kremem nawilżającym.

Zadbane paznokcie niekoniecznie muszą być pomalowane i wystylizowane u kosmetyczki. Jeśli nasza dieta jest bogata w mikroelementy, witaminy, wapń i inne składniki – będą błyszczące i zdrowe. W naturalnym kolorze i ładnie opiłowane staną się prawdziwą ozdobą naszych dłoni.•

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

Zobacz także

Zamieszczone przez internautów komentarze są prywatnymi opiniami ich autorów i nie odzwierciedlają poglądów redakcji

Polecane filmy

Zapisane na później

Pobieranie listy

Reklama

Sponsorowane

Https://Www.AUTOdoc.PL