Znamy młodzieżowe słowo roku 2022!

sjp /md

publikacja 07.12.2022 13:05

Oznacza radość, triumf, dawkę pozytywnych emocji.

Znamy młodzieżowe słowo roku 2022! Zwycięski wyraz ma także swoje warianty niewerbalne w postaci emotikonu. Henryk Przondziono /Foto Gość

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku 2022 został rozstrzygnięty. Głosami internautów przy dużej przewadze zwyciężyło słowo "essa" - powszechnie znane i używane w środowisku młodzieży na znak radości, triumfu czy w ogóle pozytywnych emocji. Wśród najbardziej popularnych połączeń ze słowem essa znalazły się te, wskazujące na luz i stan błogości, np. mieć essę lub być na essie. W tym kontekście warto przypomnieć, że zwycięski wyraz ma także swoje warianty niewerbalne. Może występować w postaci gestu lub emotikonu.
 
Kapituła natomiast postanowiła przyznać Nagrodę Jury wyrazowi, który znalazł się blisko podium, jest to "odklejka". Słowo oznacza stan, ewentualnie osoby, które są oderwane od rzeczywistości i ten aspekt dotyczy nie tylko zachowania, samopoczucie, ale też oceny wypowiadanych treści: "Gdy – jak wskazuje wyróżniona definicja – ktoś za bardzo odpłynął w krainę marzeń i żyje w swoim świecie". Odklejka już wcześniej występowała w języku potocznym, ale przez młodzież została odkryta na nowo dzięki obecnym w slangu jednostkom z przedrostkiem od- odnoszącym się do osób, np.: odklejony, odklejus, odkleja.
 
Dużo głosów zostało oddanych także na takie jednostki jak: slay, łymyn, betoniarz czy NPC. Wskazują one na pewne stałe trendy w nieoficjalnym języku i komunikacji młodzieży. Z jednej strony chodzi o podkreślanie tego, co wzbudza podziw, jest wystrzałowe, zabójczo dobre, stylowe (slay. a także slay qeen) z drugiej – o podtrzymywanie kontaktu, zabawę i żarty, do których impulsem jest wiral (np. betoniarz, a także fraza betoniarzu cztery cztery). Wydaje się, że ciągle aktualny jest odwieczny temat rozgrywki płci, o czym świadczy występowanie wyrazu "łymyn", także w wersji women czy women moment, będącego w gruncie rzeczy wiralowym cytatem. Obecność anglicyzmu NPC to z kolei znak płynnego i zręcznego przemieszczania się młodych pomiędzy komunikacją online i offline, gdy automatyzowana postać z gry staje się metaforą przypadkowego, nieznanego lub nieaktywnego człowieka.
 
Wśród ciekawych zdaniem jury propozycji słowotwórczych zgłaszanych przez internatów znalazły się: "popkornina" na oznaczenie tego, co "fajne, młodzieżowe i cool", "dyntka" używana, gdy "wszystko się wali i nie idzie po naszej myśli", czy "poddymić", które może być stosowane jako synonim "rozkręcania atmosfery".