Reklama nie kłamie

Książki - poleca Katarzyna Solecka

|

GN 47/2008

publikacja 24.11.2008 11:09

Frank Peretti, Przysięga, Wydawnictwo M, Kraków 2008, s. 500

Reklama nie kłamie Frank Peretti, Przysięga, Wydawnictwo M, Kraków 2008, s. 500

Sceneria jak z powieści Stephana Kinga: mała zamknięta społeczność, gotowa na wiele, by chronić przed ludźmi z zewnątrz własną tajemnicę. Narastająca atmosfera grozy, przekonanie, że z każdą obróconą stroną lektury jesteśmy bliżej czegoś potwornego. Przemoc, krew, szaleństwo. Oto, co proponuje nam książka reklamowana na okładce jako chrześcijańska...

Tym razem jednak reklama nie kłamie. Przysięga Franka Perettiego mówi o tym, co dla chrześcijaństwa bardzo ważne, a z punktu widzenia ludzkich wyborów podstawowe: zło niszczy, dobro buduje. To książka dla tych, którzy lubią długie opowieści. Na 500 stronach dowiadujemy się, co się stało w miasteczku Hyde River, ale także dlaczego wydarzyło się to, co się wydarzyło, i jak zapobiec temu, co jeszcze stać się może. W ten sposób poznajemy nie tylko tajemnicę miasteczka, ale także tajemnicę każdej ludzkiej społeczności.

Peretti w sposób mistrzowski korzysta z rekwizytów zaprawionego grozą thrillera. Jednocześnie wciąga w fascynującą grę – to, w czego istnienie wierzą bohaterowie, wydaje się czytelnikowi tylko przykrywką znaną z innych filmów czy powieści (tak to przecież bywa, że siejące strach upiory okazują się w końcu owocem działania sfrustrowanego naukowca, a znaki zostawione przez kosmitów – tajną operacją CIA).

Okazuje się jednak, że to „coś” istnieje realnie, a jednocześnie staje się metaforą czegoś innego, niematerialnego, przynajmniej w pewnym sensie. Niniejszy opis jest, przyznam, zawikłany, jednak przy tego typu książce lepiej nie zdradzać zbyt dużo, pozostawiając cały smaczek czytelnikom.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.