Niezwykły koncert barokowy na Zamku Królewskim

publikacja 03.10.2018 10:42

Wspaniała muzyka barokowych kompozytorów przeniesie nas do czasów świetności I Rzeczypospolitej.

Niezwykły koncert barokowy na Zamku Królewskim Andrzej Kosendiak Fot. Łukasz Rajchert

Już 6 października skarby polskiego baroku zabrzmią pod batutą maestra Andrzeja Kosendiaka w Zamku Królewskim w Warszawie. Przeniesiemy się do czasów niesamowitego rozkwitu polskiej sztuki, usłyszymy imponujący dorobek kompozytorów Pierwszej Rzeczypospolitej. U boku znanych wykonawców muzyki dawnej zagrają młodzi, pełni zapału i werwy studenci z konserwatorium w hiszpańskiej Saragossie. Bilety do kupienia online na www.nfm.wroclaw.pl oraz przed koncertem w kasach biletowych Zamku Królewskiego w Warszawie.

6 października 2018, sobota, godz. 19:00
Zamek Królewski, Sala Balowa
Dzieła polskiego baroku | Musica Polonica Rediviva

Wykonawcy:
Andrzej Kosendiak – dyrygent
Aldona Bartnik – sopran
Jerzy Butryn – bas
Zbigniew Pilch – koncertmistrz
Zespół instrumentalny – studenci Conservatorio Superior de Música de Aragón w Saragossie (Hiszpania):
Miguel Á. Barrio, Cristina Carrascal, Natalia M. Callejo, Eva C. Moneo, Luis A. Rodríguez, Mireia Escobar –  skrzypce
Francisco J. Palomino, Iván Sánchez – altówki
María Biarge – wiolonczela
Esperanza Avellaneda – kontrabas
Alfonso Usón – organy

Program:
M. Zieleński Vox in Rama, In monte Oliveti, Amen dico vobis, Viderut omnes
S.S. Szarzyński Veni Sancte Spiritus, Sonata, Jesu spes mea
A. Jarzębski Chromatica, Berlinesa
M. Mielczewski Deus in nomine Tuo
G.G. Gorczycki Motety – wybór
H.M. Górecki Trzy utwory w dawnym stylu

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości

Bilety będą dostępne przed koncertem w kasach biletowych Zamku Królewskiego w Warszawie

Niezwykły koncert barokowy na Zamku Królewskim  

Wspaniała muzyka barokowych kompozytorów przeniesie nas do czasów świetności I Rzeczypospolitej. Specjaliści od wykonawstwa historycznego oraz pełni pasji studenci z Saragossy pod batutą maestra Andrzeja Kosendiaka wykonają ten efektowny repertuar w Hiszpanii i w Polsce.

Zabrzmi przede wszystkim muzyka sakralna. Kompozycje mszalne Mikołaja Zieleńskiego pochodzą z jego zbioru utworów na cały rok liturgiczny Offertoria et communiones totius anni, opublikowanego w Wenecji w 1611 roku. Vox in Rama jest utworem lamentacyjnym przeznaczonym na święto Świętych Młodzianków, oddającym napięcie tekstu poprzez duże skoki interwałowe i dysonanse. In Monte Oliveti to modlitwa w Ogrodzie Oliwnym. Przeznaczony na Boże Narodzenie graduał Viderunt Omnes opiera się na tekstach z Psalmu 98 (Ujrzały wszystkie krańce ziemi / zbawienie Boga naszego), z kolei Amen dico vobis to utwór na styczniowe święto nawrócenia św. Pawła. Dzieła Zieleńskiego nawiązują do motetów znakomitego wenecjanina Giovanniego Gabrielego.

Usłyszmy charakterystyczne dla Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego koncerty solowe na głos z towarzyszeniem dwojga skrzypiec i basso continuo: Jesu spes mea i Veni Sancte Spiritus do słów sekwencji na uroczystość Zesłania Ducha Świętego. Na tę samą obsadę przeznaczony jest jedyny znany instrumentalny utwór kompozytora – Sonata. To trzy z zaledwie dziesięciu kompozycji Szarzyńskiego, które zachowały się do naszych czasów.

Dwa dzieła Adama Jarzębskiego, które znalazły się w programie, pochodzą ze zbioru Canzoni e concerti. Twórca poznał te gatunki muzyczne prawdopodobnie we Włoszech, gdzie wybrał się w młodości, by udoskonalić swój warsztat kompozytorski. Podróż się opłaciła – jego canzony w niczym nie ustępują najlepszym utworom tego typu. Co ciekawe, Jarzębski w większości swoich kompozycji nie sprecyzował obsady wykonawczej, natomiast wielu nadał tytuły, często inspirowane miastami, które zapewne odwiedzał w trakcie tournée jako skrzypek elektora brandenburskiego. Zabrzmi berlińska Berlinesa oraz Chromaticazawierająca pochody chromatyczne (półtonowe).

Koncert Marcina Mielczewskiego Deus in Nomine Tuo, do słów Psalmu 54, znamy ze zbioru opublikowanego w Berlinie po śmierci kompozytora. Znalazły się w nim także utwory Claudia Monteverdiego czy Francesca Capelli, co potwierdza reputację Mielczewskiego jako najbardziej znanego w Europie polskiego kompozytora XVII wieku. Koncert napisany został na mały zespół z udziałem m.in. fagotu, wiadomo jednak, że w czasach kompozytora instrument ten zastępowała często viola (dziś może tę partię wykonać również wiolonczela). 

Wysłuchamy także wyboru motetów Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, skomponowanych do tekstów łacińskich. Jeden z najciekawszych kompozytorów polskich przełomu XVI i XVII wieku, łączący cechy muzyki renesansu i baroku, zasłynął także jako autorytet teologiczny i dobroczyńca prowadzący wiele działań charytatywnych.

W finale koncertu zostanie zaprezentowany cykl trzech miniatur Henryka Mikołaja Góreckiego Trzy utwory w dawnym stylu, który pokazuje, jak wiele inspiracji mogli w muzyce dawnej znaleźć kompozytorzy XX wieku. Górecki skomponował to niezwykle przyjemne w odbiorze dzieło w latach 60. minionego stulecia, kiedy należał do zdeklarowanych przedstawicieli awangardy.

Bogactwo polskiej kultury wzbudza ciekawość za granicą i w trakcie trzeciej już edycji Musica polonica rediviva nie brakowało studentów chętnych, by uczyć się pod okiem Andrzeja Kosendiaka i polskich artystów. Tym razem barokowe skarby zgłębiali instrumentaliści z Conservatorio Superior de Música de Aragón w Saragossie, stolicy Aragonii, regionu w północnej Hiszpanii. Koncertmistrzem studenckiego zespołu będzie skrzypek wirtuoz Zbigniew Pilch, na co dzień koncertmistrz Wrocławskiej Orkiestry Barokowej, solista, kameralista, a także pedagog. Partie wokalne wykonają: specjalizująca się w repertuarze barokowym Aldona Bartnik, która występowała m.in. z Jordim Savallem, Tonem Koopmanem i Fabiem Bonizzonim, oraz Jerzy Butryn, który wraz z zespołem Collegium Zieleński zdobył francuską nagrodę Złotego Orfeusza i polskiego Fryderyka. Projekt maestra Kosendiaka, popularyzujący rodzimą twórczość w Europie, ma szczególne znaczenie w roku obchodów stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości.