Cena nie gra roli

Sebastian Musioł

|

GN 40/2005

publikacja 29.09.2005 09:24

Możesz bez lęku kupić przeceniony odtwarzacz DVD. Nawet gdyby zepsuł się po miesiącu, i tak przysługują ci takie same prawa, jak gdybyś kupił najdroższy.

Cena nie gra roli rys. M. Wrona-Morawska

Te same zasady dotyczą nie tylko elektroniki, ale również sprzętu gospodarstwa domowego, butów, a nawet … jogurtów. Wynika to z założenia, że kupując nawet zapałki, zawieramy ze sprzedawcą umowę.
Łap za słówka Sprzedawca musi sprzedać towar taki jak w umowie i ze wszystkimi opisanymi w niej właściwościami. O co chodzi? Na przykład odtwarzacz DVD nie może mieć innych funkcji, niż przedstawione na pudełku i zamiast płyt DVD odtwarzać płyty audio.

Ale to nie wszystko. Jeśli odtwarzacz reklamowano jako urządzenie wszechstronne, spełniające wymogi najnowszych technologii (np. w gazetce supermarketu albo za pomocą naklejki na egzemplarzu na półce), a w domu okazuje się, że jest inaczej, należy towar oddać, a od sprzedawcy domagać się zwrotu pieniędzy. Mamy na to dwa miesiące.

Wystarczy paragon
Innymi słowy, na sprzedawcy spoczywa obowiązek rękojmi. Rękojmia to odpowiedzialność sprzedawcy wobec kupującego za ewentualne wady sprzedanego towaru. Pozwala ona odzyskać pieniądze albo bez dopłat wymienić towar na nowy. Na mocy rękojmi odbywa się też bezpłatna naprawa wadliwego towaru. Usługodawcy tacy jak fryzjer lub dentysta muszą poprawić wykonaną usługę. Z tego samego powodu możemy oczekiwać od sprzedawcy obniżenia ceny wadliwego towaru.

Rękojmia przysługuje z mocy prawa zawsze i każdemu. Jest obowiązkowa! Groźne wywieszki, które widzimy w sklepach, np. „po odejściu od kasy reklamacje nie będą uwzględniane” albo „towar nie podlega reklamacji” – nie mają żadnej mocy prawnej. Żeby skorzystać z rękojmi, wystarczy paragon.
W przypadku jogurtów, serków czy innych artykułów spożywczych powodem do reklamacji może być to, że przed upływem terminu przydatności do spożycia pokryły się pleśnią.

Zgodnie z prawem, odpowiedzialność sprzedawcy trwa przez okres dwóch lat od chwili wydania towaru. Ale uwaga! Jeśli zgłosimy sprzęt do naprawy bądź zażądamy jego wymiany, powinniśmy pilnować, żeby sprzedawca zrobił to przed upływem roku. Jeśli wyśle nasz odtwarzacz do naprawy, możemy być spokojni. Okres przedawnienia, jak to fachowo określa ustawa, ulega zawieszeniu podczas naprawy towaru. W przypadku wymiany towaru liczenie czasu zaczyna się od nowa.

Do reklamacji możemy zgłosić także artykuły kupione w promocji lub po obniżce cen. Zostały przecież kupione jako pełnowartościowe, bez wad, tyle że okazyjnie, bo taniej. Inaczej będzie, gdy powodem obniżenia ceny jest jakaś wada towaru, o której wiedzieliśmy. W takim przypadku nie można zgłaszać do sprzedawcy tej wady, o której nas poinformował, ale inne tak.

To co w karcie
Jeśli nie wystarcza nam rękojmia, możemy skorzystać z gwarancji. Na jej podstawie w razie ujawnienia się wady jako konsument mogę żądać od gwaranta naprawy towaru. Warunki naprawy i wymiany są określone w karcie gwarancyjnej.

Czas trwania gwarancji zależy od indywidualnych ustaleń między producentem i konsumentem. Dobrze więc przed zakupem przeczytać warunki gwarancji i sprawdzić, czy karta gwarancyjna jest dobrze wypełniona. Powinna ona zawierać datę zakupu – czyli terminu rozpoczęcia liczenia czasu gwarancji, nazwę sprzętu, bądź usługi, numer seryjny oraz informacje, kto jest gwarantem. Podobnie jak przy rękojmi, czas trwania gwarancji zostaje przedłużony o czas naprawy. Korzystając z naprawy gwarancyjnej pamiętajmy, by w karcie zanotowano datę jej wykonania i jak długo towar był w serwisie. Gwarant musi również dokładnie odnotować naprawy i wymiany części. Z gwarancji można zrezygnować i żądać naprawy towaru lub jego wymiany z tytułu rękojmi.

REKLAMACJA:
Towar inny niż w umowie. Wtedy odpowiada sprzedawca. Odpowiedzialność ta powstaje z mocy prawa, trwa 2 lata od wydania towaru. Można żądać naprawy lub wymiany towaru na nowy, a nawet obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy.

Towar objęty gwarancją. Udzielenie gwarancji nie jest obowiązkowe. Odpowiada ten, kto udzielił gwarancji. Gwarant (w praktyce jest to najczęściej producent) kształtuje treść gwarancji, długość okresu gwarancyjnego. Najczęściej spotykaną formą zaspokojenia roszczeń jest naprawa lub wymiana.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.