Nowy numer 47/2020 Archiwum

Zapowiedź lata

Są soczyste, słodko-kwaśne i lubiane niemal na całym świecie. Jak je uprawiać oraz wykorzystywać kulinarnie dla zdrowia i urody?

Choć pierwsze owoce można kupić już w połowie maja, sezon na polskie truskawki rozpoczyna się na przełomie maja i czerwca. Poza tym, że są smaczne, zawierają jeszcze mnóstwo wartościowych dla naszego zdrowia składników. Wykorzystujemy je na wiele sposobów w kuchni. Natomiast dzięki przygotowanym na bazie truskawek kosmetykom możemy poczuć się w domu jak w prawdziwym spa.

Historia i uprawa

Prawdopodobnie powstały w wyniku skrzyżowania dwóch odmian poziomek sprowadzonych z innych kontynentów do Europy. Na początku XVIII wieku francuski botanik skrzyżował poziomkę wirginijską z poziomką chilijską. Obie dość sporych rozmiarów odmiany, połączone ze sobą, zaowocowały, dając początek truskawkom. Wcześniej dostępne tylko dla bardzo zamożnych, z czasem stały się popularne i chętnie uprawiane w całej Europie. I tak jest do dziś. Znanych jest ponad 2000 odmian, które różnią się między sobą kolorem (są nawet białe o smaku zbliżonym do ananasa – odmiana pineberry), odpornością na choroby i przemarzanie, czasem owocowania, wielkością i soczystością owoców. Jest w czym wybierać.

Truskawki można sadzić przez cały sezon, ale najlepiej zrobić to w lipcu. Posadzone wtedy rośliny w kolejnym roku wydadzą dorodne owoce. Te sadzone wcześniej (w marcu i kwietniu) w pierwszym roku mogą nie obrodzić tak obficie, za to w kolejnych latach przy odpowiedniej pielęgnacji wydadzą pełnowartościowe owoce. Aby cieszyć się dobrymi, słodkimi truskawkami, najlepiej wybrać miejsce słoneczne, z lekką, piaszczystą, przepuszczalną i obfitą w próchnicę glebą. Rośliny trzeba w odpowiednich momentach nawozić i pilnować, aby nie rosły w zbyt dużej wilgoci. Popularne jest ściółkowanie sadzonek (agro- włókniną albo słomą), co pozwala zatrzymać wilgotność gleby i zabezpiecza owoce przed gniciem i chorobami. Na balkonie czy tarasie można posadzić odmiany pnące lub wiszące, które najczęściej powtarzają kwitnienie kilka razy. Pozwala to cieszyć się owocami aż do końca lata.

Na zdrowie

Truskawki zawierają dużo witaminy C. Już szklanka zjadanych na surowo owoców zapewnia dzienną dawkę zapotrzebowania naszego organizmu na tę witaminę. Są też cennym źródłem żelaza, wapnia, potasu, magnezu i fosforu. Dzięki tym składnikom wzmacniamy kości, poprawiamy pamięć, koimy nerwy i chronimy organizm przed anemią. Owoce te również, dzięki zawartości innych związków, obniżają poziom „złego” cholesterolu LDL, wspomagają układ odpornościowy, sprzyjają odchudzaniu i dobrze wpływają na układ krążenia. Dzięki zawartości fitocydów mają właściwości bakteriobójcze i wspomagają leczenie stanów zapalnych. U osób nadwrażliwych na salicylany mogą jednak wywołać reakcje alergiczne. Najczęściej objawia się to wysypką, zaczerwienieniem skóry, a czasem dusznościami czy nieżytem nosa.

W kuchni

Aby zachować jak najwięcej cennych składników, truskawki warto zjadać na surowo. Podczas śniadania można je dodać do owsianki czy do chrupiącej granoli. Można je połączyć z twarożkiem, jogurtem naturalnym czy użyć ich do przyrządzenia pysznych miksów owocowych typu smoothie. W czasie obiadu wykorzystujemy je do sałatek bądź jako składnik koktajli mleczno-owocowych (również robionych na bazie kwaśnego mleka, kefiru lub maślanki). Można je dodać do sosów, w których marynujemy mięso na grilla, albo przygotować z nich chłodnik.

Doskonałe są desery z dodatkiem truskawek. Wszelkiego rodzaju babeczki, galaretki, torty, lody i sosy. Truskawki doskonale nadają się do mrożenia, na konfitury, soki, kompoty i dżemy. Innym ciekawym rozwiązaniem, który sama testowałam, jest przygotowanie z truskawek octu. Ma on słodkawy smak i owocowy aromat, który doda ciekawej nuty potrawom mięsnym z woka lub patelni, marynatom i sałatkom. Jeśli nie zdążycie wykorzystać owoców lub zostanie wam słodka pulpa (po wyciśnięciu soku), warto wypróbować octowania (zaprawa w proporcjach: na 1 l wody 4 łyżki cukru). Owoce można też wysuszyć i dodawać do zimowych herbat albo zasypać cukrem i przechowywać w słoiku w sosie własnym.

Dla urody

Truskawki można wykorzystać w naszym domowym spa. Zawarta w nich witamina C rozjaśni skórę, a kwas salicylowy lekko ją złuszczy. W tym celu raz na kilka dni przygotowujemy sobie maseczkę na bazie truskawek. Wystarczy kilka owoców zmiksować z jogurtem naturalnym, nałożyć na oczyszczoną skórę twarzy i dekoltu i potrzymać kilka minut, a potem zmyć chłodną wodą.

Truskawkowy peeling do ciała zrobimy, mieszając zmiażdżone owoce z brązowym cukrem trzcinowym albo płatkami owsianymi i łyżeczką oliwy z oliwek (może też być olej ze słodkich migdałów). Po takich zabiegach skóra będzie odświeżona, rozjaśniona i odżywiona. Trzeba jednak zaznaczyć, że osoby cierpiące na alergię i z cerą naczynkową powinny takich rozwiązań unikać. •

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

Anna Leszczyńska-Rożek

Redaktorka działu „4 strony kobiety"

Absolwentka muzykologii na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Współzałożycielka Stowarzyszenia Śląska Kawiarnia Naukowa, w którym koordynowała projekty „Cztery żywioły" (cykl zajęć dla dzieci w gorszej sytuacji materialno-rodzinnej), wystawę fotografii naukowej „Mikro-Makro. Skale wszechświata" i cykliczne spotkania Śląskiej Kawiarni Naukowej w Katowicach. Autorka tekstów w miesięczniku „Mały Gość Niedzielny". Od 2018 r. w „Gościu Niedzielnym" prowadzi dział Cztery Strony Kobiety. Mama bliźniąt i żona Tomasza. Gra na skrzypcach w zespole Dobre Ludzie. Żegluje, eksperymentuje w kuchni, a od czasu do czasu wyrusza do dalekich krajów (m.in. Uganda, Islandia i Indie), by poznawać nowych ludzi, smaki, zapachy i miejsca.

Kontakt:
Więcej artykułów Anny Leszczyńskiej-Rożek

Zobacz także