Droga na miarę XXI wieku

Jan Głąbiński

|

GN 15/2021

publikacja 15.04.2021 00:00

Jeden z najdłuższych tuneli drogowych w Polsce, który będzie gotowy jeszcze w tym roku, mosty, węzły komunikacyjne, kilometrowe estakady z widokiem na Tatry. Nowa zakopianka to nowa jakość w podróżowaniu na Podhale.

Zbrojenie niszy sygnalizacyjnej w tunelu. Zbrojenie niszy sygnalizacyjnej w tunelu.
GDDKiA Kraków

Chyba nie ma Polaka, który by nie doświadczył słynnych korków na zakopiance, najbardziej znanym szlaku komunikacyjnym wiodącym z Krakowa pod Tatry. Teraz zakopianka zmienia się nie do poznania. Prace budowlane idą pełną parą, pomimo trwającej pandemii.

Umowy na budowę zostały podpisane już w 2016 r. Prace podzielono na trzy etapy i odcinki: Chabówka–Skomielna Biała, Skomielna Biała–Naprawa oraz Naprawa–Lubień. Z pierwszego zupełnie nowego odcinka drogi kierowcy mogą już korzystać od końca września 2019 r. Podróżnych cieszy nie tylko dwujezdniowy nowy trakt, ale wyjątkowo malowniczy krajobraz górski, w tym tatrzańskie szczyty, które można podziwiać, siedząc za kierownicą. Ponad jedna trzecia tego odcinka drogi ekspresowej, czyli ok. 2,3 km, poprowadzona została na wiaduktach. Powstało ich 17, w tym najdłuższy i najwyższy liczący 1 km długości i 50 m wysokości. Na ponadsześciokilometrowym odcinku od Skomielnej Białej do Chabówki oprócz dwujezdniowej drogi wybudowano dwa węzły drogowe: Skomielna Biała i Zabornia. Z węzła Skomielna poprowadzono zjazdy na Wadowice i Nowy Sącz, do drogi krajowej nr 28. Z węzła Zabornia zjechać można na Nowy Targ i na Chyżne, do granicy państwa ze Słowacją.

Dostępne jest 14% treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.