10 pytań o e-PIT

Bartosz Bartczak Bartosz Bartczak

publikacja 25.02.2019 08:56

Na pytania o system e-PIT odpowiada doradca podatkowy Radosław Klimczak.

10 pytań o e-PIT HENRYK PRZONDZIONO / Foto Gość

Czy naprawdę nie muszę nic robić, aby zostać rozliczonym z podatku?

Tak, ale pod warunkiem, że uzyskaliśmy wyłącznie przychody rozliczane przez płatnika, składane przez nas zeznanie to PIT-37 lub PIT-38 oraz nie korzystamy z żadnych ulg. Chodzi tu przede wszystkim o dochody z pracy, zleceń, rent i papierów wartościowych. Jeśli nie podejmiemy żadnej czynności, nasze PIT-y za rok 2018, wypełnione przez urzędników, zostaną uznane za złożone. Warto jednak wejść na stronę https://www.podatki.gov.pl/pit/twoj-e-pit/ i zweryfikować poprawność swojego zeznania.

Czy jeśli prowadzę działalność gospodarczą, to też nie muszę wypełniać zeznania podatkowego?

Nie. System e-PIT dotyczy tylko osób rozliczających się za pomocą PIT-37 i PIT-38. W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej lub uzyskiwania dochodów z najmu, trzeba się rozliczyć samodzielnie.

Jakie dane są potrzebne, żeby zalogować się do systemu e-PIT?

Aby się zalogować, należy przygotować: swój PESEL, kwotę przychodu, wykazaną w zeznaniu za rok 2017, kwotę podatku do zapłaty (lub zwrotu) z zeznania za 2017 r. i jedną z kwot przychodu z naszych dokumentów PIT-11 za 2018 r., Alternatywnie możemy użyć też naszego Profilu Zaufanego (ePUAP).

Czy jeśli chcę rozliczyć się z małżonkiem, muszę zalogować się do systemu e-pit?

Tak, jeżeli chcemy rozliczyć się wspólnie z małżonkiem, musimy się zalogować i zaznaczyć odpowiednią rubrykę. Będziemy przy tym potrzebować jego danych dostępowych małżonka (o których mowa wyżej). Nie zapomnijmy o zapisaniu zmian przed zatwierdzeniem i wysłaniem zeznania. Oczywiście nie musimy korzystać z systemu e-PIT, aby rozliczyć się wspólnie – możemy to zrobić w dotychczasowej, papierowej formie.

Do kiedy mam czas na naniesienie poprawek na nasz e-PIT?

Czas na wprowadzenie poprawek mamy do 30 kwietnia. Warto w tym czasie sprawdzić, czy wszystkie kwoty w systemie są zgodne z kwotami wynikającymi z otrzymanych dokumentów PIT-11 i PIT-8C za rok 2018. Ponadto, płatnik podatku (czyli zazwyczaj nas pracodawca) mógł nie zdążyć z przesłaniem tego dokumentu do urzędu skarbowego przed wyznaczonym terminem – warto się zatem upewnić, czy wszystkie nasze przychody zostały uwzględnione.

Czy po zaakceptowaniu e-PIT można złożyć korektę?

Tak. Musimy wtedy wysłać nowe zeznanie ze zmianami oznaczone jako korekta zeznania.

Kto odpowiada za błędy w e-PIT?

Wszystko zależy od tego, kto popełnił błąd. Nie ponosimy odpowiedzialności karnoskarbowej za błędy popełnione przez Krajową Administrację Skarbową lub przez płatnika (np. pracodawcę). Po wykryciu błędu należy jednak uregulować brakujący podatek, jeżeli doszło do jego zaniżenia. Zrobienie tego najpóźniej w dniu złożenia korekty (lub w terminie wyznaczonym przez urząd jeżeli to on wykryje błąd i skoryguje za nas zeznanie) pozwoli także uniknąć odsetek za zwłokę.

Jeżeli jednak sami popełniliśmy błąd, zapłata odsetek może się okazać konieczna. Warto nie zwlekać ze złożeniem korekty, ponieważ poprawienie naszego błędu przed jego wykryciem przez urząd skarbowy umożliwi uniknięcie mandatu.

Czy korzystanie z systemu e-PIT jest obowiązkowe?

Nie, korzystanie z e-PIT nie jest obowiązkowe. Nadal można rozliczyć się w Urzędzie Skarbowym papierowo lub korzystając z formularza internetowego. Takie rozliczenie zostanie uznane za ważne.