Dominikos Theotokópulos, zwany El Greco,„Zmartwychwstanie”, olej na płótnie, 1596–1600, Muzeum Prado (Madryt)
Obrazy El Greca mają niepowtarzalną, mistyczną atmosferę. Artysta osiągał taki efekt przez charakterystyczne wydłużenie postaci, pogrążonych w świetle niemającym naturalnego źródła, oraz rezygnację z malowania w tle czegokolwiek, co przypominałoby realne przedmioty lub krajobrazy. Tłem postaci Chrystusa jest tylko świetlista mandorla (owalna poświata obejmująca całą postać) oraz romboidalny nimb wokół głowy, świadczący o pochodzeniu artysty z kręgu sztuki bizantyńskiej.
El Greco silnie skontrastował spokojną sylwetkę Zbawiciela z dramatycznie wykręconymi ciałami strzegących grobu żołnierzy. Chrystusowi towarzyszą dwie szaty, które okrywały go w grobie, w drodze ku niebu zmieniły się w sztandary: biały symbolizuje zwycięstwo, a czerwony – męczeństwo.
Żołnierze, choć pozornie wydają się tworzyć bezładną grupę, swoimi ciałami zakreślają kształt owalu, będący jakby powtórzeniem umieszczonej wyżej mandorli, stanowiącej tło dla Chrystusa.
W niezwykle interesujący sposób artysta namalował sylwetkę Jezusa. Nogi Zbawiciela są wciąż ułożone w ten sposób, jakby były przybite do krzyża. Obraz ten koresponduje bowiem z „Ukrzyżowaniem” pędzla El Greca, które było umieszczone obok, w retabulum ołtarzowym seminaryjnego kościoła w Madrycie.
Dostępna jest część treści. Chcesz więcej?
Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.
Zastępca sekretarza redakcji „Gościa Niedzielnego”
Prowadzi stałą rubrykę, w której analizuje malarstwo religijne. Ukończył historię oraz kulturoznawstwo (specjalizacja filmoznawcza) na Uniwersytecie Śląskim. Przez rok uczył historii w liceum. Przez 10 lat pracował w „Gazecie Wyborczej”, najpierw jako dziennikarz sportowy, a potem jako kierownik działu kultury w oddziale katowickim. W „Gościu Niedzielnym” pracuje od 2002 r. Autor książki poświęconej papieżowi Franciszkowi „Franciszek. Papież z końca świata” oraz książki „Jezus. Opowieść na płótnach wielkich mistrzów”, także współautor dwóch innych książek poświęconych malarstwu i kilku tomów „Piłkarskiej Encyklopedii Fuji”. Jego obszar specjalizacji to historia, historia sztuki, dawna broń, film, sport oraz wszystko, co jest związane z Hiszpanią.