W tym roku grekokatolicy i prawosławni przeżywają 28 kwietnia Wielki Czwartek, rozpoczynający Święte Triduum Paschalne. Jest to czas bezpośredniego przygotowania do Wielkanocy, która w posługujących się kalendarzem juliańskim Kościołach Wschodnich przypada 1 maja.
Przed południem w archikatedrze przemyskiej obrządku bizantyjsko-ukraińskiego odprawiona została Liturgia św. Bazylego. Wieczorem w cerkwiach sprawowana jest Jutrznia Męki Pańskiej, w czasie której śpiewa się dwanaście fragmentów z czterech Ewangelii opisujących mękę Chrystusa.
W tym roku Kościoły wschodnie, posługujące się kalendarzem juliańskim, Wielkanoc obchodzą 1 maja. Różnica wynika nie tylko z odmiennej rachuby czasu, ale też z kilku innych uwarunkowań, m.in. tego, że Święta Zmartwychwstania muszą przypadać po żydowskim święcie Paschy i po pierwszej wiosennej pełni Księżyca, ale po 19 marca. Dlatego rozbieżność między zachodnio- a wschodniochrześcijańską datą uroczystości Zmartwychwstania Pańskiego wynosi zwykle jeden lub 5 tygodni; a czasami obie daty się pokrywają.
Jutro rano w cerkwiach odprawiane będą uroczyste Liturgie Godzin, zwane Godzinami Królewskimi, a po południu Nieszpory (Weczirnie), na których wynosi się Płaszczenicę - rodzaj ikony z wizerunkiem ciała Jezusa po Jego śmierci, owiniętego w płótno. W Wielką Sobotę natomiast odprawia się nieszpory wraz z Liturgią św. Bazylego, podczas której odczytuje się ostatni fragment Ewangelii św. Mateusza, mówiący o pustym grobie.
Okres Zmartwychwstania rozpoczyna się w Niedzielę Wielkanocną, nazywaną też Wielkim Dniem. O świcie odśpiewuje się jutrznię wielkanocną. Odbywa się to w czasie nabożeństwa całonocnego, które poprzedza procesja z Ewangelią i Płaszczenicą. Celebransi idący na czele procesji wiernych trzykrotnie okrążają świątynię, po czym zatrzymują się przed jej zamkniętymi drzwiami. Kapłan trzy razy stuka krzyżem do drzwi, po czym zgromadzeni wchodzą do środka.
W Polsce Kościół greckokatolicki liczy obecnie ok. 50 tys. wiernych w dwóch jednostkach terytorialnych: archidiecezji przemysko-warszawskiej i diecezji wrocławsko-gdańskiej. Kościół ten pozostaje w jedności z papieżem i uznaje jego prymat.