Nowy numer 15/2024 Archiwum

Moc modlitwy różańcowej

Giovanni Battista Tiepolo „Ustanowienie Różańca”, fresk, 1737–1739, kościół Santa Maria del Rosario, Wenecja

To największe na świecie malowidło przedstawiające ustanowienie modlitwy różańcowej. Ma aż 12 metrów długości i 4,5 metra szerokości. Giovanni Battista Tiepolo namalował je na sklepieniu weneckiego kościoła Matki Bożej Różańcowej.

Fresk składa się z dwóch części. Górna pokazuje niebo, a dolna ziemię. W górnej części obserwujemy chwilę, w której Maryja daje całej ludzkości różaniec. Matkę Bożą widzimy na wielkim ciemnoniebieskim obłoku niesionym przez anioły. Jest ubrana w purpurową szatę i błękitny płaszcz. Według tradycji, Najświętsza Maryja Panna objawiła się świętemu Dominikowi, dała mu różaniec i nakazała rozpropagowanie go na całym świecie. Dominika widzimy w dolnej części malowidła, pokazującej zbawcze skutki modlitwy różańcowej.

Dominik wyciąga rękę z różańcem w kierunku czołgających się po schodach ludzi. Ręce ze wszystkich stron sięgają po zbawczą modlitwę. Święty ubrany jest w biały, dominikański habit. Nad głową Dominika krąży przysłany przez Matkę Bożą aniołek, niosący w rękach kolejne różańce. Schody są tutaj symbolem drogi życiowej, którą pokonuje każdy człowiek. Na schodach znajdują się ludzie ubodzy, ale także bogacze. Są żołnierze, duchowni, matki z dziećmi, żebracy. Każdy wierny może tu znaleźć kogoś, z kim mógłby się identyfikować. Każdemu jednakowo potrzebny jest różaniec.

Z lewej strony w dolnej części fresku o jego ramę opiera się biały pies. To symbol zakonu dominikanów, założonego przez św. Dominika. Symbol ten wziął się stąd, że łacińskie słowo dominicanes (dominikanie) pisane osobno: „Domini canes” oznacza „psy Pana”.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

Leszek Śliwa

Zastępca sekretarza redakcji „Gościa Niedzielnego”

Prowadzi stałą rubrykę, w której analizuje malarstwo religijne. Ukończył historię oraz kulturoznawstwo (specjalizacja filmoznawcza) na Uniwersytecie Śląskim. Przez rok uczył historii w liceum. Przez 10 lat pracował w „Gazecie Wyborczej”, najpierw jako dziennikarz sportowy, a potem jako kierownik działu kultury w oddziale katowickim. W „Gościu Niedzielnym” pracuje od 2002 r. Autor książki poświęconej papieżowi Franciszkowi „Franciszek. Papież z końca świata” oraz książki „Jezus. Opowieść na płótnach wielkich mistrzów”, także współautor dwóch innych książek poświęconych malarstwu i kilku tomów „Piłkarskiej Encyklopedii Fuji”. Jego obszar specjalizacji to historia, historia sztuki, dawna broń, film, sport oraz wszystko, co jest związane z Hiszpanią.

Kontakt:
leszek.sliwa@gosc.pl
Więcej artykułów Leszka Śliwy