Nowy Numer 16/2024 Archiwum
  • Mirrah
    28.11.2017 14:28
    Moja mama polska Żydówka powiedziała mi kiedyś: "Pamiętaj - największymi antysemitami są sami Żydzi, nawet ja Żydówka tego doświadczyłam. Żydzi będą wszystkich obwiniać o antysemityzm, ale będą atakować nawet innych Żydów, a szczególnie tych, którzy jak Jezus są Żydami wierzącymi i katolikami".
    doceń 11
    • JAWA25
      28.11.2017 16:21
      czemu ma służyć kolektywna odpowiedzialność?
      doceń 26
      • Gość
        28.11.2017 19:07
        Jezus też mówił i krytykował Żydów czyli faryzeuszy i uczonych w Piśmie. Nie pokazywał palcem ale używał sformułowań ogólnych. Czy myślał też o Nikodemie? Nie! Postać Nikodema wskazuje że byli również uczciwi ludzie wśród tamtejszych elit ale postępowanie większości było obrzydliwe Bogu.
        Więc dlaczego krytykujesz wypowiedź Mirrah? Ta wypowiedź nie dotyczy wszystkich a jedynie krzykliwą część, która nienawidzi katolików a szczególnie katolików narodowości żydowskiej.
        doceń 7
        0
      • JAWA25
        29.11.2017 09:21
        kritikos znaczy "umiejący rozróżniać"
        doceń 19
        0
    • JAWA25
      02.12.2017 11:46
      jeżeli Twoja Mama nie ma szacunku dla własnego narodu to nie ma go także dla siebie, i Ty także jeśli bezkrytycznie powielasz jej rewelacyje
      doceń 13
  • Monika
    28.11.2017 14:36
    Oj autorze a dlaczego tak tylko o jednej stronie. Dlaczego pomija pan atak na Żydów przez ks. Rydzyka w europarlamencie w czerwcu 2011r. Czyżby tylko chodziło o chronienie "swego"?
    doceń 46
    • Gość
      28.11.2017 18:55
      No właśnie Moniko dlaczego bronicie tylko swoich? Dlaczego ks. Rydzyk zrobił coś dobrego i nie macie tyle dobrej woli by to zauważyć? Aż tak nienawiść do tego kapłana was zaślepia? Czytałaś cały artykuł czy tylko do wzmianki o ks. Rydzyku?
      • Gość
        28.11.2017 19:57
        Powstają komentarze w katolickich mediach o wypowiedziach Sowy etc. No właśnie... A kiedy przeczytamy np. w GN potępienie działań i twierdzeń O. Rydzyka??
        doceń 36
        0
  • stroskany
    28.11.2017 15:53
    Wyrażam obawy, czy aby autor trafnie odczytał intencje prof.. Hartmana? Czyż nie skupił się przede wszystkim na łatwym krytykowaniu rzeczy powierzchownych - a więc na barwnym i bezkompromisowym języku jego a nie na Istocie samej, na SENSIE wypowiedzi? ...Jakże łatwo jest kamień ze swojego ogrodu wrzucić do ogródka cudzego i wołać, że to on rzuca a nie jest obrzucany... Sztuka to znana dobrze z czasów chrystusowych... Czyż nie potrzeba nam wpierw grzechów U SIEBIE poszukać??....
    doceń 33
    • Anna Nadratowski
      30.11.2017 12:28
      Jaki autor artykulu taka interpretacja.....Typowo katolickie.....
      doceń 9
  • JAWA25
    28.11.2017 16:14
    redaktorze, złożyć zawiadomienie https://obywatel.gov.pl/bezpieczenstwo/zglos-przestepstwo a nie jakieś felietony pisać
    doceń 26
    • Gość
      28.11.2017 19:09
      Mów za siebie ja lubię artykuły p. Kucharczaka. Za to ty nie bardzo więc po co tak często je komentujesz? Lubisz trolling?
      doceń 10
      • Gość
        29.11.2017 02:26
        Ja też nie przepadam za twórczością Pana Kucharczaka. Z reguły to w aroganckim tonie mocne uproszczenia. To już trolling wg Ciebie czy pozwolisz mi także mieć swoją opinię i podzielić się nią w komentarzu?
        doceń 26
        0
  • Kartr
    28.11.2017 16:47
    Głosy, które tu czytam, oprócz jednego - kompletnie nie na temat, więc nie wiem po co pisać. Jaki Hartman jest każdy widzi, dawał tego wyraz niejednokrotnie.
    doceń 12
    • Gość
      28.11.2017 19:00
      Nie są na temat bo jest to opinia trolli które nienawidzą ks. Rydzyka, PIS-u itd. Nienawiść wyklucza obiektywizm więc nie możemy go od nich oczekiwać :(
      Szkoda że nie potrafią spojrzeć na to pozytywne wydarzenie z boku nie jako sympatycy PO/Nowoczesnej tylko jako Polacy. Przykre...
      Możemy jednak się za nich pomodlić.
      • Katolik
        28.11.2017 21:36
        Gościu w modlitwie za Ciebie nawet gromniczkę Ci zapaliłem.
        doceń 18
        0
  • gut
    28.11.2017 17:36
    Chyba w tej Sytuacji - wygląda na to, że dla Jednych, to powód, do - Zgody w Rodzinie, dla Innych - Spór w Rodzinie. 💖 / 💘
  • Stanisław II
    28.11.2017 22:22
    Pan Kucharczak albo czytał tekst Hartmana bez zrozumienia - co go dyskwalifikuje jako redaktora, albo świadomie przeinaczył jego sens. Co jest znacznie gorsze.
    doceń 24
    • Daj swoją wykładnię
      29.11.2017 12:19

      tekstu Hartmana, dopomóż błądzącym...
      • Gościu
        29.11.2017 12:37
        daj lepszą i bardziej przekonującą
        doceń 17
        0
    • asla73
      29.11.2017 13:17
      przeczytałem źródło z Polityki - i nie zgadzam się z Panem Stanisławem II - Pan Hartman zionie, jak niestety wielu Polaków irracjonalnie chorą nienawiścią i daje temu upust w swych publikacjach ... a to bardzo smutne ... ktokolwiek kogokolwiek obdarza tak złymi uczuciami (tu w roli głównej o. Rydzyk i ludzie "pewni Żydzi" ) ... ten podsyca rozłamy i szerzy dzieło Wroga - nie Boga. Smutne to bardzo i niestety dotyczy ludzi z obu stron "linii podziału". Oby dobry Bóg dał Panu Hartmanowi łaskę ukochania Boga i Ludzi.
      • Gość
        29.11.2017 13:22
        Zapomniałaś poprosić o łaskę ukochania Boga i ludzi też dla O. Rydzyka. Potrzebna mu bardzo jest.
        doceń 15
        0
      • asla73
        30.11.2017 08:14
        Za całe duchowieństwo (a zatem i za T.R) modlę się ja (i miliony katolików) w każdą niedzielę... i nierzadko w tygodniu również - np. wczoraj. Niestety każdy duchowny jest wielokrotnie bardzie narażony ze strony sił ciemności - więc uwaga celna i chwalebna. ps. jakbyco to tak to leci: "Prosimy Cię, Boże, * aby ta Ofiara naszego pojednania z Tobą * sprowadziła na cały świat pokój i zbawienie. *Utwierdź w wierze i miłości Twój Kościół * pielgrzymujący na ziemi; * a więc Twojego sługę, naszego Papieża N., *naszego Biskupa N., wszystkich biskupów świata, duchowieństwo * i cały lud odkupiony"
        doceń 2
        0
  • żylasty
    30.11.2017 14:04
    "Co mam powiedzieć Spiętemu?-Żeby się rozpiął"
    doceń 2
  • gregg84
    30.11.2017 18:14
    gregg84
    'To dobrze, że wreszcie ktoś i o nich pomyślał. O całej tej rzeszy imiennych i bezimiennych bohaterów, którzy zadają kłam pedagogice wstydu, od lat wmawiającej nam i światu, że „byliśmy narodem sprawców”. Oni stoją w poprzek narracji o „polskich obozach śmierci”, oszczerstw Grossa i innych prób zakłamywania polskiej historii.'

    Czy w [...] jaźni redaktora Kucharczaka mieści się taka możliwość, że naród polski to naród zarówno naród sprawców, jak i bohaterów? Czy też jedno zawsze musi być prawdą, a drugie zawsze kłamstwem?
    • JAWA25
      30.11.2017 18:52
      znów odpowiedzialność zbiorowa
      doceń 13
    • gregg84
      30.11.2017 20:36
      gregg84
      @JAWA25
      No niestety póki istnieje w wiadomości społecznej pojęcie narodu jako całości etycznej, to naród ten będzie ponosił odpowiedzialność - tak za swoje złe, jak i za dobre uczynki. I nie ma w tym miejscu znaczenia, jaka część członków narodu miała w nich swój rzeczywisty udział.
      • JAWA25
        01.12.2017 12:40
        według przez kogo wprowadzonych pojęć?
        doceń 13
        0
      • gregg84
        01.12.2017 18:10
        gregg84
        Mnie pytasz?! Pytaj tych, którzy lubią się czuć dumnymi z dokonań przodków (biologicznych i symbolicznych), za to bardzo nie lubią czuć wstydu za ich przewiny (bo "pedagogika wstydu"). Ja do nich nie należę, ja delikatnie odsłaniam ich obłudę.
        doceń 0
        0
      • JAWA25
        02.12.2017 11:56
        zbiorowa odpowiedzialność jest etycznie wątpliwa a poznawczo jałowa

        jak mówi prawo rzymskie "delicta parentum liberis non nocent" (nie dziedziczy się odpowiedzialności)

        a Pismo Święte: każdy człowiek odpowie za swoje uczynki (2 Kor 5,10)

        znieważanie narodu jest karalne - art. 133 Kodeksu Karnego
        doceń 13
        0
Dyskusja zakończona.

Ze względów bezpieczeństwa, kiedy korzystasz z możliwości napisania komentarza lub dodania intencji, w logach systemowych zapisuje się Twoje IP. Mają do niego dostęp wyłącznie uprawnieni administratorzy systemu. Administratorem Twoich danych jest Instytut Gość Media, z siedzibą w Katowicach 40-042, ul. Wita Stwosza 11. Szanujemy Twoje dane i chronimy je. Szczegółowe informacje na ten temat oraz i prawa, jakie Ci przysługują, opisaliśmy w Polityce prywatności.

Franciszek Kucharczak

Dziennikarz działu „Kościół”

Teolog i historyk Kościoła, absolwent Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, wieloletni redaktor i grafik „Małego Gościa Niedzielnego” (autor m.in. rubryki „Franek fałszerz” i „Mędrzec dyżurny”), obecnie współpracownik tego miesięcznika. Autor „Tabliczki sumienia” – cotygodniowego felietonu publikowanego w „Gościu Niedzielnym”. Autor książki „Tabliczka sumienia”, współautor książki „Bóg lubi tych, którzy walczą ” i książki-wywiadu z Markiem Jurkiem „Dysydent w państwie POPiS”. Zainteresowania: sztuki plastyczne, turystyka (zwłaszcza rowerowa). Motto: „Jestem tendencyjny – popieram Jezusa”.
Jego obszar specjalizacji to kwestie moralne i teologiczne, komentowanie w optyce chrześcijańskiej spraw wzbudzających kontrowersje, zwłaszcza na obszarze państwo-Kościół, wychowanie dzieci i młodzieży, etyka seksualna. Autor nazywa to teologią stosowaną.

Kontakt:
franciszek.kucharczak@gosc.pl
Więcej artykułów Franciszka Kucharczaka

Zobacz także