Serce, dusza, moc, umysł. Jak te pojęcia rozumieli ludzie współcześni Jezusowi?

ks. Tomasz Jaklewicz

|

GN 47/2023

publikacja 23.11.2023 00:00

Boga należy miłować całym swoim jestestwem, czyli wolą, umysłem, uczuciem, działaniem. Każdy aspekt ludzkiego życia powinien być podporządkowany temu celowi.

Serce, dusza, moc, umysł. Jak te pojęcia rozumieli ludzie współcześni Jezusowi?

Przykazanie miłości Boga i bliźniego jest zapisane już w Starym Testamencie, a konkretnie w Pięcioksięgu Mojżesza, czyli w tzw. Torze. Przy czym te dwa przykazania nie są zestawione obok siebie. Zasługą Nowego Testamentu jest połączenie miłości Boga i bliźniego w jedno najważniejsze przykazanie. U Mateusza, Marka i Łukasza nauka o przykazaniu miłości pojawia się w nieco innych kontekstach. U Marka i Łukasza powiedziane jest, że mamy miłować Boga „całym swoim sercem, całą swoją duszą, całym swoim umysłem i całą swoją mocą” (Łk 19,27 i Mk 12,30). U Mateusza brakuje „całą swoją mocą”. W Starym Testamencie (Pwt 6,5) mamy zapis źródłowy: „Będziesz miłował Pana, Boga twojego, z całego swego serca, z całej duszy swojej, ze wszystkich swych sił”. Wyrażenie „sił” jest odpowiednikiem „mocy”. Wynikałoby z tego, że Nowy Testament dopisał jeszcze „umysł”. Warto dodać, że przykazanie miłości względem Boga było częścią Szema Israel („Słuchaj, Izrealu”), czyli codziennej modlitwy Żydów, otaczanej niezwykłą czcią.

Niewątpliwie z tych czterech słów: serce, dusza, umysł, siły (moce) – kluczowe znaczenie w biblijnej terminologii ma „serce”. To nie tyle symbol uczuciowości, jak dziś najczęściej rozumiemy, ile symbol życia duchowego, także umysłowego. Pojęcie „serca” jest zbliżone do pojęcia „ducha”, a także „rozumu”. Konkretne rozumienie tego terminu zależy od kontekstu. „Słownik teologii biblijnej” po red. Xaviera Léona-Doufoura precyzuje: „W konkretnej i generalnie przyjmowanej antropologii biblijnej serce jest siedliskiem świadomej, rozumnej i wolnej osobowości człowieka. Miejscem podejmowania decyzji, siedliskiem Prawa niepisanego i tajemniczej działalności Boga. Zarówno w Starym, jak i Nowym Testamencie serce jest miejscem, w którym człowiek spotyka Boga tym spotkaniem, jakie staje się w pełni skuteczne w sercu ludzkim Syna Bożego”. Katechizm Kościoła Katolickiego podaje: „Aby określić miejsce, z którego wypływa modlitwa, Pismo Święte mówi niekiedy o duszy lub o duchu, najczęściej zaś o sercu (ponad tysiąc razy). Modli się serce. Jeśli jest ono daleko od Boga, modlitwa pozostaje pusta. Serce jest mieszkaniem, w którym jestem, gdzie przebywam (według wyrażenia semickiego lub biblijnego: gdzie »zstępuję«). Jest naszym ukrytym centrum, nieuchwytnym dla naszego rozumu ani dla innych; jedynie Duch Boży może je zgłębić i poznać. Jest ono miejscem decyzji w głębi naszych wewnętrznych dążeń. Jest miejscem prawdy, w którym wybieramy życie lub śmierć. Jest miejscem spotkania, albowiem nasze życie, ukształtowane na obraz Boży, ma charakter relacyjny: serce jest miejscem przymierza” (2562, 2563).

Tak więc pojęcia „duszy”, „mocy” i „umysłu” nie są czymś obok „serca”, ale to pewne aspekty tej samej tajemnicy człowieczeństwa. Myślenie żydowskie nie było skłonne do analitycznego rozkładania człowieka na „elementy składowe”. W kontekście przykazania miłości akcent pada na to, że Boga należy miłować całym swoim jestestwem, czyli wolą, umysłem, uczuciem, działaniem. Każdy aspekt ludzkiego życia powinien być podporządkowany temu celowi – będziesz miłował na pierwszym miejscu Boga. Dziś niestety często odwracamy tę kolejność – stawiając wyżej miłość ludzką.

Potrzebujesz wyjaśnienia zagadnień związanych z wiarą, Pismem Świętym albo prawem Kościoła? Zadaj pytanie i wyślij na: list@gosc.pl albo tradycyjną pocztą na adres: Skrytka poczt. 659, 40-042 Katowice, z dopiskiem: „Pytanie do teologa”.

Dziękujemy, że z nami jesteś

To dla nas sygnał, że cenisz rzetelne dziennikarstwo jakościowe. Czytaj, oglądaj i słuchaj nas bez ograniczeń.

W subskrypcji otrzymujesz

  • Nieograniczony dostęp do:
    • wszystkich wydań on-line tygodnika „Gość Niedzielny”
    • wszystkich wydań on-line on-line magazynu „Gość Extra”
    • wszystkich wydań on-line magazynu „Historia Kościoła”
    • wszystkich wydań on-line miesięcznika „Mały Gość Niedzielny”
    • wszystkich płatnych treści publikowanych w portalu gosc.pl.
  • brak reklam na stronach;
  • Niespodzianki od redakcji.
Masz subskrypcję?
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.