Nowy numer 13/2024 Archiwum
  • gut
    23.10.2014 18:48
    A ks. prof. Waldemar Chrostowski mówi, że najstarsza postawa modlitewna to pozycja klęcząca, sam o tym mówił kiedy był głównym konsulatorem do filmu Quo Vadis pana Hoffmana, biblijny Izraelita modlił się na klęcząco, na stronie biblista.pl była taka makieta przedstawiająca Izraelitę klęczącego i modlącego się przed Arką Przymierza ta makieta żywo przypomina mi praktykę nas katolików kiedy klęczymy przed Najświętszym Sakramentem kiedy jest adoracja, to samo powiedziała pewna Amerykańska Żydówka teraz katoliczka. Benedykt XVI pisał, że św. Jakuba od klęczenia miła nogi grube jak wielbłąd.
    • zgadzamy się
      26.10.2014 11:33
      Św. Szczepan klęczał, gdy go kamieniowali, a św. Paweł pisze, np. w liście do Efezjan: "Z tej przyczyny zginam kolana moje przed Ojcem Pana naszego, Jezusa Chrystusa, od którego bierze nazwę wszelkie ojcostwo na niebie i na ziemi" (Ef 3,14). Sam Chrystus, w relacji św. Łukasza, klęczał w Ogrójcu. Coś w tym może być:).
      doceń 2
  • vanitas
    28.10.2014 13:40
    Ciekawe.
    Ikonografia rzymska i bizantyjska nie przedstawia w ogóle poddanych klęczących przed cesarzem (niewolnicy - tak) - a skądinąd (teksty pisane) wiemy, że był to fragment obowiązującego ceremoniału dworskiego.

    Gest "oranta" znany był z czasów przedchrześcijańskich - i jako taki w ikonografii stał się "synonimem" modlitwy. Chcę, by widzowie wiedzieli, że postać na wizerunku się modli - rysuje "oranta'. Jakbym namalował klęczącego - widzowie przekonani byli by, że to niewolnik. Stąd takie, nie inne wizerunki.

    O tym, że chrześcijanie klęczeli do modlitwy - wiemy choćby od Tertuliana (150?-240) - gdzie zalecał co najmniej raz dziennie klęczenie do modlitwy. Pośrednio - kanon soboru Nicejskiego (325) zakazujący klęczenia w niedzielę (i regułą św. Benedykta która ten zakaz ignorowała).

    Żeby było śmieszniej - nie ma dowodów,. by klęczenie było znane poza cesarstwem rzymskim w Europie. Europa ten gest przejęła od Chrześciaństwa...

    doceń 0
Dyskusja zakończona.

Ze względów bezpieczeństwa, kiedy korzystasz z możliwości napisania komentarza lub dodania intencji, w logach systemowych zapisuje się Twoje IP. Mają do niego dostęp wyłącznie uprawnieni administratorzy systemu. Administratorem Twoich danych jest Instytut Gość Media, z siedzibą w Katowicach 40-042, ul. Wita Stwosza 11. Szanujemy Twoje dane i chronimy je. Szczegółowe informacje na ten temat oraz i prawa, jakie Ci przysługują, opisaliśmy w Polityce prywatności.

Leszek Śliwa

Zastępca sekretarza redakcji „Gościa Niedzielnego”

Prowadzi stałą rubrykę, w której analizuje malarstwo religijne. Ukończył historię oraz kulturoznawstwo (specjalizacja filmoznawcza) na Uniwersytecie Śląskim. Przez rok uczył historii w liceum. Przez 10 lat pracował w „Gazecie Wyborczej”, najpierw jako dziennikarz sportowy, a potem jako kierownik działu kultury w oddziale katowickim. W „Gościu Niedzielnym” pracuje od 2002 r. Autor książki poświęconej papieżowi Franciszkowi „Franciszek. Papież z końca świata” oraz książki „Jezus. Opowieść na płótnach wielkich mistrzów”, także współautor dwóch innych książek poświęconych malarstwu i kilku tomów „Piłkarskiej Encyklopedii Fuji”. Jego obszar specjalizacji to historia, historia sztuki, dawna broń, film, sport oraz wszystko, co jest związane z Hiszpanią.

Kontakt:
leszek.sliwa@gosc.pl
Więcej artykułów Leszka Śliwy

Zobacz także