Nowy numer 2/2021 Archiwum

Parlament Rwandy zbulwersowany

Parlament Rwandy potępił brytyjską stację BBC za nadanie dokumentu dotyczącego ludobójstwa z 1994 r. dokonanego przez bojówki Hutu, na ludności Tutsi. Rada zatwierdziła rezolucję wzywającą rząd do wprowadzenia zakazu BBC w Rwandzie i oskarżenia twórców o zaprzeczanie ludobójstwu.

Dokument "Rwanda. Nieopowiedziana historia" (Rwanda, The Untold Story) porusza tematy przemilczane przez oficjalną martyrologię, wedle której ofiarami byli przede wszystkim Tutsi. W czasie 100 dni rzezi zginęło pomiędzy 800 tys. a 1 mln osób.   

Program zawiera wywiady z historykami, sugerującymi, że większość ofiar konfliktu pomiędzy Huti i Tutsi, mogli stanowić Hutu, zabici przez rebeliancki Rwandyjski Front Patriotyczny, który doszedł do władzy po wydarzeniach 1994.   

W programie pojawia się również wypowiedź byłych członków RFP, którzy oskarżają obecnego prezydenta Rwandy, Paula Kagame, wtedy lidera RFP, o spiskowanie w celu zestrzelenia samolotu z ówczesnym prezydentem Juvénalem Habyarimaną, w kwietniu 1994. Wydarzenie to dało początek rzeziom. Kagame konsekwentnie odrzuca te oskarżenia.

Rezolucja potępiająca program BBC została uchwalona na specjalnym posiedzeniu dwóch izb rwandyjskiego parlamentu.

Wcześniej do dyrektora generalnego BBC, został wysłany list, ze 150 podpisami protestu wobec emisji programu. Sygnatariusze uważają, że dokument znieważa pamięć tych, którzy zginęli w czasie rzezi na przełomie kwietnia i lipca 1994 r. Twórcom programu zarzucono podważanie faktu ludobójstwa.

Odpowiadając na zarzuty BBC podkreśla, że ma obowiązek badania tematów trudnych i wymagających. Twórcy zwracają uwagę, że próby uzyskania wypowiedzi ze strony rządowej, nie zostały przez nią uwzględnione.

« 1 »

Wyraź swoją opinię

napisz do redakcji:

gosc@gosc.pl

podziel się

Polecane filmy

Zapisane na później

Pobieranie listy

Reklama