Czuła matka

GN 51-52/2017

publikacja 21.12.2017 00:00

Drugi tytuł, pod jakim znany jest ten obraz, brzmi: „Sen Dzieciątka na pustyni”.

Czuła matka Albert Aublet: Matka Boska Arabska olej na płótnie, 1898. Muzeum Diecezjalne, Płock

Mały Jezus zasnął, a Maryja zachowuje się tak jak każda kochająca matka. Ponieważ na pustyni nie ma żadnego drzewa dającego cień, sama swym ciałem zasłania Syna przed promieniami mocno świecącego słońca. Jednocześnie patrzy na swe Dziecko z matczyną czułością. Jezus rozkłada ręce tak, jak często robią to niemowlęta, niemniej od razu nasuwa nam się skojarzenie z ukrzyżowaniem. Wydaje się, że Matka nie dostrzega tej symboliki, ale palce Jej rąk bezwiednie się krzyżują, jakby dopełniając zapowiedź zbawczej męki Chrystusa.

Jezus leży otulony w stosowane do XVIII w. tzw. powijaki – pasy płótna szczelnie krępujące ciało dziecka. Powijaki przypominały nieco płótna, którymi owijano ciała osób zmarłych, składanych do grobu. Podsuwało to często artystom pomysł zasygnalizowania w ten sposób zbawczej ofiary Chrystusa już w momencie Jego narodzin. Taka niewątpliwie była też intencja Alberta Aubleta. Tylko rozkrzyżowane ręce Jezusa są uwolnione od powijaków.

Obraz został nazwany „Matka Boska Arabska” zapewne z powodu przypominającego turban nakrycia głowy Maryi. Autor dzieła, francuski malarz Albert Louis Aublet (1851–1938), ubrał Matkę Bożą w arabskie szaty, które zaobserwował podczas swoich licznych podróży na Bliski Wschód. W 1881 roku po raz pierwszy odwiedził Konstantynopol i od tego czasu orientalny koloryt stał się znakiem rozpoznawczym jego twórczości. Doceniany przez Arabów, został nawet prezesem stowarzyszenia artystów Tunezji, podówczas kolonii francuskiej.

Na dole z lewej strony obrazu znajdują się podpis artysty i data namalowania dzieła: „Albert Aublet 1898”.

Leszek Śliwa

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.