Dysputa świętych

GN 10/2020

publikacja 05.03.2020 00:00

Jezus zaprowadził na górę trzech spośród swoich uczniów, Piotra, Jakuba Starszego i Jana.

Willem van Herp Starszy
Przemienienie Pańskie
 olej na blasze, 1634–1677
kolekcja prywatna Willem van Herp Starszy Przemienienie Pańskie olej na blasze, 1634–1677 kolekcja prywatna

„Tam przemienił się wobec nich: twarz Jego zajaśniała jak słońce, odzienie zaś stało się białe jak światło. A oto im się ukazali Mojżesz i Eliasz, którzy rozmawiali z Nim” (Mt 17,2-3) – opisuje Ewangelia według św. Mateusza. Za chwilę apostołowie usłyszą słowa Boga Ojca: „To jest mój Syn umiłowany, w którym mam upodobanie, Jego słuchajcie!” (Mt 17,5).

Chrystus stoi na chmurze w centrum kompozycji. Jego postać otacza przestrzeń koloru złotego, symbolizująca rzeczywistość nieba. Ponad Nim w chmurach zasiadają Mojżesz i Eliasz. Mojżesz (z lewej strony) trzyma w rękach tablice z przykazaniami. W ten sposób przekazuje nam, że Jezus wypełni prawo nadane przez Boga Ojca. Eliasz natomiast reprezentuje wszystkich proroków Starego Testamentu, którzy zapowiadali nadejście Mesjasza. Eliasz palcem wskazuje Jezusa, zaświadczając, że to właśnie On jest Mesjaszem.

Willem van Herp w sposób zupełnie nietypowy namalował apostołów. Zwykle w scenie Przemienienia Pańskiego są oni przedstawiani jako ludzie zaszokowani, czy nawet przerażeni, którzy nie bardzo rozumieją, co się dzieje. Tymczasem tu widzimy ich spokojnych, tak jakby uczestniczyli w dyspucie z Mojżeszem i Eliaszem wokół postaci Chrystusa. Jakub (pierwszy z lewej) i Piotr (w środku) klęczą, potwierdzając, że rozumieją, iż Jezus ukazał im się właśnie jako Bóg. Piotr mówi: „Mistrzu, dobrze, że tu jesteśmy. Postawimy trzy namioty: jeden dla Ciebie, jeden dla Mojżesza i jeden dla Eliasza”, jak czytamy w Ewangelii według św. Łukasza (9,33). Otwarta księga Biblii leży na ziemi.

Leszek Śliwa

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.