Tęczowe przymierze

ks. Zbigniew Niemirski

|

GN 7/2021 Otwarte

Po klęsce potopu Pan Bóg zawiera z ludzkością nowe przymierze. Jego reprezentantami są Noe i jego synowie: Sem, Cham i Jafet. Symbolem tego przymierza stał się łuk na obłokach.

Tęczowe przymierze

Biblijny autor używa tutaj hebrajskiego rzeczownika qeszet, który można także tłumaczyć jako „tęcza”, siedmiobarwny znak na niebie pojawiający się po burzach i opadach deszczu, gdy naprzeciw świecącego słońca widać jeszcze deszczowe chmury. Czytając biblijny tekst o potopie, można pokusić się o sformułowanie treści przymierza Pana Boga i ludzkości. Zobowiązuje ono ludzi do zakazów: mordowania ludzi, kradzieży, czczenia fałszywych Bogów, czynów niemoralnych seksualnie, zwłaszcza kazirodztwa i zoofilii, okrucieństwa wobec żyjących zwierząt oraz złorzeczenia Bogu. Ostatnia, siódma reguła, nie jest nakazem, ale tworzy nakaz ustanowienia sprawiedliwych i praworządnych sądów osądzających przestępstwa. Osobną rzeczą w historii biblijnego potopu jest zawężenie zbawczych obietnic Bożych. Po grzechu pierworodnym Pan Bóg nie zostawił człowieka w tym dramatycznym położeniu. Wydaje surowy wyrok, ale wypowiada też słowa nadziei: „Wprowadzam nieprzyjaźń między ciebie i niewiastę, pomiędzy potomstwo twoje a potomstwo jej: ono zmiażdży ci głowę, a ty zmiażdżysz mu piętę”. Już w raju pada zapowiedź Zbawiciela. Jest nadzieja. Zbawienie przyjdzie przez potomstwo niewiasty.

Po opowieści o biblijnym raju pierwsze wyjaśnienie mesjańskich zapowiedzi przychodzi w relacji o potopie. Tam rzecz idzie nie tylko o tęczę, ów „łuk na obłokach”, ale także o wskazanie na jednego z synów Noego, Sema, jako dziedzica zbawczych obietnic z raju. Obiecany wybawiciel narodzi się wśród Semitów, czyli rdzennych mieszkańców starożytnego Bliskiego Wschodu. Kolejne biblijne opowieści znów zawężą perspektywę, wskażą na Semitę Abrahama i jego potomków. A potem biblijne zapowiedzi będą coraz bardziej zawężać perspektywę i wyostrzać obraz. W efekcie Pan Jezus przyjdzie nie jako dziecko niespodzianka, ale jako spełnienie starotestamentowych zapowiedzi. Wiedział i rozumiał to św. Jan Chrzciciel, który mając świadomość starotestamentowych zapowiedzi, mówił: „Czas się wypełnił i bliskie jest królestwo Boże. Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię!”. •

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.