„Rzeczpospolita” leci w dół

jdud /wirtualnemedia.pl

publikacja 17.01.2013 12:02

Fatalne wyniki sprzedaży zanotowała „Rzeczpospolita” w listopadzie ubiegłego roku. Przypomnijmy: w tym właśnie miesiącu doszło do zmian personalnych w redakcji tej gazety.

„Rzeczpospolita” leci w dół Roman Koszowski /foto gość

Według danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, rozpowszechnianie płatne razem „Rzeczpospolitej” wyniosło niespełna 101 tys. egzemplarzy. To jeszcze nie najgorzej, choć i tak oznacza to spadek o około 25 tys. w porównaniu z analogicznym okresem roku 2011.

Dużo słabsza była natomiast sprzedaż kioskowa (sprzedaż egz. wydań drukowanych). Spadła ona mniej więcej o połowę - z niespełna 28 tys. do około 15 tys. egz. i jest dwa razy niższa niż np. sprzedaż kioskowa „Gazety Polskiej Codziennie”. Oznacza to, że sprzedaż „Rz” ciągnie głównie prenumerata. Na razie nie wiadomo jeszcze, czy dotychczasowi abonenci utrzymają ją w roku 2012. Jeśli nawet tak się stanie, to - jak się wydaje - po odejściu wielu znanych dziennikarzy dziennik ten pozostanie co najwyżej gazetą urzędników i księgowych.

Najpopularniejszym dziennikiem pozostaje „Fakt” (rozpowszechnianie płatne – niespełna 345 tys, sprzedaż kioskowa – ok. 343 tys.). Na drugim miejscu w kategorii sprzedaży kioskowej znajduje się „Super Express” (159 319 egz.), który wyprzedził dotychczasowego wicelidera, czyli „Gazetę Wyborczą” (153365 egz.). „GW” wciąż jeszcze jest lepsze od „SE” w kategorii rozpowszechniania płatnego razem, ale i tak spadło jej ono o około 50 tys. egz. (z 298 213 egz. do 250 447 egz.).

(Podane relacje to porównania listopada 2012 do listopada 2011  r.)