Symetria i ład panują na tym monumentalnym obrazie, szerokim na ponad półtora metra i wysokim na prawie metr. Ten kompozycyjny porządek ma oddawać harmonię istniejącą w niebiańskiej rzeczywistości.
Taki typ wizerunku, przedstawiający w środku Madonnę trzymającą w objęciach Dzieciątko, której towarzyszą stojący z obu stron tronu święci, powstał już w XIV wieku. Nazwano go sacra con- versazione („święta rozmowa”). Takie obrazy stały się popularne w XVI wieku, gdy kształtujące się Kościoły protestanckie zaczęły bardzo mocno krytykować kult świętych. Sacra conversazione miała przypominać wiernym o roli pośredników w modlitwie, jaką spełniają święci.
To dla nas sygnał, że cenisz rzetelne dziennikarstwo jakościowe. Czytaj, oglądaj i słuchaj nas bez ograniczeń.
już od 14,90 zł
Leszek Śliwa
Zastępca sekretarza redakcji „Gościa Niedzielnego”. Prowadzi także stałą rubrykę, w której analizuje malarstwo religijne. Ukończył historię oraz kulturoznawstwo na Uniwersytecie Śląskim. Przez rok uczył historii w liceum. Przez 10 lat pracował w „Gazecie Wyborczej”, najpierw jako dziennikarz sportowy, a potem jako kierownik działu kultury w oddziale katowickim. W „Gościu” pracuje od 2002 r. Autor pierwszej w Polsce biografii papieża Franciszka i kilku książek poświęconych malarstwu.