Lustra chrześcijanek

Aneta M. Krawczyk

|

GN 41/2022

publikacja 13.10.2022 00:00

O tym, jak starożytna izraelska kobiecość przegląda się od tysięcy lat w lustrze Biblii, możemy przeczytać w pięknie wydanej książce znanego biblisty ks. prof. Waldemara Chrostowskiego.

ks. prof. Waldemar Chrostowski, Kobiety w Piśmie Świętym. Biały Kruk, Kraków 2022 ss. 280 ks. prof. Waldemar Chrostowski, Kobiety w Piśmie Świętym. Biały Kruk, Kraków 2022 ss. 280

Dokonywały większych czynów niż mężczyźni. Cztery z nich weszły do rodowodu Chrystusa (Ewangelia według św. Mateusza). Mają swoje sekrety i kwalifikację kulturową, którą wskazuje biblista: Ewa – pramatka ludzkości; Sara – matka wierzących; Tamar – pragnienie macierzyństwa; Miriam – posłannictwo siostry; Rachab, Debora, Jael i Dalila – uosobienie kobiecej przebiegłości; Rut i Noemi – wzory wierności i zaradności; Anna, matka Samuela – wartość cierpliwej wytrwałości; Abigail – triumf kobiecej roztropności; Batszeba – królewska wybranka; Izebel – tajemnica zła i nieprawości; Judyta – siła spokoju; Estera – symbol skutecznej troski o swój naród. Autor przeprowadza czytelnika przez opisy biblijne dotyczące poszczególnych życiorysów jakby mostem interpretacyjnym, kończąc każdy z miniesejów wyważonymi odniesieniami i wnioskami.

Sytuacja kobiet na Bliskim Wschodzie w starożytności była źródłem stereotypów, których nie da się łatwo przezwyciężyć. Współczesne nastawienie wobec płci pięknej sięga czasów, kiedy powstawały mentalne schematy. „Uważna lektura Biblii sprzyja wyprostowaniu wielu stereotypów i docenieniu miejsca i znaczenia kobiety w rodzinie, społeczeństwie i Kościele” – twierdzi autor. W losach bohaterek Starego Testamentu rozpoznajemy problemy naszych czasów. Uniwersalne aspekty kobiecości przechowała historia biblijna, a więc Słowo, w którym można znaleźć klucz do zrozumienia kwestii kulturowych i etycznych.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.