Password chrześcijan

Ks. Wojciech Węgrzyniak

|

GN 35/2011

Kto choć raz zapomniał PIN-u do swojej komórki czy karty płatniczej albo nie mógł sobie przypomnieć hasła do konta bankowego, łatwiej zrozumie drugie czytanie św. Pawła Apostoła do Rzymian.

ks. Wojciech Węgrzyniak ks. Wojciech Węgrzyniak

Paweł pisze, iż wszystkie przykazania „streszczają się w nakazie: Miłuj bliźniego swego jak siebie samego” (Rz 13,9). Czasownik „streszczać” czy „podsumować”, chociaż pojawia się w Biblii tylko dwa razy (poza Rz 13,9 tylko w Ef 1,10), był używany w retoryce greckiej na oznaczenie słów podsumowujących i zamykających dyskusje (por. Dionizjusz z Halikarnasu, De Lysia 9).

Próba streszczenia wszystkich przykazań w jednym nakazie, podjęta przez św. Pawła, nie była w starożytności czymś nowym. Hillel podsumował całe prawo w negatywnej formie tzw. złotej reguły: „Nie czyń znajomym tego, co nienawidzisz. To jest całe prawo. Reszta jest komentarzem” (Talmud Babiloński, Szabat 31a). Rabbi Akiba komentując Kpł 19,18 i znajdujący się tam nakaz: „Będziesz miłował bliźniego jak siebie samego”, stwierdził, iż to jest „najważniejsza reguła w Prawie” (Sipra do Kpł 19,18). Już później, w trzecim wieku, Rabbi Simlai utrzymywał, iż prorocy Amos i Habakuk zdołali zamknąć całe prawo w jednym nakazie: „Szukajcie mnie, będziecie żyli” (Am 5,4) oraz: „Sprawiedliwy żyć będzie dzięki wierze” (Ha 2,4) (Talmud Babiloński, Makkot 23b-24a). Oczywiście trudno nie wspomnieć w tym miejscu słów Jezusa: „Wszystko więc, co byście chcieli, żeby wam ludzie czynili, i wy im czyńcie! Albowiem na tym polega Prawo i Prorocy” (Mt 7,12).

Również uzasadnienie reguły streszczającej prawo ma swoją historię. Paweł pisze: „Miłość nie wyrządza zła bliźniemu. Przeto miłość jest doskonałym wypełnieniem prawa” (Rz 13,10). W Ps 15,3 czytamy, iż tylko ten wstąpi na górę Pana, kto między innymi „nie czyni bliźniemu nic złego”. Syr 10,6 mówi: „Nie czyń nic, co jest dziełem zuchwalstwa”, a Za 8,17: „Nie knujcie w sercu zła względem bliźnich”. Po tej linii idzie również Tobiasz: „Czym sam się brzydzisz, nie czyń tego nikomu” (4,15). Podobne myśli znajdujemy w „Liście Arysteusza” (168,207) czy w apokryfie „Józef i Asenet” (23.12). W świecie szukającym uniwersalnego klucza Paweł mówi o miłości bliźniego. To password, który Chrystus nie tylko przyniósł, ale dzięki któremu pierwszy skutecznie się zalogował. Zapomnieć o nim, to stracić dostęp do tego, co najważniejsze, najpiękniejsze i najlepsze.

Drugie czytanie: Rz 13,8–10

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.