Błędolino

Stefan Sękowski

|

GN 22/2014

publikacja 29.05.2014 00:15

Do zakupu superszybkich pociągów w ogóle nie powinno dojść. W Polsce nie ma nawet torów, na których można sprawdzić ich sprawność.

Największą zaletą Pendolino ma być skrócenie czasu przejazdów. Jednak jeszcze przez kilka lat nie ma na to szans Największą zaletą Pendolino ma być skrócenie czasu przejazdów. Jednak jeszcze przez kilka lat nie ma na to szans
józef wolny /gn

Niecały rok temu setki osób oglądało wpychany na tor na wrocławskim dworcu nowy pociąg zakupiony przez PKP Intercity – Pendolino. Przed jego drzwiami ustawiały się gigantyczne kolejki: każdy chciał zobaczyć, dotknąć nowe cudo, usiąść na chwilę w fotelu. Niestety, wiele wskazuje na to, że „wahadełko”, bo tak na język polski można przetłumaczyć włoską nazwę pociągu, nie wyjedzie w trasę w terminie. 6 maja 2014 r. PKP Intercity miało otrzymać od firmy Alstom osiem pociągów, dzięki którym pasażerowie mieli o wiele szybciej pokonywać odległości między największymi miastami. To część taboru, który łącznie ma liczyć 20 zespołów trakcyjnych, za które spółka zapłaci 400 mln euro (razem z utrzymaniem przez 17 lat wyda na nie 2,7 mld euro). Składy mają jeździć głównie na trasie Warszawa–Gdańsk i Warszawa–Katowice, ale pojadą także m.in. do Rzeszowa. Jednak producent – firma Alstom – nie dostarczył pociągów zgodnie z zamówieniem, więc spółka zaczęła naliczać kary umowne.

Ta straszna homologacja

Alstom nie dostarczył pociągów, bo dostarczyć nie mógł. Wszystko rozbija się o brak tzw. homologacji na jazdę z prędkością do 250 km/h. Zgodnie z europejskim prawem maszynista może obsługiwać samodzielnie pociąg jadący z maksymalną prędkością 160 km/h. Powyżej tej prędkości pojazd musi być wyposażony w system sterowania ruchem kolejowym ERTMS. To swego rodzaju autopilot, który funkcjonuje dzięki wbudowanym w tory czujnikom. Przesyłają one do komputera pokładowego informacje potrzebne do kierowania pociągiem. By jeździć powyżej 160 km/h, zarówno pojazd, jak i tory muszą być zaopatrzone w system ERTMS poziomu drugiego. Zamówione przez PKP Intercity Pendolino obsługują ten system.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.