Oddaj ważny głos

PAP

publikacja 30.11.2014 08:52

Aby oddać ważny głos w II turze wyborów wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, należy postawić znak X w kratce przy nazwisku jednego z dwóch kandydatów. W lokalu wyborczym otrzymamy jedną kartę do głosowania z nazwiskami dwóch kandydatów.

Oddaj ważny głos II tura wyborów odbywa się w 890 gminach Roman Tomczak/ Foto Gość

II tura wyborów wójta, burmistrza lub prezydenta miasta odbywa się w niedzielę w 890 gminach; to gminy, w których w pierwszej turze żaden z kandydatów nie uzyskał ponad połowy głosów. Do drugiej tury przeszło dwóch kandydatów z najlepszymi wynikami.

Aby oddać ważny głos, należy postawić jeden znak X (lub krzyżyk) w kratce po lewej stronie nazwiska wybranego kandydata. Każdy symbol inny niż "dwie przecinające się linie, których punkt przecięcia znajduje się w obrębie kratki" przy nazwisku kandydata spowoduje, że głos będzie nieważny.

Głos będzie nieważny także wtedy, gdy wyborca w żadnej z kratek nie postawi znaku "X" lub zagłosuje na więcej niż jedną osobę. W kratkach przy nazwiskach kandydatów nie można dokonywać żadnych korekt. Na ocenę ważności głosu nie mają natomiast dopiski na karcie poza kratkami.

Do lokalu wyborczego trzeba wziąć dokument tożsamości np. dowód osobisty, paszport lub legitymację ze zdjęciem i adresem zamieszkania. Na podstawie dokumentu tożsamości członkowie komisji wydadzą wyborcy kartę do głosowania. Na karcie powinna się znajdować pieczęć obwodowej komisji wyborczej oraz wydrukowany odcisk pieczęci terytorialnej komisji wyborczej.

Po wypełnieniu karty wyborca musi ją wrzucić do urny wyborczej. Karty nie wolno wynosić z lokalu wyborczego ani odstępować jej innej osobie. Do urny musi być wrzucona kompletna karta do głosowania.

Komisje obwodowe i gminne (lub miejskie) podczas sporządzania protokołów w II turze wyborów będą korzystać z systemu informatycznego - zdecydowała w środę Państwowa Komisja Wyborcza. W wytycznych dla komisji zaznaczono jednak, że w przypadku problemów z systemem informatycznym komisje mają niezwłocznie przystąpić do "ręcznego" sporządzania protokołu.

Głosowanie odbywa się w godz. 7-21.