Prasa katolicka się liczy

Roman Tomczak

|

Gość Legnicki 24/2013

publikacja 13.06.2013 00:00

Jak wygląda sytuacja mediów katolickich w Polsce i Niemczech? Co należy poprawić i co nowego wymyślić? Na te i inne pytania odpowiadano podczas warsztatów „W co wierzycie?”, prowadzonych przez ks. dr. Rafała Kowalskiego i Tomasza Kycię.

 Organizatorzy Polsko-Niemieckich Dni Mediów słusznie zauważyli, że nie mogą one obejść się bez warsztatów o tematyce chrześcijańskiej Organizatorzy Polsko-Niemieckich Dni Mediów słusznie zauważyli, że nie mogą one obejść się bez warsztatów o tematyce chrześcijańskiej
Roman Tomczak

Ksiądz Rafał Kowalski, szef wrocławskiego oddziału „Gościa Niedzielnego”, wspólnie z Tomaszem Kycią, niemieckim dziennikarzem polskiego pochodzenia, przygotowali prezentację, w której porównywali rynek mediów w Polsce i Niemczech, ze szczególnym uwzględnieniem mediów katolickich.

Warsztaty „W co wierzcie?” („Was glauben Sie den?”) przeprowadzono w ramach szóstej edycji Polsko-Niemieckich Dni Mediów, które w tym roku odbyły się we Wrocławiu. Analizę rynku mediów katolickich po 1989 r. rozpoczął ks. Kowalski. Zwrócił uwagę na stałą pozycję lidera sprzedaży tzw. tygodników opinii, którym od lat jest „Gość Niedzielny”. – Kłopot w tym, że ta informacja jest nowością nie tylko dla większości społeczeństwa, ale pewnie także i dla państwa, którzy mediami zajmujecie się zawodowo – mówił ks. Kowalski. Zwrócił też uwagę na obniżającą się w niemal w każdym segmencie rynku sprzedaż gazet i czasopism oraz słabe wykorzystanie informacji agencyjnych jako źródła podstawowej wiedzy dla dziennikarzy.

Tomasz Kycia z Radia Berlin-Brandenburg (rbb) dodał, że malejąca sprzedaż gazet to także problem niemiecki, jednak tam skala tego zjawiska jest mniejsza. – Codziennie po gazetę sięga prawie 47 mln Niemców. Ogromna część tego rynku to gazety regionalne, redagowane podobnie do „Gazety Wrocławskiej”, gdzie pierwsze strony to informacje lokalne, a kolejne – ze świata – mówił Kycia. Omawiając prasę katolicką w Niemczech, obaj prowadzący zgodzili się, że choć zajmuje ona zaledwie kilka, może kilkanaście procent rynku, to ma jednak swoje znaczenie i brana jest stale pod uwagę w debatach politycznych czy społecznych.

Polsko-Niemieckie Dni Mediów to profesjonalne forum dziennikarskie. To także sposób na wspieranie polsko-niemieckiego dialogu w środowisku dziennikarzy. Podczas Dni Mediów wręczana jest także Polsko-Niemiecka Nagroda Dziennikarska. W tym roku otrzymali ją Nikola Sellmair („Stern”), Cezary Gałek (Radio Zachód) oraz Matthias Frickel (Deutsche Welle). Dni Mediów organizowane są co roku, na przemian w Polsce i w Niemczech.