O kocie, który myślał, że jest psem

jj /naszdziennik.pl

publikacja 18.07.2013 09:51

Stowarzyszenie "Jeden Świat" od października rozpoczyna cykl warsztatów dla dzieci poświęconych m.in. tematyce gender. Resort spraw zagranicznych na warsztaty gender dla dzieci z poznańskich podstawówek wyłoży ponad 87 tysięcy złotych.

O kocie, który myślał, że jest psem Przekazywanie dzieciom ideologii gender jest niepokojące Roman Koszowski /GN

Warsztaty będą odbywać w ramach programu "Opowiadanie świata", stanowiącego część projektu "Z perspektywy Południa - Centrum Edukacji Globalnej w Poznaniu". Są skierowane do uczniów, nauczycieli klas 1-6 i osób pracujących z dziećmi w tzw. edukacji pozaformalnej. Dotyczy to m.in. pracowników świetlic szkolnych, psychologów, a nawet logopedów i osób prowadzących zajęcia artystyczne dla dzieci. Szkolenia obejmą od 8 do 16 placówek.

Projekt składa się z dwóch cykli. Pierwszy jest skierowany do osób pracujących z dziećmi klas 1-3, drugi - do nauczycieli uczniów klas 4-6. W każdym cyklu przewidziane są trzy warsztaty skierowane zarówno do nauczycieli, jak i uczniów. Warsztaty odbywać się będą według schematu: najpierw opowieść, potem rozmowa z dziećmi na jej temat, na końcu prace plastyczne, ewentualnie dalsza dyskusja.

Tematyka opowieści jest różna. Dla młodszych dzieci przygotowano warsztaty pt. "Współpraca" - chodzi o szukanie podobieństw w grach i zabawach dzieci w różnych kulturach świata; "Ekologia"- poruszone tu zagadnienia to zrównoważony rozwój, recykling, upcykling i dbanie o środowisko; oraz "Piękno" - w ramach tych zajęć będzie mowa o kanonach piękna i brzydoty w różnych kulturach. Dzieci będą mogły usłyszeć opowieści o kocie, który myślał, że jest psem i psie, który myślał, że jest kotem, czy też o motylach, które czekają, aż stworzy je Projektant Rzeczy Wszelakich - czytamy na portalu naszdziennik.pl.

Uczniowie klas 4-6 będą uczestniczyć w warsztatach oscylujących wokół jednego z trzech tematów: "Gender", "Praca", "Mądrość". Temat gender będzie uczył dzieci roli płci w różnych kulturach. Uczniowie posłuchają opowieści o Kopciuszku, ale z odwróceniem ról męskich i żeńskich. Kopciuszkiem będzie osierocony chłopiec, który ma niedobrego ojczyma, bardziej kochającego swoich biologicznych synów.

Temat dotyczący pracy oscylować będzie wokół wartości pracy jako takiej, jej warunków czy też pracy dzieci. Warsztaty o mądrości będą ukazywać mądrość przodków, starszyzny, tradycji itp. Bazą tych mądrości są opowieści z Arabii, Chin, Tanzanii i starożytnych Majów. Zero odniesień do tradycji rodzimych.

"Przekazywanie ideologii gender dzieciom jest wielce niepokojące. Dzieci potrzebują właściwych wzorców, właściwego kształtowania, odpowiedniego oddziaływania wychowawczego, a nie fałszowania rzeczywistości dotyczącej człowieka i wzajemnych relacji między kobietą a mężczyzną. Z psychologicznego punktu widzenia porzucenie determinizmu biologicznego płci na rzecz swoiście rozumianej wolności w decydowaniu o tym, jaką się jest płcią, jest nie tylko nieprawdziwe, ale i niebezpieczne dla prawidłowego kształtowania się przyszłych właściwych relacji międzyludzkich" - w rozmowie z NDz mówiła dr Urszula Dudziak, psycholog z Instytutu Nauk o Rodzinie KUL.