Szkoła na ekranie

Szymon Babuchowski

|

GN 3/2021

publikacja 21.01.2021 00:00

Dla jednych horror, dla innych niekończące się wakacje. Jak przeżywamy czas zdalnego nauczania i jakie mogą być jego efekty w przyszłości?

Szkoła na ekranie istockphoto

Nauczyciel historii zaplanował temat: „Pierwsza wolna elekcja”. Skutek? Nikt z uczniów się nie zalogował. Wszyscy zrozumieli, że ta godzina zajęć w sieci, czyli e-lekcja, jest wolna. Sytuacja zabawna, ale dobrze obrazująca wyzwania, jakie niesie ze sobą zdalna edukacja. Okazuje się, że kwestie organizacyjne stanowią tylko część tych wyzwań. Równie ważna jest skuteczna komunikacja. To od niej w dużej mierze zależy przyswojenie przez uczniów wiedzy i opanowanie wymaganych umiejętności. I choć zdalne nauczanie jest dla wielu bardzo uciążliwe, może warto potraktować je jako szansę, by na nowo przemyśleć model polskiej szkoły?

Więcej nie znaczy lepiej

Najmłodsze klasy wracają właśnie do szkół, ale dla pozostałych uczniów przygoda ze zdalną edukacją trwa dalej. Jeśli zsumować ich wiosenne i jesienno-zimowe zmagania, okaże się, że trwają one już pół roku. To wystarczający czas, by dokonać rachunku zysków i strat, wyciągając wnioski na przyszłość. Pomocne mogą być w tym m.in. raporty z badań na temat zdalnego nauczania. Powstało tych badań już całkiem sporo, omówienia wielu z nich można znaleźć w internecie, a wnioski w zasadzie się pokrywają. Niemal wszystkie raporty mówią np. o tym, że najtrudniejszy był moment przejścia na naukę zdalną podczas pierwszej fali pandemii. Szkoły okazały się nie do końca przygotowane na włączenie cyfrowych technologii w proces dydaktyczny. Badanie „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa”, będące efektem współpracy wielu polskich ośrodków naukowych (m.in. Akademia Górniczo-Hutnicza, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Uniwersytet Gdański), pokazało, że aż 45 proc. nauczycieli czuło się przygotowanych do zdalnego nauczania zaledwie w stopniu małym lub umiarkowanym. Co ciekawe, nieco lepiej ocenili ich rodzice, bo aż 60 proc. uznało ich przygotowanie za co najmniej dobre.

Dostępne jest 14% treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.