Nowy Numer 16/2024 Archiwum

Kawałek pieczonej ryby

Duccio da Buoninsegna, "Jezus ukazuje się Apostołom", tempera na desce, 1308–1311, Muzeum Katedralne, Siena

Ryby leżące na talerzach nie są tu tylko nieważną dekoracją tego obrazu. To zapowiedź chwili, o której czytamy w Ewangelii według św. Łukasza: „[Jezus] rzekł do nich: »Macie tu coś do jedzenia?«. Oni podali Mu kawałek pieczonej ryby. Wziął i jadł wobec nich” (Łk 24, 41-43).

Po swojej zbawczej śmierci i zmartwychwstaniu Chrystus kilka razy ukazywał się Apostołom. W scenie, którą namalował Duccio, Zbawiciel zastał uczniów przy kolacji. Dlatego siedzą wszyscy za stołem. Żaden z nich nie zrywa się, by powitać Mistrza. „Zatrwożonym i wylękłym zdawało się, że widzą ducha” (Łk 24, 37) – tłumaczy Ewangelista. Artysta namalował Jezusa w chwili, jak wyjaśnia Apostołom, że zmartwychwstał wraz z ciałem. Dlatego wyciąga przed siebie dłonie, na których widoczne są jeszcze ślady po gwoździach.

Żeby jeszcze dobitniej przekonać uczniów o swym zmartwychwstaniu, Chrystus zjadł przy nich kawałek ryby. Artysta dyskretnie o tym przypomina za pomocą gestu jednego z Apostołów. Uczeń siedzący w drugim rzędzie, czwarty od lewej, bezwiednie wskazuje rybę palcem lewej ręki.

Scena ta jest częścią wielkiej kompozycji, zwanej „La Maestra” (czyli majestat Matki Bożej). Niegdyś ozdabiała ona ołtarz główny katedry w Sienie. Centralny obraz poliptyku przedstawia Madonnę na tronie, adorowaną przez aniołów i świętych. Otaczało ją 13 scen z życia Maryi i Chrystusa oraz 16 postaci proroków i świętych. Na odwrocie zachowały się 42 kompozycje poświęcone dziejom Chrystusa. Jedną z nich był właśnie obraz „Jezus ukazuje się Apostołom”.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

Leszek Śliwa

Zastępca sekretarza redakcji „Gościa Niedzielnego”

Prowadzi stałą rubrykę, w której analizuje malarstwo religijne. Ukończył historię oraz kulturoznawstwo (specjalizacja filmoznawcza) na Uniwersytecie Śląskim. Przez rok uczył historii w liceum. Przez 10 lat pracował w „Gazecie Wyborczej”, najpierw jako dziennikarz sportowy, a potem jako kierownik działu kultury w oddziale katowickim. W „Gościu Niedzielnym” pracuje od 2002 r. Autor książki poświęconej papieżowi Franciszkowi „Franciszek. Papież z końca świata” oraz książki „Jezus. Opowieść na płótnach wielkich mistrzów”, także współautor dwóch innych książek poświęconych malarstwu i kilku tomów „Piłkarskiej Encyklopedii Fuji”. Jego obszar specjalizacji to historia, historia sztuki, dawna broń, film, sport oraz wszystko, co jest związane z Hiszpanią.

Kontakt:
leszek.sliwa@gosc.pl
Więcej artykułów Leszka Śliwy