Nowy numer 44/2020 Archiwum

SIRT – odkrycie ostatnich miesięcy

Białka wytwarzane w naszym organizmie, zwane sirtuinami, które mają pozytywny wpływ na zdrowie, samopoczucie i utratę wagi, to podstawa diety SIRT. Czy warto ją stosować?

Diety są kuszącą formą osiągnięcia wymarzonej szczupłej sylwetki i powrotu do zdrowia. Do ich stosowania przynajmniej raz w życiu przyznaje się 90 proc. kobiet. Co roku na podstawie badań opracowywane są nowe, niezawodne systemy żywienia, stawiające sobie za cel pomóc szybko, łatwo i bez wysiłku stracić nadprogramowe kilogramy. W ich promowaniu często uczestniczą celebryci, którzy prezentują własne spektakularne przemiany. Nie wszystkie diety są jednak zdrowe dla organizmu, a ich stosowanie bez konsultacji z dietetykiem w niektórych przypadkach może wyrządzić więcej szkody, niż przynieść pożytku. Szczególnie dotyczy to diet drastycznie redukujących liczbę dostarczanych organizmowi kalorii, czy tych wykluczających składniki ważne dla prawidłowego funkcjonowania. Do tego przy źle dobranym jadłospisie u większości odchudzających się osób po zakończeniu stosowania diety pojawia się efekt jojo (powrót do wagi wyjściowej, a często nawet wyższej).

Które dobre?

Dietetyczki z ponad 18-letnim stażem – Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska i Ewa Sypnik-Pogorzelska uważają, że do najbardziej szkodliwych diet stosowanych w ostatnich latach należą niskowęglowodanowa dieta Dunkana i wysokotłuszczowe diety ketogeniczne. Pierwsza może prowadzić do zaburzeń pracy nerek, zaparć, niedoborów pokarmowych oraz zmęczenia. Stosowanie diet ketogenicznych może być przyczyną zaburzeń pracy przewodu pokarmowego, zbyt mocno obciążać wątrobę czy niekorzystnie wpływać na układ krążenia. Obie dietetyczki są autorkami książki poświęconej zyskującej coraz większą popularność diecie SIRT, którą rozreklamowała swoją spektakularną metamorfozą piosenkarka Adele. Na czym polega ta dieta?

Opiera się ona w dużej mierze na naturalnych produktach spożywczych, które aktywują w naszym organizmie sirtuiny. Według autorek książki „Jedz i chudnij z dietą SIRT” badania poświęcone tym mechanizmom wskazują, że są one skutecznym narzędziem walki z otyłością i poprawiają jakość życia oraz wydłużają je. Dieta z dużą zawartością tzw. aktywatorów sirtuin wpływa korzystnie na metabolizm tłuszczów, węglowodanów i niszczy wolne rodniki odpowiedzialne za wiele chorób (m.in. nowotwory, schorzenia układu krążenia i skóry). Dodatkowo na poziomie komórkowym spowalnia procesy starzenia, reguluje poziom glukozy i insuliny we krwi, a także korzystnie wpływa na regulację hormonów tarczycowych. Aktywatory sirtuin to produkty powszechnie dostępne: papryczka chili, kakao, kapary, kawa, oliwa z oliwek, zielona herbata, jarmuż, seler, rukola, lubczyk, czerwona cebula, daktyle, orzechy włoskie, soja i przetwory sojowe, truskawki, kurkuma oraz czerwone wino. Dieta opracowana przez Aidana Gogginsa i Glena Mattena – naukowców z Uniwersytetu w Surrey (Anglia) – została opisana w 2016 roku. Składa się z czterech etapów (każdy trwa określoną ilość dni) i opiera na specjalnie skomponowanych koktajlach warzywno-owocowych oraz lekkich posiłkach zawierających wymienione produkty. Warunkiem niezbędnym do osiągnięcia wymarzonej wagi jest wykluczenie fast foodów, słodyczy i pokarmów zawierających białą mąkę.

I chociaż, przestrzegając diety SIRT, można schudnąć nawet o 3,5 kg w ciągu tygodnia, obie dietetyczki zastrzegają, że nie jest ona idealnym rozwiązaniem. Ograniczenie kaloryczności posiłków i szybki spadek wagi skutkować może napadami głodu, drażliwością albo zmęczeniem. Są jednak też pozytywne strony stosowania tej diety i wprowadzenia do codziennego jadłospisu aktywujących sirtuiny produktów. W książce pt. „Jedz i chudnij z dietą SIRT” znajdziemy przepisy na smaczne i łatwe w przygotowaniu koktajle, dania główne oraz sałatki, które wzbogacą i urozmaicą codzienne posiłki. Autorki zastrzegają, że restrykcyjne stosowanie diety SIRT powinno być poprzedzone wykonaniem odpowiednich badań oraz skonsultowane z lekarzem i dietetykiem.

Jedzenie to nie wszystko

Dietetyczki zwracają także uwagę na kilka innych aspektów mających wpływ na zdrowie, wygląd i samopoczucie. Na pierwszym miejscu zalecają ruch i aktywność fizyczną jako pierwszy krok do zmiany nawyków i jakości życia. Kolejnym elementem jest ograniczenie stresu i odpowiednia (7–8 godzin) dawka snu. Wreszcie dobrze jest zastosować 7 zasad zdrowego żywienia (nazywanych 7U):

• Urozmaicenie diety różnymi zdrowymi produktami z grup ujętych w piramidzie żywienia.

• Umiarkowanie, czyli jadłospis dopasowany do indywidualnych potrzeb.

• Uregulowanie polegające na dostarczaniu organizmowi odpowiednio zbilansowanych posiłków o stałych porach.

• Umiejętność przygotowywania potraw.

• Uprawianie sportu.

• Unikanie nadmiaru – dotyczy to szczególnie takich produktów jak cukier i sól, tłuszcze nasycone, alkohol, słodycze i fast foody.

• Uśmiech – podobno optymiści oraz osoby pozytywnie nastawione do otaczającego świata i ludzi żyją dłużej.

A jeśli zdecydujemy się na zmianę swoich nawyków żywieniowych, dobrze uzbroić się w cierpliwość. Szybka utrata wagi nie zawsze jest zdrowa, a na efekty aktywności ruchowej połączonej z odpowiednią dietą trzeba trochę poczekać. •

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

Anna Leszczyńska-Rożek

Redaktorka działu „4 strony kobiety"

Absolwentka muzykologii na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Współzałożycielka Stowarzyszenia Śląska Kawiarnia Naukowa, w którym koordynowała projekty „Cztery żywioły" (cykl zajęć dla dzieci w gorszej sytuacji materialno-rodzinnej), wystawę fotografii naukowej „Mikro-Makro. Skale wszechświata" i cykliczne spotkania Śląskiej Kawiarni Naukowej w Katowicach. Autorka tekstów w miesięczniku „Mały Gość Niedzielny". Od 2018 r. w „Gościu Niedzielnym" prowadzi dział Cztery Strony Kobiety. Mama bliźniąt i żona Tomasza. Gra na skrzypcach w zespole Dobre Ludzie. Żegluje, eksperymentuje w kuchni, a od czasu do czasu wyrusza do dalekich krajów (m.in. Uganda, Islandia i Indie), by poznawać nowych ludzi, smaki, zapachy i miejsca.

Kontakt:
Więcej artykułów Anny Leszczyńskiej-Rożek

Zobacz także