Nowy numer 13/2024 Archiwum

Dla dobra człowieka

Pod hasłem „Chrześcijanie i muzułmanie: poparcie dla duchowego wymiaru człowieka” odbył się 26 stycznia XII Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce.

Centralne obchody zorganizowano 26 stycznia w Warszawie. Inicjatywa polskiego Episkopatu jest pionierską w skali światowej. – Budzi ona pozytywne zainteresowanie poza granicami naszego kraju – zauważył bp Romuald Kamiński, przewodniczący Komitetu KEP ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi.

Podczas spotkania na warszawskiej Pradze przedstawiciele obydwu religii czytali Biblię i Koran, dyskutowali i modlili się. – Potrzeba konkretnych ‘dialogowych’ akcji, coraz częściej chrześcijanie i muzułmanie muszą wspólnie działać tak jak dwa lata temu, gdy wsparli sierociniec w Ziemi Świętej – podkreślił ks. Adam Wąs, współprzewodniczący Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów.

Bp Kamiński powiedział, że tegoroczny temat Dnia Islamu ma dopomóc w zrozumieniu pierwszeństwa wartości duchowych nad materialnymi, byśmy – jak zaznaczył – „stali się zdecydowanymi obrońcami godności ludzkiej”.

Z kolei przewodniczący Muzułmańskiego Związku Religijnego w RP mufti Tomasz Miśkiewicz, zwrócił uwagę, iż dialog musi być prowadzony dla dobra człowieka a nie dla dobra religii. – Każdy ma prawo do pokoju, świętości i sprawiedliwości. Powinniśmy współdziałać na rzecz dobra ludzkiego, abyśmy mogli zrozumieć, że łączy nas znaczenie więcej niż dzieli – zaznaczył. Jego zdaniem, dużo w tej dziedzinie zależy od duchowieństwa chrześcijańskiego i muzułmańskiego, czego i jak nauczają swoich współwyznawców. Dodał też, że Polska jest przykładem współistnienia wszystkich religii i kultur i z tego powinniśmy być dumni i cieszyć się.

Podczas spotkania klerycy Wyższego Seminarium Duchownego Diecezji Warszawsko-Praskiej odczytali wybrane specjalnie na tę okazję fragmenty Biblii, nawiązujące do tematyki tegorocznych obchodów Dnia Islamu, a następnie odczytane zostały odpowiednie fragmenty Koranu w języku arabskim oraz w tłumaczeniu na język polski.

W ramach dwugłosu chrześcijańsko-muzułmańskiego głos zabrali ks. prof. Tomasz Stępień z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie oraz dr Artur Konopacki z Uniwersytetu w Białymstoku a zarazem współprzewodniczący Rady ze strony muzułmańskiej. Ks. prof. Stępień odwołując się do historii filozofii przedstawił uniwersalną perspektywę wartości duchowych, bez których współczesny człowiek nie będzie wiedział ani kim jest, ani dokąd zmierza, gdyż jak dodał, „nie wszystko da się wyjaśnić przy pomocy mechaniki”.

Z kolei dr Konopacki mówił o duchowości w islamie, dzięki której człowiek zbliża się do Boga i jest w stanie rozpoznawać dobro i zło. – Duchowość staje się kompasem moralnym – mówił. Zaznaczył też, że wymiar duchowy jest też potrzebny, by osiągnąć to, co jest najważniejsze dla religii monoteistycznych, czyli zbawienie.

Nowym akcentem podczas tegorocznego Dnia Islamu były refleksje Romana Zięby związane z jego pieszą pielgrzymką z Jerozolimy do Asyżu. Pątnik opowiadał m.in. o spotkaniach z muzułmanami w czasie swej wędrówki.

Ostatnim oficjalnym punktem programu były modlitwy i znak pokoju. Wyznawcy islamu wznieśli modlitwę spontaniczną – „Dua”, a chrześcijańską modlitwę wiernych zakończyło odmówienie „Ojcze nasz”.

Współgospodarzami spotkania byli bp Romuald Kamiński, przewodniczący Komitetu ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi oraz Rada Wspólna Katolików i Muzułmanów.

Oprócz hierarchów katolickich i chrześcijan różnych wyznań w spotkaniu w Domu Parafialnym przy katedrze na warszawskiej Pradze uczestniczyli polscy muzułmanie z muftim Tomaszem Miśkiewiczem a także przewodniczący Ligi Muzułmańskiej w RP. Przybyli także ambasadorowie państw muzułmańskich w Polsce m.in. z Pakistanu, Iraku, Jemenu.

Specjalnie przesłanie do uczestników spotkania skierował nuncjusz apostolski w Polsce abp Celestino Migliore. Podkreślił w nim, iż zwrócenie uwagi "na duchowy aspekt osoby ludzkiej ma w naszych czasach pierwszorzędne znaczenie szczególnie wtedy, gdy podważa się i kwestionuje wartości religijne, a także rolę religii w przestrzeni publicznej. Chrześcijanie i muzułmanie zwracają uwagę na istotę sakralnego wymiaru osoby ludzkiej i jej godność. Właśnie to wytycza przestrzeń naszego wzajemnego szacunku i poważania, i to właśnie jest polem naszego współdziałania w służbie dla pokoju pomiędzy narodami i osobami” – podkreślił nuncjusz apostolski.

Idea dialogu chrześcijan i muzułmanów w Polsce, obecna wyraźniej pod koniec XX w., nawiązuje do ponad trzechsetletniej tradycji obecności muzułmanów i tolerancyjnej postawy ludności chrześcijańskiej wobec nich.

W Polsce funkcjonują dwa religijne związki muzułmańskie wpisane do rejestru Kościołów i Związków Religijnych. Muzułmański Związek Religijny w RP (który powstał w 1925 r., zaś przez pastwo polskie został oficjalnie uznany w roku 1936 ) liczy obecnie ok. 6 tys. członków, zrzesza przede wszystkim Tatarów Muzułmanów Polskich. Największe ich skupiska mieszkają w województwie podlaskim (w Białymstoku, Sokółce, Suchowoli i Dąbrowie Białostockiej). Zabytkowe meczety znajdują się w Bohonikach i Kruszynianach, gdzie mieszkają już tylko pojedyncze rodziny tatarskie.

Drugim związkiem wyznawców islamu jest zarejestrowana w 2004 r. Liga Muzułmańska w RP licząca ok 200 osób.

« 1 »

Zapisane na później

Pobieranie listy