Powrót do strony
  • nasze media
  • Kontakt
SUBSKRYBUJ zaloguj się
PROFIL UŻYTKOWNIKA
Wygląda na to, że nie jesteś jeszcze zalogowany.
zaloguj się
lub
zarejestruj się
Informacje o kościele, diecezjach, opinie publicystyka katolickich dziennikarzy.
  • Nowy numer
  • Kościół
  • Polska
  • Świat
  • Kultura
  • Nauka
  • Opinie
  • Diecezje
    • Bielsko-Żywiecka
    • Gdańska
    • Gliwicka
    • Elbląska
    • Katowicka
    • Koszalińsko-Kołobrzeska
    • Krakowska
    • Legnicka
    • Lubelska
    • Łowicka
    • Opolska
    • Płocka
    • Radomska
    • Sandomierska
    • Świdnicka
    • Tarnowska
    • Warmińska
    • Warszawska
    • Wrocławska
    • Zielonogórsko-Gorzowska
  • Więcej
    • Biblia
    • Liturgia
    • Serwisy specjalne
    • Felietony
    • Retro Gość
    • Smaki życia
    • Podcasty
    • Wideo
    • Z bliska
    • Quizy
    • Patronaty
    • Foto Gość
    • Archiwum GN
    • Historia Kościoła
    • Gość Extra
    • Prenumerata

Najnowsze Wydania

  • GN 39/2025
    GN 39/2025 Dokument:(9433147,Ludzkość na dnie)
  • GN 38/2025
    GN 38/2025 Dokument:(9425048,Prawdy nie znajdziesz w świecie)
  • GN 37/2025
    GN 37/2025 Dokument:(9415138,Czy ból trzeba kochać?)
  • GN 36/2025
    GN 36/2025 Dokument:(9406888,Szczęście w nieszczęściu)
  • Historia Kościoła (11) 05/2025
    Historia Kościoła (11) 05/2025 Dokument:(9398688,„Przebaczamy i prosimy o przebaczenie”. Wyjście przed szereg czy uzdrawianie pamięci?)
www.gosc.pl → Nowa Arka Przymierza. Galeria obrazów

Nowa Arka Przymierza. Galeria obrazów
9

7 / 9
„Nuestra Señora de la O”, połowa XVIII w., San Rafael (Filipiny), kolekcja prywatna. Król Hiszpanii Carlos III przebywał w młodości przez trzy lata na należących wówczas do tego kraju Filipinach. Gościli go franciszkanie z miasta San Rafael w prowincji Bulacan. Kiedy w roku 1759 został monarchą, przysłał im w podzięce tę figurę. Zgodnie z panującą wówczas w sztuce hiszpańskiej modą rzeźba ma prawdziwe włosy i ubrana jest w prawdziwe szaty. Figurka Jezusa jest na nie naszyta.  
„Nuestra Señora de la O”, połowa XVIII w., San Rafael (Filipiny), kolekcja prywatna. Król Hiszpanii Carlos III przebywał w młodości przez trzy lata na należących wówczas do tego kraju Filipinach. Gościli go franciszkanie z miasta San Rafael w prowincji Bulacan. Kiedy w roku 1759 został monarchą, przysłał im w podzięce tę figurę. Zgodnie z panującą wówczas w sztuce hiszpańskiej modą rzeźba ma prawdziwe włosy i ubrana jest w prawdziwe szaty. Figurka Jezusa jest na nie naszyta.
Judgefloro /Wikimedia Commons
⏮ ⏪
  • Autor nieznany, „Brzemienna Madonna z Németújvár”, tempera na desce, 1410, Węgierska Galeria Narodowa, Budapeszt. Maryja w widocznej ciąży zasiada przy kołowrotku i przygotowuje przędzę na zasłonę, która rozedrze się w momencie śmierci Jezusa. W pracy pomagają Jej anioły. Z lewej strony leży Biblia otwarta na opisie zwiastowania. Obraz przypomina nam, że celem wcielenia Jezusa była Jego zbawcza ofiara.
  • Francisco Rizi, „Sen św. Józefa”, olej na płótnie, ok. 1665, Indianapolis Museum of Art, Indianapolis (USA). Na pierwszym planie widzimy anioła pochylającego się nad śpiącym Józefem. Z prawej strony w tle artysta namalował ilustrację słów anioła. Na sukni Maryi możemy dostrzec nienarodzone jeszcze Dzieciątko. Nad Matką Bożą trójkąt symbolizujący Trójcę Świętą i dodatkowo gołąb oznaczający Ducha Świętego zaświadczają, że słowa anioła są prawdziwe.
  • Guidoccio Cozzarelli, „Sceny z życia Maryi”, tempera na desce, ok. 1480–1490, Lowe Art Museum, Miami (USA). Artysta połączył tu dwie sceny, które dzieli dziewięć miesięcy. Z prawej strony Archanioł Gabriel zwiastuje Maryi, że została wybrana na Matkę Syna Bożego. Maryja zgadza się być posłuszną woli Boga i w tym momencie następuje wcielenie Jezusa. Z lewej strony widzimy natomiast ciężarną Maryję i prowadzącego osiołka św. Józefa, jak wspólnie wyruszają w drogę. Wkrótce dotrą do Betlejem, gdzie Syn Boży pr…
  • Bernardo Daddi, „Madonna del Parto”, tempera na desce, 1330–1335, Galleria Uffizi, Florencja. Jeden z najwcześniejszych wizerunków typu Madonna del Parto przedstawia koronację ciężarnej Maryi przez anioły. Złote tło oznacza, że wydarzenie to odbywa się w niebiańskiej rzeczywistości.
  • Nardo di Cione, „Madonna del Parto”, tempera na desce, 1355, Museo Bandini, Fiesole. Bardzo wcześnie w wizerunkach Madonny del Parto pojawiło się utożsamienie ciężarnej Maryi z Niewiastą z Apokalipsy. Na obrazie Narda di Cione jest ono sygnalizowane przez schematycznie namalowany księżyc u stóp Matki Bożej.
  • Piero della Francesca, „Madonna del Parto”, fresk, ok. 1460, Museo Madonna del Parto, Monterchi. Maryja w widocznej ciąży stoi w wejściu do namiotu, który otwierają dwa anioły. Od epoki renesansu kurtyna odsłaniana przez anioły jest w sztuce symbolem granicy między światami ziemskim i niebiańskim. Jezus poczęty w łonie Maryi przekroczył tę granicę. Nie przestając być Bogiem, stał się jednocześnie człowiekiem. Namiot nawiązuje też do Namiotu Spotkania, który był dla Izraelitów zapowiedzią budowy świątyni je…
  • „Nuestra Señora de la O”, połowa XVIII w., San Rafael (Filipiny), kolekcja prywatna. Król Hiszpanii Carlos III przebywał w młodości przez trzy lata na należących wówczas do tego kraju Filipinach. Gościli go franciszkanie z miasta San Rafael w prowincji Bulacan. Kiedy w roku 1759 został monarchą, przysłał im w podzięce tę figurę. Zgodnie z panującą wówczas w sztuce hiszpańskiej modą rzeźba ma prawdziwe włosy i ubrana jest w prawdziwe szaty. Figurka Jezusa jest na nie naszyta.
  • „Matka Boża Brzemienna” ze Skępego. Najświętsza Maryja Panna Skępska to niewielka gotycka figurka. W 1755 roku ustawiono ją na półksiężycu w specjalnie zbudowanym wówczas ołtarzu.
  • Rafael Santi, „Nawiedzenie NMP”, olej na desce, ok. 1517, Muzeum Prado, Madryt. Elżbieta patrzy życzliwie na Maryję. Losy jej syna, św. Jana Chrzciciela, będą później ściśle związane z losami Jezusa. Artysta postanowił na tym samym obrazie pokazać te powiązania. W tle możemy więc oglądać scenę o 30 lat późniejszą. Za postacią Elżbiety, z lewej strony, w rzece Jordan odbywa się chrzest, którego Jan Chrzciciel udziela Jezusowi.
⏩ ⏭

16.05.2024 00:00 GOSC.PL

dodane 16 maja 2024

FB Twitter
wyślij zachowaj
Autor nieznany, „Brzemienna Madonna z Németújvár”, tempera na desce, 1410, Węgierska Galeria Narodowa, Budapeszt. Maryja w widocznej ciąży zasiada przy kołowrotku i przygotowuje przędzę na zasłonę, która rozedrze się w momencie śmierci Jezusa. W pracy pomagają Jej anioły. Z lewej strony leży Biblia otwarta na opisie zwiastowania. Obraz przypomina nam, że celem wcielenia Jezusa była Jego zbawcza ofiara.

Gość Extra nr 9 DODANE 16.05.2024 AKTUALIZACJA 16.05.2024

Nowa Arka Przymierza

Istnieje mnóstwo malarskich i rzeźbiarskich wizerunków Maryi z małym Jezusem. Jest także sporo tych, które przedstawiają zwiastowanie. Znacznie trudniej znaleźć w sztuce obraz tego, co było pomiędzy poczęciem a narodzinami. 
Autor nieznany, „Brzemienna Madonna z Németújvár”, tempera na desce, 1410, Węgierska Galeria Narodowa, Budapeszt. Maryja w widocznej ciąży zasiada przy kołowrotku i przygotowuje przędzę na zasłonę, która rozedrze się w momencie śmierci Jezusa. W pracy pomagają Jej anioły. Z lewej strony leży Biblia otwarta na opisie zwiastowania. Obraz przypomina nam, że celem wcielenia Jezusa była Jego zbawcza ofiara.

Gość Extra nr 9 DODANE 16.05.2024 AKTUALIZACJA 16.05.2024

Nowa Arka Przymierza

Istnieje mnóstwo malarskich i rzeźbiarskich wizerunków Maryi z małym Jezusem. Jest także sporo tych, które przedstawiają zwiastowanie. Znacznie trudniej znaleźć w sztuce obraz tego, co było pomiędzy poczęciem a narodzinami. 
Autor nieznany, „Brzemienna Madonna z Németújvár”, tempera na desce, 1410, Węgierska Galeria Narodowa, Budapeszt. Maryja w widocznej ciąży zasiada przy kołowrotku i przygotowuje przędzę na zasłonę, która rozedrze się w momencie śmierci Jezusa. W pracy pomagają Jej anioły. Z lewej strony leży Biblia otwarta na opisie zwiastowania. Obraz przypomina nam, że celem wcielenia Jezusa była Jego zbawcza ofiara.

Gość Extra nr 9 DODANE 16.05.2024 AKTUALIZACJA 16.05.2024

Nowa Arka Przymierza

Istnieje mnóstwo malarskich i rzeźbiarskich wizerunków Maryi z małym Jezusem. Jest także sporo tych, które przedstawiają zwiastowanie. Znacznie trudniej znaleźć w sztuce obraz tego, co było pomiędzy poczęciem a narodzinami. 

E-sklep

  • Nowości
  • Książki
  • Pozostałe
  • Mały Gość Niedzielny nr 10/2025
    Mały Gość Niedzielny nr 10/2025
  • Historia Kościoła nr 05/2025
    Historia Kościoła nr 05/2025
  • Gość Extra nr 02/2025
    Gość Extra nr 02/2025 Serce Najświętsze
  • Radykalni
    Radykalni
  • Cztery Ewangelie. Rekolekcje
    Cztery Ewangelie. Rekolekcje
  • 100 pereł na 100-lecie Archidiecezji Katowickiej
    100 pereł na 100-lecie Archidiecezji Katowickiej
  • Arka (gra planszowa)
    Arka (gra planszowa)
  • Terminarz 2026 – Instytut Gość Media (A5, twarda oprawa)
    Terminarz 2026 – Instytut Gość Media (A5, twarda oprawa)
  • Kubek ceramiczny – Dopóki walczysz, jesteś zwycięzcą
    Kubek ceramiczny – Dopóki walczysz, jesteś zwycięzcą
  • IGM
  • Gość Niedzielny
  • Mały Gość
  • Historia Kościoła
  • Gość Extra
  • Wiara
  • Foto Gość
  • Fundacja Gość Niedzieleny
  • O nas
    • O wydawcy
    • Zespół redakcyjny
    • Sklep
    • Biuro reklamy
    • Prenumerata
    • Fundacja Gościa Niedzielnego
  • DOKUMENTY
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    •  
  • KONTAKT
    • Napisz do nas
    • Znajdź nas
      • Newsletter
        • Zapisz się już dziś!
  • ZNAJDŹ NAS
WERSJA MOBILNA

Copyright © Instytut Gość Media.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgłoś błąd

 
X
X
X