Chrystus grzechem

ks. Artur Malina

|

GN 10/2013

Ostatni werset czytania zawiera paradoksalne przedstawienie działania Boga względem Chrystusa: „Tego, który nie znał grzechu, dla nas uczynił grzechem”.

Chrystus grzechem

W tym zdaniu nie ma sprzeczności, ponieważ dwukrotnie występujący w nim termin „grzech” ma dwa różne znaczenia. Jezus został uczyniony grzechem w sensie ofiary przebłagalnej, która w Księdze Kapłańskiej była oznaczana przez rzeczownik „grzech”. Natomiast nie znał grzechu w znaczeniu ścisłego zjednoczenia z Bogiem, w którym nie ma żadnych braków. Relacja Jezusa jako człowieka do Boga była doskonała od samego początku do końca Jego ziemskiego życia. Apostołowie byli świadkami właśnie Jego życia, które miało jedno znaczenie dla ludzi, jeden cel, streszczony w wezwanu przypomnianym w dzisiejszym czytaniu: „Pojednajcie się z Bogiem”.

Podkreślenie znaczenia apostołów wybranych przez Boga odpowiada miejscu tego czytania w Drugim Liście do Koryntian. Stanowi ono zwieńczenie rozbudowanej i wielowątkowej odpowiedzi św. Pawła na próby podważenia jego autorytetu apostolskiego przez przeciwników. Ukazując istotę kontestowanego apostolstwa, wskazuje na jego najważniejsze zadanie, a mianowicie na posługę pojednania ludzi z Bogiem. Pojednanie dokonane w Chrystusie polega na odpuszczeniu przez Boga ludziom ich grzechów. Jak to pojednanie dokonane jest w Jezusie Chrystusie, tak również posługa apostołów realizuje się przez Niego: „przez Chrystusa jesteśmy posłańcami Boga”; „przez Chrystusa prosimy”. Grecka nazwa christianoi, odpowiadająca rzeczownikowi „chrześcijanie”, oznacza należących do Chrystusa.

W tym czytaniu tę przynależność do Niego określa zwrot „pozostawać w Chrystusie”. Stan tego pozostawania nie oznacza bierności. Apostoł pisze wyraźnie o nowym stworzeniu. Słowa o przeminięciu tego, co stare, oznaczają, że należy usuwać z życia to wszystko, co oddala nas od Boga i dzieli między sobą. „Pojednajcie się z Bogiem” to apel wskazujący na kolejność działania. Słowa apostoła odnoszą się najpierw do pojednania w wymiarze wertykalnym – z Bogiem, a następnie do zjednoczenia na płaszczyźnie horyzontalnej – z ludźmi. Kolejność nie oznacza oddzielenia, ale wskazuje na motywację: trwałe pojednanie z ludźmi jest zapewnione przez pokój przychodzący do nas przez Chrystusa od Boga.•

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.