Nowy numer 13/2024 Archiwum
  • dygresja
    27.12.2013 20:09

    REDAKCJA zapomniała o naszym najważniejszym, bo WYGRANYM powstaniu..

    Dzisiaj may 95 rocznicę jego wybuchu.

    Obejrzyjcie fabularny film historyczny "Męskie sprawy", bo poza piękną piosenką końcową jest tam znamienny cytat (Bińczyski): "...Syn pytał mnie, dlaczego nie sprzedałem browaru. Ano dlatego, bo krajem naszym rządzą teraz obcy. Chcą nas zniewolić, zmusić do emigracji. Ale my mamy prawo tu być. Pamiętaj, tyle jest Polski, ile jej trzymasz w rękach..."

    Film jest (niestety poprzedzony reklamą) tutaj:  

    http://polvod.pl/film-Meskie-sprawy

     

    doceń 3
  • dinin
    27.12.2013 22:46
    W łeb się puknij człowieku, przywłaszczanie sobie elementów popkultury w najmniejszym stopniu nie związanych z chrześcijaństwem, przez katolików to dowód na totalne wypalenie lub fanatyzm chrześcijan w doczesnym świecie. Zwłaszcza motywów fantasy, które są nieustannie krytykowane przez kler, a zagłębianie się w nie niechybnie prowadzi do opętania... Brak słów.
    doceń 0
  • inners
    28.12.2013 11:46
    Nie zapominajmy o rzeszach męczenników-heretyków, takich jak manichejczycy, katarzy których krew przelewał Kościół Katolicki. Zadziwiające jak szybko chrześcijaństwo przeistoczyło się z ofiary w kata
    • AnnaNN
      29.12.2013 13:18
      Oby miłosierny Bóg wybaczył i jednym, i drugim - i ofiarom, i katom.
      doceń 3
  • Scott
    29.12.2013 15:15
    Tylko ze ten cały świat Tolkiena to bardziej New Age z elementami chrześcijaństwa niż chrześcijaństw. Nie lubię jak ktoś bezmyślnie[bo tak to niestety trzeba nazwać], widząc jakieś odwołanie do chrześcijaństwa popada w nieopisany zachwyt. Trzeba myśleć głębiej i dalej. Raz już odsyłałem do książki "Od Valinoru do Mordoru" w jednym z komentarzy na gość.pl. Wiele religii, mitów zbitych w twórczość tego genialnego człowieka. Które są obecne na każdym kroku, a jak już widzę ze ktoś to interpretuje nie widząc ich... To szczenna mi niestety opada, tak jakby napisać ze poza Kmicicem w Potopie nie ma innego bohatera, bo w Potopie jest Kmicic.
    doceń 0
  • PianticeLLa
    29.12.2013 16:59
    PianticeLLa
    Pax, Tolkien jest jak najbardziej pisarzem chrześcijańskim i tak jak Lewis nadaje się w 100% do ewangelizacji. Dziękuję Autorowi, że mam nieodosobnione zdanie w tym temacie ;-)
    A poza tym dzięki za artykuł, bo w kinie, jak rozbrzmiały pierwsze akordy piosenki zbyt długo nie pomyślałam ani nie posłuchałam słów zagadana przez resztę rodziny... zdążyłam jedynie zadać głośno pytanie czemu na końcu filmu muzyka zupełnie odbiegająca stylem od reszty ścieżki dźwiękowej tegoż filmu... i nie było czasu potem do tego tematu wrócić :-D
    doceń 0
  • mniszek_abw
    30.12.2013 23:42
    "Co ma wspólnego fantastyczny film Petera Jacksona "Hobbit. Pustkowie Smauga" z chrześcijanami oddającymi życie za Jezusa na arenach starożytnego Rzymu, pałacach króla Persów i męczennikammi wszystkich czasów?"

    Absolutnie nic.
    doceń 3
  • jolaluc
    02.01.2014 18:35
    Tolkiena uwielbiam, nawet bardziej od Lewisa (jeszcze z czasow przed Jacksonem i Nową Zelandią)i zgadzam sie że mozna tresci zawarte w jego ksiązkach uważać za ponadczasowe i niosace dobre wzorce. Piosenka z drugiej częsci tez jest urokliwa ( choć moc wiekszą daje ta śpiewana przez krasnoludy- to jest lud bez domu). Tylko osłabiło mnie takie autorytatywne stwierdzenie autora jakoby to była modlitwa. Moze i modlitwa ale wiele ucisnionych ludów ( juz nie mówie o niewolnikach) modłoby ja sobie zaadaptować. A tu mieszamy Jezusa i chrzescijan. Nie podoba mi sie tez takie jednoznaczne klasyfikowanie filmu. Hobbit tak a np Avatar nie! choć maja duzo wspólnego-przyjażń, odpowiedzialnosc za przyjaciół i przyrodę w kazdej postaci. szacunek dla przodków itd.
    Teraz znowu sobie poczytam a w lipcu Hobbit III. Pozdrawiam dyskutantów.
    doceń 0
  • jolaluc
    02.01.2014 18:35
    Tolkiena uwielbiam, nawet bardziej od Lewisa (jeszcze z czasow przed Jacksonem i Nową Zelandią)i zgadzam sie że mozna tresci zawarte w jego ksiązkach uważać za ponadczasowe i niosace dobre wzorce. Piosenka z drugiej częsci tez jest urokliwa ( choć moc wiekszą daje ta śpiewana przez krasnoludy- to jest lud bez domu). Tylko osłabiło mnie takie autorytatywne stwierdzenie autora jakoby to była modlitwa. Moze i modlitwa ale wiele ucisnionych ludów ( juz nie mówie o niewolnikach) modłoby ja sobie zaadaptować. A tu mieszamy Jezusa i chrzescijan. Nie podoba mi sie tez takie jednoznaczne klasyfikowanie filmu. Hobbit tak a np Avatar nie! choć maja duzo wspólnego-przyjażń, odpowiedzialnosc za przyjaciół i przyrodę w kazdej postaci. szacunek dla przodków itd.
    Teraz znowu sobie poczytam a w lipcu Hobbit III. Pozdrawiam dyskutantów.
    doceń 0
  • Tasiemiec
    03.01.2014 16:09
    Wiem, ze Tolkien był głęboko wierzący.
    Przykro mi, ale na razie nie potrafię dostrzec wątków chrześcijańskich w jego twórczości. Szczególnie, jak patrzę na mordy orków, czy Azoga Plugawca.
    Może kiedyś uda mi się to dostrzec o czym pan pisze, dziś jednak nie.
    doceń 2
  • Patryk
    12.01.2014 21:24
    Dla tych, którzy nie widzą wartości chrześcijańskich w dziełach Tolkiena. Sam Tolkien napisał:
    "Władca Pierścieni jest oczywiście dziełem fundamentalnie religijnym, oraz katolickim: wpierw niezamierzenie, lecz świadomie w poprawkach". Wiem, że odnosi się ten cytat bezpośrednio do Władcy, ale tak naprawdę cała jego twórczość jest oparta na fundamencie wiary. Weźmy na ten przykład Aragorna. Jego postać posiada wszelkie cechy Chrystusa. Ma powierzoną misję, jest ma objąć tron królestwa, nawet jest uzdrowicielem. Warto też dodać, że Tolkien raczej świadomie nie odnosił się w sposób bezpośredni do Pisma Świętego. Jego dzieła poprzez zawarte w sobie wartości, miały przygotować grunt pod zasiew ziarna, zasiew Dobrej Nowiny. Zainteresowanych tematem odsyłam do tego artykułu --->http://www.fronda.pl/blogi/frontem-do-przodu/tolkien-krotkie-kompendium-wiedzy-dla-nie-dowierzajacych,37052.html
    doceń 0
  • mmm
    16.01.2014 21:41
    Oj! Też nas (mnie i mojego męża) urzekła ta pieśń!!! Jest przepiękna! I nasunęła podobne skojarzenia...
    doceń 0
Dyskusja zakończona.

Ze względów bezpieczeństwa, kiedy korzystasz z możliwości napisania komentarza lub dodania intencji, w logach systemowych zapisuje się Twoje IP. Mają do niego dostęp wyłącznie uprawnieni administratorzy systemu. Administratorem Twoich danych jest Instytut Gość Media, z siedzibą w Katowicach 40-042, ul. Wita Stwosza 11. Szanujemy Twoje dane i chronimy je. Szczegółowe informacje na ten temat oraz i prawa, jakie Ci przysługują, opisaliśmy w Polityce prywatności.

Wojciech Teister

Redaktor serwisu internetowego gosc.pl

Dziennikarz, teolog. Uwielbia góry w każdej postaci, szczególnie zaś Tatry w zimowej szacie. Interesuje się historią, teologią, literaturą fantastyczną i średniowieczną oraz muzyką filmową. W wolnych chwilach tropi ślady Bilba Bagginsa w Beskidach i Tatrach. Jego obszar specjalizacji to teologia, historia, tematyka górska.

Kontakt:
wojciech.teister@gosc.pl
Więcej artykułów Wojciecha Teistera

Zobacz także