Moim zdaniem

Ks. Artur Stopka

|

GN 08/2006

publikacja 22.02.2006 10:46

Rzeczywistym problem nie jest wliczanie oceny z religii do średniej ocen ani możliwość zdawania jej na maturze.

Moim zdaniem

Problemem jest fakt, że wbrew wcześniejszym założeniom uczeń w Polsce nie ma alternatywy: katecheza lub etyka, lecz może również nie wybrać żadnego z tych przedmiotów. To jest sytuacja niedopuszczalna z wychowawczego punktu widzenia. Pokazuje młodemu człowiekowi, że może lekceważyć przedmioty, które kształtują świat jego wartości.

Zarówno religia, jak i etyka spełniają rolę wychowawczą. A polska szkoła powinna wychowywać. Nie powinna w tym zastępować rodziny. Wychowawcza działalność szkoły powinna być kompatybilna z wychowaniem rodzinnym. Powinna pomagać, a nie przeszkadzać. Dlatego zanim religia stanie się przedmiotem maturalnym i wliczanym do średniej, trzeba wprowadzić wzorowaną na krajach Unii Europejskiej zasadę – albo religia, albo etyka. Trzeciej możliwości nie ma.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.