Nowy numer 22/2020 Archiwum
  • Andrzej357
    29.12.2019 08:04
    Odnośnie ostatniego zdania: w Polsce od wielu lat są organizowane LARPy pod tytułem Witcher School, jakby wspólny kilkudniowy wyjazd, podczas którego ludzie przebierają się w stroje z epoki, mieszkają na zamku, uczą się walki i przeżywają przygody związane z fabułą Wiedźmina. Podobno wszystko jest na bardzo wysokim poziomie i daje masę frajdy.
    • Dremor_
      29.12.2019 09:59
      Dremor_
      Witcher School to nie jedyna inicjatywa, w ciągu roku organizowane są też konwenty tematyczne, na wzór odbywającej się w Czechach imprezy Blavicon.
      doceń 2
    • Anonim (konto usunięte)
      29.12.2019 22:15
      Żadnej tam epoki. To nie rekonstrukcja.
      doceń 3
  • Dremor_
    29.12.2019 10:25
    Dremor_
    Co do dyskusji o poprawności politycznej, to "czarnoskóre elfy" są jedynym elementem. Z całą resztą problemu nie ma, bo książki Sapkowskiego są głęboko osadzone w poprawności. Geralt boryka się i zwalcza ksenofobię, nie uznaje bogów, a na koniec "ginie" w pogromie. Czarodziejki głoszą postulaty feministek. Cirilla jest lesbijką. Autor książek sam przyznawał, że tłem były typowe polskie realia, gdzie nienawidzi się obcych i inności z zasady. W tym kontekście niewielu dziwi, że protesty odnośnie czarnoskórych postaci płyną głównie z Polski
    doceń 8
  • Dremor_
    29.12.2019 14:58
    Dremor_
    Nie zgodzę się też, że "najciekawsza" jest akurat dyskusja o poprawności politycznej. Z punktu widzenia fandomu "Wiedźmina" jest to akurat dyskusja marginalna, prowadzona głównie przez ludzi, którzy nie rozumieją, że serial nie powstał na polski rynek. Są za to inne, dużo ciekawsze dyskusje, choćby o wątkach seksualnych w serialu, zwłaszcza w zestawieniu z wcześniejszym, polskim serialem z 2001 roku. Stary serial był nie najwyższych lotów, ale w porównaniu wypada o wiele lepiej pod względem ukazania seksualności głównych bohaterów. W polskim serialu można było bez trudu wyczuć różnicę między scenami, gdzie Wiedźmin korzysta z przypadkowych uciech, a relacją z czarodziejką. W serialu Netflixa sceny erotyczne są dosadniejsze, ale "płaskie", bez żadnego uczucia.

    W tym kontekście dyskusja o "czarnych elfach" nie jest ani najciekawsza, ani najważniejsza, ot, zwykły medialny folklor. Najciekawszą może być ta dyskusja jedynie dla osób, które nosa nie wystawiają poza polski "prawicowy" internet.
    • Batrahe
      18.01.2020 15:34
      Pytanie, po co kręcić tzw. sceny intymne i pokazywać je publiczności...A co do wątku czarnych elfów - zgadzam się w zupełności. Żadna to sensacja.
      doceń 0
  • Anonim (konto usunięte)
    29.12.2019 22:18
    Generalnie, osobom zafascynowanym światem wiedźmina należy współczuć i szykować pomoc psychiatryczną w niedalekiej przyszłości.
    doceń 5
  • elle1
    30.12.2019 16:02
    "Wiedzmin" to nie "Władca Pierścieni" a Sapkowski to niestety nie Tolkien. Takie jest moje zdanie. Kiedys będąc młodą dziewczyną popełniłam ten błąd i przeczytałam to niesmaczne "dzieło". Akcja jest rzeczywiście wciągająca i nie od razu wiadomo, że bohaterka (właściwie dziecko) będzie molestowana na wszystkie możliwe sposoby (tak również przez inną dziewczynę), co tłumaczy poza moim młodym wiekiem i brakiem rozeznania moją niefrasobliwość. Dlatego filmu oglądać nie zamierzam, bo nie mam najmniejszych wątpliwości, że producent wyeksploatuje te wątki nieprzyzwoicie. Spodziewałabym się, że "Gość" napisze jakieś ostrzeżenie w tym temacie zamiast zachwycać się wątpliwej jakości produktem eksportowym.
    • Dremor_
      30.12.2019 16:37
      Dremor_
      Owszem, Sapkowski to nie Tolkien. W porównaniach między autorami często pokazywana jest różnica w sposobie przedstawienia świata, gdzie u Tolkiena jest on bajkowy, z jasno rozróżnionym dobrem i złem. Sapkowski zaś do bólu wręcz urealnia swój świat, odzierając go z cukierkowości. Tym samym stawia przed czytelnikiem o wiele bardziej poważne pytania, których nie uświadczymy we "Władcy Pierścieni".
      doceń 5
    • elle1
      31.12.2019 12:29
      Nie nazwałabym chorej wyobraźni Sapkowskiego realnym światem i kompletnie ten świat do mnie nie przemawia. Nie odnajdując w nim niczego, co byłoby mi bliskie , nie widzę tu rzecz jasna żadnych odpowiedzi ani poważnych pytań czy też inspiracji. Ale jeżeli ma to kogoś powstrzymać od molestowania dzieci albo bezmyślnego mordowania ludzi i innych stworzeń, to proszę, niech sobie ogląda i czyta.
      doceń 0
    • elle1
      31.12.2019 12:39
      Wierz mi Dremorze, są ludzie, którzy żyją w świecie z jasnym rozróżnieniem dobra i zła i wcale nie jest to bajka. A u Sapkowskiego, no cóż dobra prawie nie ma. Jedyny jego przejaw to to , że wiedźmin powstrzymuje się heroicznie od mordowania niesympatycznych wieśniaków.
      • Dremor_
        31.12.2019 13:19
        Dremor_
        Książki powstają także po to, by zmusić do przemyśleń. Historia o Wiedźminie właśnie dlatego jest szara, a nie czarno biała, by zmusić czytelnika do rozważań. Książki czytałem równie dawno co Ty, ale przemyślenia na temat dobra i zła zostały. I nie jest to tylko Wiedźmin ratujący wieśniaków, ale np. historia Ciri, która chce uczynić dobro, więc zabija złych żołnierzy, którzy czynią zło, bo gwałcą i mordują mieszkańców wsi. Ratunek nie cieszy mieszkańców, bo po zabiciu żołnierzy spotka ich kara. Właśnie takie dylematy o granicy dobra i zła są trzonem tej historii. I teraz zapytam, jako osoba o jasnym rozróżnieniu dobra i zła, jakie widzisz wyjście z takiej sytuacji? Gdzie każdy z wyborów, lub brak wyboru będzie złem?
        doceń 3
        0
      • elle1
        31.12.2019 14:56
        A nie przyszło Ci do głowy, ze dobro ukazane jest w "Wiedźminie" po prostu infantylnie? Trochę jak w amerykańskim kinie np. "Mściciel". Łatwo jest zabić, gdy się tylko to potrafi i w dodatku ma "supermoce". Niektórzy dobrem np. nazywają zabicie nienarodzonego dziecka, bo nie ma w domu miejsca na klocki albo zawadzającego staruszka. Planned Parenthood proponowała np. darmową aborcję ofiarom huraganu Katrina. Wątpię jednak, zeby taka refleksja przyszła komu do głowy, po lekturze Sapkowskiego. To teraz sobie porównaj "heroizm" Ciri do Froda.
        doceń 0
        0
      • elle1
        31.12.2019 15:19
        A odpowiedź na Twoje pytanie jest banalnie prosta. Jak nie wiadomo, gdzie leży mniejsze zło, to warto poszukać większego dobra. Taka perspektywa, bardzo rozjaśnia sytuację zwłaszcza w dylematach typu: "urodzić dziecko, czy lepiej mieć (nie)święty spokój"
        doceń 1
        0
      • Dremor_
        31.12.2019 16:05
        Dremor_
        Nie, dobro w tej powieści nie jest infantylne. Autor nie pokazuje machającego mieczem Wiedźmina jako kogoś dobrego. Przeciwnie, rozprawia się z mitem znanym z fantasy, że "bycie dobrym to zabijanie złych". A heroizmu porównywać nie będę, bo w czynach Ciri nie było heroizmu. Była walka z własnymi traumami, starcie własnego dojrzewania z brutalnością świata, podejmowanie złych decyzji, by ratować życie.
        doceń 3
        0
      • Dremor_
        31.12.2019 16:15
        Dremor_
        Podajesz przykład aborcji. Patrząc przez pryzmat decyzji Froda, to wybór jest prosty, albo robisz co słuszne, albo wybierasz egoizm. Proste decyzje w prostym świecie. Gdyby patrzeć przez pryzmat świata Wiedźmina, to masz decyzję w stylu dylematu zgwałconej dziewczyny, którą wojna zmusza do prostytucji wbrew sobie, która wie, że jak zachowa dziecko, to nie będzie jak miała zarobić na jedzenie dla dwójki dzieci, które już ma. A jak urodzi, to dziecko zostanie jej zabrane i sprzedane na organy. Przykład nie jest zmyślony, bo to codzienność młodych kobiet w obozach dla uchodźców. I właśnie Sapkowski opiera swój świat na takich brutalnych obrazach, gdzie nie ma dobrego wyboru.
        doceń 3
        0
  • elle1
    31.12.2019 18:55
    No to się zgadzamy, że świat Sapkowskiego to świat bez dobra, tyle że dla Ciebie to realizm a dla mnie bajka na opak. Niektórzy takie lubią. W sumie to najciekawsze jest tu pytanie, czemu takie lubią. Przykład z obozu dla uchodźców to też typowe usprawiedliwienie dla zła, ze niby nie ma wyboru. Skoro kobieta nie popełniła jeszcze samobójstwa tzn, ze ma jeszcze nadzieje na odmianę swego losu. Czemu nie widzi nadziei dla dziecka? Przecież równie dobrze może je adoptować Angelina Jolie. To jest dla mnie przykład na to jak lęk i wyobraźnia mogą prowadzić do wyboru zła.
    • Dremor_
      31.12.2019 19:25
      Dremor_
      A kto tu mówi o usprawiedliwieniu? Chodzi o ukazanie przykładów typowo z życia, które wymykają się prostym podziałom na klasyczne dobro i zło. I świat Wiedźmina takie dylematy posiada, w przeciwieństwie do świata Władcy Pierścieni, gdzie podział na dobro i zło jest prosty, jasny i bez kontrowersji.

      A co do przykładu, owszem, może pojawi się Angelina, czy inny anioł z nieba, ale zanim to nastąpi ciąża spowoduje, że dziewczyna przestanie być atrakcyjna, straci jedyne źródło utrzymania, jakie może mieć w obozie i umrze z głodu, a wraz z nią jej dzieci. A to, że nie popełniła samobójstwa może wynikać wyłącznie z troski o dwójkę dzieci, a nie z nadziei na lepszy los.
      • Batrahe
        18.01.2020 15:29
        Ale sytuacje spotykane przez bohaterów Wiedźmina raczej nie są sytuacjami typowo z życia czytelników i fanów twórczości Sapkowskiego:/ Czytanie o Geralcie, który ma przygody z różnymi kobietami, ale "kocha tylko Yennefer" niewątpliwie ukazuje pewne "dylematy" (pytanie, co z tego wynika). Seria odniosła sukces, bo napisana jest prostym językiem i nie przynudza, w dodatku bazuje na niskich instynktach (wielu ludzi lubi czytać o seksie i przemocy), ale nie jest to wartościowa literatura.
        doceń 1
        0
  • Batrahe
    18.01.2020 15:12
    Błagam, tylko nie wioska Wiedźmina.
    doceń 0
Komentowanie dostępne jest tylko dla .

Ze względów bezpieczeństwa, kiedy korzystasz z możliwości napisania komentarza lub dodania intencji, w logach systemowych zapisuje się Twoje IP. Mają do niego dostęp wyłącznie uprawnieni administratorzy systemu. Administratorem Twoich danych jest Instytut Gość Media, z siedzibą w Katowicach 40-042, ul. Wita Stwosza 11. Szanujemy Twoje dane i chronimy je. Szczegółowe informacje na ten temat oraz i prawa, jakie Ci przysługują, opisaliśmy w Polityce prywatności.

Zamieszczone przez internautów komentarze są prywatnymi opiniami ich autorów i nie odzwierciedlają poglądów redakcji

Polecane filmy

Zapisane na później

Pobieranie listy

Reklama