Nowy numer 19/2024 Archiwum

Ocaleni z Annapurny

Historia dramatycznego zejścia z Annapurny Yannicka Grazianiego i Stephane'a Benoist'a to opowieść o determinacji, walce o życie i przyjaźni. I o tym, że partnerstwo w górach sprawia, że 1+1 nie równa się 2, tylko 2,5 albo i 3.

Trudności były ogromne, ale parli systematycznie do przodu. To, co wydarzyło się później nadaje się na scenariusz trzymającego w napięciu thrillera.

- Ósmego dnia obudziliśmy się oszołomieni. Wysokością i zimnem. Całą noc wierciliśmy się namiocie. Na ogół Yannick jest szybszy, ale tym razem ja byłem gotowy wcześniej. Wzięliśmy ze sobą tylko jeden plecak i linę. Yannick musiał jeszcze wrócić do namiotu, bo zapomniał okularów - opowiada Benoist. - Czekałem na partnera 150 metrów od szczytu. Teren był nieprzyjemny. Idealny, żeby źle stanąć i spaść - podkreśla.

Ostatni odcinek pokonywali w mozolnym tempie, związani liną. nagle Graziani zaczął słabnąć. 50 metrów od wierzchołka zmienili się na prowadzeniu. Na szczycie Annapurny stanęli około godziny 11. To był dzień 40-tych urodzin Yannicka.

- Obaj czuliśmy, że ktoś jest tam z nami. Yannick nawet do kogoś mówił. Byliśmy na wysokości 7550-7600 metrów, wyżej niż się spodziewaliśmy o tej porze. Musiałem odpocząć. Yannick chciał schodzić po ciemku, ale nasze baterie w latarkach czołowych wyczerpały się - opowiada Benoist. W tej sytuacji zostali zmuszeni do biwaku. Kolejnego dnia u Benoista dało się zauważyć wyraźne objawy infekcji płuc. W efekcie alpinista był wykończony i prawie zupełnie opadł z sił. Mimo to rozpoczęli zjazdy. Jak wyglądał podział pracy?

- Yannick zrobił wszystko. Byłem kompletnie wyczerpany. Zabrał nawet część moich rzeczy. Ja starałem się tylko nie stracić równowagi i nie spaść. Yannickowi udało się wezwać helikopter - wspomina Benoist.

Wspominając tą niebezpieczna wyprawę, podczas której otarł się o śmierć, francuski wspinacz podkreśla, że żyje jedynie dzięki swojemu partnerowi, który pomimo ekstremalnych warunków, postanowił go sprowadzać, biorąc na siebie także część jego bagażu.

- W partnerstwo we wspinaczce wierzę coraz bardziej. Jeśli zespół działa dobrze, to 1+1 nie równa się 2, tylko 2,5 a może nawet 3. Rodzi się coś wyjątkowego - mówi Benoist.

POLUB NAS NA FACEBOOKU: www.facebook.com/szerokiehoryzonty

Obszerną relację z wyprawy Grazianiego i Benoist'a na Annapurnę znajdziesz w serwisie off.sport.pl