Vegafobia

GN 41/2022

publikacja 13.10.2022 00:00

W filmach Patryka Vegi krytyków najbardziej bulwersują wątki religijne.

Rafał Zawierucha jako Patryk Vega. Rafał Zawierucha jako Patryk Vega.
Kino Świat

Fala hejtu, jaka wylała się na „Niewidzialną wojnę” Patryka Vegi, przechodzi wszelkie wyobrażenia. I nie chodzi tu o prostackie i wulgarne komentarze zamieszczane pod recenzjami filmu, do czego się już, niestety, przyzwyczailiśmy, ale o jakość tych recenzji. Wydaje się, że Vega stał się chłopcem do bicia, w którego uderzają krytycy, szermując argumentami dalekimi od obiektywizmu. Emocjonalny ton tych krytycznych opinii sprawia wrażenie, że Vega stał się ich osobistym wrogiem. Z jednej recenzji dowiadujemy się na przykład, że podczas oglądania filmu „najgłębsze czeluści piekła otwierają się w chwili, gdy dochodzimy do okresu z życia Vegi, w którym doszło do jego nawrócenia”. Autorka innej recenzji, zmuszona do obejrzenia filmu Vegi „w ramach czynności zawodowych i na polecenie redaktora naczelnego” wnioskuje „o przyznanie dodatku za pracę w warunkach zarówno szkodliwych dla zdrowia, jak i uciążliwych. Stopień szkodliwości lub uciążliwości uznaję za znaczny”. Nie wiemy, czy wniosek ten został zaakceptowany.

Filmy reżysera, sowicie kraszone wulgaryzmami, zarówno w sferze słowa, jak i obrazu, wywoływały rozbawienie i rechot na sali, wciągały widza w akcję i cieszyły się powodzeniem. Vega od dłuższego czasu realizuje je na własny rachunek, nie korzystając z dotacji PISF-u.

Myślę, że w jego filmach recenzentów najbardziej bulwersuje to, co dotyczy wątków religijnych. Można je było dostrzec już w „Służbach specjalnych”. Szokująca scena aborcji w „Botoksie” ma wyraźne przesłanie pro-life, dotychczas nieobecne w polskim kinie.

Z pewnością „Niewidzialna wojna” nie jest arcydziełem, ale jest filmem odważnym i szczerym, który powstał z potrzeby serca. To przedstawiony prostymi środkami obraz upadku oraz nawrócenia człowieka, który zaufał Bogu.

Edward Kabiesz

Niewidzialna wojna, reż. Patryk Vega, wyk.: Rafał Zawierucha, Anna Mucha, Justyna Karłowska, Hubert Zyśk, Polska 2022.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.