Nowy Numer 16/2024 Archiwum
  • Fonia
    11.01.2016 18:39
    To orzeczenie jest nieważne, bo nie orzekało 13 sędziów.
    doceń 2
  • Król Dawid
    11.01.2016 19:55
    Ktoś mógłby powiedzieć, że policja i służby specjalne są niepotrzebne. Owszem, ustawodawca jako kodyfikator prawa ma możliwość je rozwiązać, lecz uważam, że powinno się to odbyć tylko w sytuacji gdyby miał pewność, że porządek publiczny jest trwały i nienaruszalny.

    Można ustanowić porządek nienaruszalny, lecz tylko wtedy gdy wszyscy będą się wzajemnie miłować. A jakoś tak się składa, że to Kościół uczy prawdziwej miłości, więc zwalczanie Kościoła jest faryzeizmem i zelotyzmem. Jego wierzący są grzeszni, więc nie należy patrzeć na nich jako permanetnie ipse Christus, lecz dążących do ideału. I zamiast deptać człowieka w upadku pomóc mu się podnieść.

    Quasi-moralności subkulturowe lub służbowe są absolutnie nie do przyjęcia. Nawet w przypadku ścigania supergroźnego przestępcy można zamiast karania wystąpić do niego z ofertą zstąpienia z drogi przestępczej. Państwo nie może strzec spekulantów, mafiosów i lobbystów kosztem ogółu społeczeństwa. Państwo powinno stosować moralność równą dla wszystkich. Będzie mogło ją stosować tylko kiedy wszyscy będą równi wobec prawa.

    Jak np. wykluczyć tzw. przestępstwa internetowe? Bardzo prosto. Należy poddać kontroli cały przepływ danych na swoim terytorium i uniemożliwić pojawianie się witryn lub programów umożliwiających popełnianie czynów uważanych za przestępcze zamiast umywać sobie ręce. Tylko to wymaga wysiłku całego aparatu państwowego i nie zasłaniania się kompetencjami i zakresem prawa krajowego i międzynarodowego.

    Logika nakazuje, że gdybym był ustawodawcą miałbym prawo do stanowienia prawa. Lecz ta sama logika nie tłumaczy dlaczego mając takie kompetencje sędziowie sądów powszechnych są powoływani na wniosek KRS (III władza) przez prezydenta (II władza). Konstytucja jest w tym miejscu pogmatwana.

    Wg logiki sędzią niekoniecznie musi być prawnik. Sentencja też nie musi być uzasadnieniem prawnym, lecz moralnym, logicznym związku przyczynowo-skutkowego i odpowiedzią na pytanie czy coś się godzi czy nie, czy ktoś mógł temu zapobiec, a potem udawał, że dopełnił obowiązki itd.

    Sędziowie TK to de facto ciało opiniodawcze, a sądy powszechne mają prawo do interpretacji konkretnych przepisów prawa ustanowionych przez prawodawcę. Nie rozumiem np. dlaczego miałoby być tak, że TK mógłby orzec, że zakaz aborcji jest niekonstytucyjny, a jej liberalizacja już tak. To naruszałoby reguły praworządności. Mamy chronić prawem wszystkich, szczególnie bezbronnych a nie tylko wybranych. Czy Polska to sekta Świadków Jehowy? A może agentura rosyjska czy niemiecka?
    doceń 0
  • Anonim (konto usunięte)
    11.01.2016 21:15

    Dobra niejedngłośna(!) decyzja TK. Teraz prezes TK powinien niezwłocznie dopuścić do orzekania pięciu sędziów wybranych przez Sejm RP VIII kadencji w dniu 2 grudnia 2015 roku. Warto zauważyć, że to Sejm wybiera sędziów TK a nie prezes TK!

    • velario
      12.01.2016 11:03
      Prezes TK nie może dopuścić do orzekania sędziów wybranych przez Sejm 2 grudnia, ponieważ nadal nie zostało zaprzysiężonych 5 sędziów wybranych przez Sejm poprzedniej kadencji. Jak słusznie zauważyłeś, to Sejm wybiera sędziów, a więc tamci trzej są sędziami TK. Problem polega na tym, że Prezydent łamie cały czas Konstytucję i nie odbiera od nich ślubowania.
      • Anonim (konto usunięte)
        12.01.2016 13:10
        Sejm stwierdził brak mocy prawnej uchwał z 8 października 2015.
        doceń 1
        0
      • mrv
        12.01.2016 16:42
        Damian93: bardzo polecam przeczytanie pełnego uzasadnienia TK (http://ipo.trybunal.gov.pl/ipo/dok?dok=F883345969%2FU_8_15_pstTK_2016_01_07_ADO.pdf).
        Jasno jest w nim napisane, że uchwały stwierdzające nieważność innych uchwał Sejmu RP nie są aktami normatywnymi, gdyż Sejm nie posiada kompetencji do orzekania o ważności (skuteczności) uchwał Sejmu. Stąd uchwała, o której Pan wspomina jest wyłącznie wyrazem politycznego stanowiska większości Posłów. To było kryterium umorzenia.
        Mówiąc bardzo, ale to bardzo prosto - TK umorzył postępowanie, bo zaskarżone uchwały były ogłoszeniami, a nie aktami wykonawczymi prawa.
        Proszę też zwrócić uwagę na głosy odrębne - wskazywały one dokładnie to, co Pan sugeruje - że większość Sejmowa uważa te ogłoszenia za wiążące prawo i z tego względu jednak leżą one w kompetencjach TK i jako takie powinny być poddane ocenie TK.

        Tak więc wyrok TK jest zasadniczo jednoznaczny (co zaznacza bardzo wyraźnie w przedostatnim akapicie) w kwestii tego, kto jest sędzią TK - 3 osoby wybrane przez Sejm VII kadencji i 2 osoby wybrane przez Sejm VIII kadencji.

        Zakończenie tego kryzysu jest na wyciągnięcie ręki i wymaga tylko odrobiny przyzwoitości od prof. Rzeplińskiego i prezydenta Dudy - pierwszy powinien dopuścić do orzekania dwoje sędziów wybranych na stanowiska wakujące od grudnia, a drugi - dokonać zaprzysiężenia 3 "listopadowych" sędziów.

        Pytanie tylko, czy którejś ze stron zależy na rozwiązaniu tego sporu...?
        doceń 0
        0
    • velario
      12.01.2016 11:04
      Errata: w poprzednim poście powinno być "3 sędziów".
      doceń 2
    • velario
      12.01.2016 13:37

      @_jasiek
      rozumiem, że Pan z kolei powiela propagandę obecnej władzy, bo ta lepiej Panu płaci?
      Podobne insynuacje pod moim adresem zamieścił Pan w innym wątku, ale słusznie zostały usunięte przez moderację.
      Wykażę, że nie ma Pan pojęcia, o czym pisze, krótkim pytaniem: na jakiej podstawie prawnej Sejm obecnej kadencji podjął uchwałę unieważniającą wybór sędziów TK przez Sejm poprzedniej kadencji?

      • velario
        12.01.2016 14:02
        do moderacji: powiem krótko - dziękuję.
        do wszystkich: w maju minie 7 lat, odkąd obejmując obecnie zajmowane stanowisko uroczyście ślubowałem, że będę służył wiernie Rzeczypospolitej Polskiej. Stanowiska tego nie zawdzięczam żadnej partii politycznej, a złożonemu ślubowaniu nigdy się nie sprzeniewierzyłem.
        W związku z tym oświadczam, że komentując artykuły zamieszczane na tym portalu kieruję się wyłącznie własnymi poglądami, wiedzą i sumieniem. Odnośnie zaś sugerowanego przez niektórych ich opłacania oświadczam, że mój status materialny nie zmusza mnie do poszukiwania jakichkolwiek dodatkowych źródeł zarobku.
        doceń 3
        0
    • Anonim (konto usunięte)
      12.01.2016 17:07
      Do mrv
      Trybunał nie ma prawa orzekać kto jest skutecznie wybrany na stanowisko sędziego TK. Trybuanł w wyroku z 3 grudnia 2015 stwierdził tylko, że podstawa prawna wyboru 3 sędziów TK(8X) była zgodna z konstytucyją a podstawa prawna wybru 2 sędziów(8X) była niekonstytucyjna. Dziś TK liczy 15 sędziów. Trzech sędziów TK(Cioch, Morawski, Muszyński) nie jest dopuszczonych przez prezesa TK do orzekania z niewiadomych powodów.
      • velario
        12.01.2016 17:59
        Trybunał liczy 15 sędziów, bo tak stanowi Konstytucja.
        Prezydent z niewiadomych powodów odmawia odebrania ślubowania od 3 z nich.
        doceń 0
        0
      • Anonim (konto usunięte)
        12.01.2016 18:11
        Panowie Hauser, Slebzak i Jakubecki nie są sędziami TK ponieważ uchwała powołująca ich na to stanowisko była pozbawiona mocy prawnej co stwierdził Sejm uchwałami z 25 listopada 2015.
        doceń 1
        0
      • velario
        12.01.2016 23:20
        @Damian93: Sejm nie ma kompetencji do stwierdzania nieważności uchwał o wyborze sędziów TK.
        doceń 0
        0
      • mrv
        13.01.2016 11:34
        @Damian93: to jest właśnie punkt, którego brakuje mi w orzeczeniu TK, czy w ogólności w naszym obecnym systemie prawnym - kto może ocenić skuteczność uchwał Sejmu (aktów władzy nie będących aktami normatywnymi)?
        Czy jeśli, hipotetycznie, Sejm postanowiłby uchwałą powołać Króla RP, kto mógłby ocenić takie działanie jako nie mające skutków prawnych?

        Jeśli idzie o panów Ciocha, Morawskiego i Muszyńskiego to nie są oni sędziami Trybunału, jako że Sejm nie może powołać sędziów na niewakujące stanowiska. A te stanowiska nie były wakujące, gdyż były obsadzone przez prawomocnie wybranych sędziów Hausera, Slebzaka i Jakubeckiego, gdyż zostali wybrani na podstawie prawidłowej podstawy prawnej (potwierdzone przez TK), a nie ma ciała władnego uznać nieskuteczność takiego wyboru (TK przyznał we wczorajszym uzasadnieniu, że nie jest do tego władny, żadna inna instytucja nie ma umocowania do sądzenia aktów władczych władzy wykonawczej. Jeśli już, z pewnością musiałaby to być władza sądownicza, by zachować zasadę trójpodziału władzy - stąd stanowisko Sejmu na ten temat (zwane - z braku innej dostępnej formy - uchwałą) nie ma żadnej mocy prawnej).
        doceń 0
        0
  • max
    11.01.2016 23:13
    Komentarz prof Krystyny Pawłowicz.

    "To „umorzenie” NIE MA mocy prawnej, gdyż dla jego skuteczności KONIECZNY jest - zgodnie z nową ustawą o TK - ustawowy skład TK, tj. minimum 13 sędziów. Takie działanie to też DOWÓD, że s. Rzepliński NADAL NIE STOSUJE się do ustawy o TK, wymagającej do orzekania 13 sędziów, oraz, że s. Rzepliński nadal NIE UZNAJE WYBORU 5 nowych sędziów przez obecny Sejm. Dzisiejsze „umorzenie” ma więc charakter pozorny, nie wywołuje skutków prawnych (choćby były dla nas korzystne). Pokazuje, że prezes TK dalej trwa, a nawet dalej brnie w łamanie ustawy i konstytucji."
    doceń 2
Dyskusja zakończona.

Ze względów bezpieczeństwa, kiedy korzystasz z możliwości napisania komentarza lub dodania intencji, w logach systemowych zapisuje się Twoje IP. Mają do niego dostęp wyłącznie uprawnieni administratorzy systemu. Administratorem Twoich danych jest Instytut Gość Media, z siedzibą w Katowicach 40-042, ul. Wita Stwosza 11. Szanujemy Twoje dane i chronimy je. Szczegółowe informacje na ten temat oraz i prawa, jakie Ci przysługują, opisaliśmy w Polityce prywatności.

Zapisane na później

Pobieranie listy

Reklama