Recenzje: Ogród dźwięków

Piotr Sacha Piotr Sacha

|

GN 11/2023

publikacja 16.03.2023 00:00

Gdyby żyła, niedawno świętowałaby 60. urodziny. Z okazji tej rocznicy na półki sklepowe i do serwisów streamingowych trafił album „I Can Only Be Me”.

Małgorzata Borkowska OSB
Nad Księgą Starców. Komentarz do apoftegmatów
Wydawnictwo Benedyktynów
Tyniec 2022 
ss. 668 Małgorzata Borkowska OSB Nad Księgą Starców. Komentarz do apoftegmatów Wydawnictwo Benedyktynów Tyniec 2022 ss. 668

Niesamowitą robotę wykonał brytyjski kompozytor i aranżer Christopher Willis. To jego pomysł, by głos Evy Cassidy otoczyć harmonią dźwięków orkiestry symfonicznej. Stworzyć ogród wokół domu – taką metaforą posłużył się Willis, opowiadając o swoim zadaniu. Domem miał być piękny, kryształowy śpiew Evy. Należało przeszukać archiwum z piosenkami amerykańskiej wokalistki, dokonać niełatwego wyboru nagrań, a potem wydobyć z nich głos w możliwie jak najczystszej postaci. Wreszcie pokierować orkiestrą tak, by dźwiękowy ogród nie przysłonił domu, ale podkreślił jego urodę. Pozbawienie ścieżki z zarejestrowanym głosem Cassidy wszystkiego tego, co jej głosem nie jest, to w dużej mierze zasługa algorytmów. Inżynier dźwięku wykorzystał tu patent sztucznej inteligencji.

Dla większości utworów źródłem stał się koncert z klubu jazzowego w Waszyngtonie ze stycznia 1996 r. Jeden z ostatnich, jakie zagrała Eva. Odeszła kilka miesięcy później, po przegranej walce z rakiem, jako mało znana, nieco nieśmiała artystka. Dopiero potem świat zachwycił się jej zjawiskowym głosem, kameralnymi interpretacjami znanych utworów. Dziś znów widzimy Evę na scenie – śpiewa w towarzystwie London Symphony Orchestra. Jest obecna, mimo że od tak dawna jej nie ma.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.