Spalony temat

Edward Kabiesz

|

GN 43/2017

publikacja 26.10.2017 00:00

„Zgoda” – tytuł filmu Macieja Sobieszczańskiego jest nadużyciem, bo całkowicie pomija kontekst polityczny rozgrywających się wydarzeń.

Melodramatyczna historia dziejąca się za drutami mogłaby rozgrywać się w każdym miejscu i czasie. Melodramatyczna historia dziejąca się za drutami mogłaby rozgrywać się w każdym miejscu i czasie.
grzegorz spała

Tytuł filmu sugeruje, że będzie to opowieść mocno osadzona w realiach historycznych. Odbiorcy, którzy spodziewali się, że film wypełni jeszcze jedną białą plamę w historii powojennej Polski, jak „Róża” czy „Wołyń” Wojciecha Smarzowskiego, srodze się zawiedli. Szczątkowe informacje, jakie otrzymujemy na temat funkcjonowania obozu w Świętochłowicach na początku filmu, to za mało. Dowiadujemy się, że w obozach pracy utworzonych na początku 1945 r. więziono jeńców wojennych, zdrajców i przeciwników władzy ludowej. Później kontekst polityczny właściwie już się nie pojawia. Na konferencji prasowej po premierze na festiwalu w Gdyni usłyszeliśmy, że prace nad dokumentacją i zbieranie materiałów do filmu trwały kilka lat. Szkoda, że na ekranie tego nie widać. Tym bardziej że historia obozu Zgoda, będąca jednym z epizodów większej tragedii, jaką było potraktowanie Górnoślązaków przez władze komunistyczne po II wojnie światowej, dla wielu widzów pozostaje prawie nieznana.

Dostępne jest 14% treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.