Nowy numer 48/2022 Archiwum

Jak dbać o oczy przed komputerem?

Jednym z rezultatów pandemii jest wdrożenie pracy zdalnej w coraz większej liczbie firm. Długie godziny siedzenia przed monitorem, kiedy często nie można pozwolić sobie na odpoczynek może nieść za sobą poważne konsekwencje zdrowotne.

Z tego powodu bardzo ważna jest ochrona oczu podczas pracy przy komputerze. Jej brak może prowadzić do skutków takich jak: pogorszenie się ostrości widzenia, problemy z akomodacją, zespół suchego oka czy ból i pieczenie oczu. Jak zatem możemy dbać o nasz wzrok w tym przypadku?

Zadbaj stanowisko pracy

Monitor komputera powinien być umieszczony pomiędzy 50 a 70 centymetrów od Twoich oczu  i być ustawiony w taki sposób, by patrzeć na niego lekko w dół. Jeśli masz możliwość, dobrze by Twoje stanowisko pracy było oświetlone światłem dziennym. Wieczorami, kiedy słońce zajdzie, należy doświetlać stanowisko lampką. Podczas pracy, warto także korzystać z nawilżacza powietrza.

Właściwie dobrane okulary lub soczewki

Jeśli pracujesz przed komputerem warto zaopatrzyć się w dobrze dobrane okulary, nawet w przypadku jeśli nie posiadasz wady wzroku. Wówczas możesz wybrać tzw. zerówki, z powłoką antyrefleksyjną oraz filtrem blokującym światło niebieskie. 

Jeżeli stosujesz soczewki kontaktowe zwróć uwagę, aby przepuszczały one jak najwięcej tlenu i miały jak najwyższy poziom zawartości wody. Warto też nosić soczewki na przemian z okularami.

Nawilżenie oczu

Jeśli po długiej pracy przy komputerze zauważysz objawy takie jak ból oczu, ich suchość lub uczucie piasku pod powiekami, warto zaaplikować krople do oczu. Pomogą one na zmęczone oczy i przyniosą natychmiastową ulgę. 

Krople do oczu nie powinny zawierać konserwantów i dobrze, aby miały jak najdłuższą datę przydatności po otwarciu. Jeśli jesteś użytkownikiem soczewek kontaktowych, musisz uważać na skład, ponieważ niektóre krople uszkadzają ich delikatną strukturę.

Przerwy i regularna gimnastyka oczu

Zalecamy robienie minimum 5-minutowych przerw po każdej godzinie spędzonej przed monitorem. Ponadto warto wykonywać niektóre czynności, które pozytywnie wpływają na zdrowie narządu wzroku. Należą do nich:

  • świadome, częste mruganie,
  • zakrywanie zamkniętych oczu dłońmi na przemian, mając głowę odwróconą w stronę słońca,
  • raz na jakiś czas odwracanie wzroku od komputera i skupienie go na oddalonym punkcie
  • patrzenie na przemian na coś, przedmioty położone blisko, a następnie daleko,
  • płynne wodzenie wzrokiem w górę, w dół, w prawo i w lewo lub zataczanie ósemek,
  • zaraz po zakropieniu oczu, można je zamknąć na około 5 minut.

Odpowiednia dieta
Dieta dla poprawy wzroku powinna być zbilansowana i zróżnicowana. Warto zwrócić w niej uwagę na odpowiednią podaż przede wszystkim witamin wspierających prawidłowe funkcjonowanie wzroku. Znajdziemy wśród nich witaminę A, B, C, E oraz D. Dobrze też, aby dieta była bogata w odpowiednią ilość kwasów omega 3 i 6.

Regularne wizyty u okulisty

Warto regularnie sprawdzać swój wzrok podczas wizyt u okulisty. Skierowanie do specjalisty możesz uzyskać podczas wizyty u lekarza rodzinnego. Po pomoc należy udać się, jeśli zauważysz objawy takie jak:

  • zmiana zabarwienia oka,
  • pogorszenie ostrości widzenia,
  • zmniejszanie się pola widzenia,
  • widzenie mroczków, plam, mętów i błysków światła,
  • widoczne obwódki wokół źródeł światła,
  • podwójne widzenie,
  • ból oczu lub ból promieniujący,
  • częste stany zapalne i infekcje oczu.

Powyższe symptomy mogą być bardzo groźne i w niektórych przypadkach mogą nawet prowadzić do stałego pogorszenia jakości widzenia, a nawet całkowitej utraty wzroku.

Opracowanie: https://jutromedical.com/

Artykuł sponsorowany (km)

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..
TAGI:

Wyraź swoją opinię

napisz do redakcji:

gosc@gosc.pl

podziel się

Reklama

Zapisane na później

Pobieranie listy