Dzień Islamu: Człowiek jest dwuwymiarowy

jad/episkopat.pl

publikacja 26.01.2012 12:30

Polscy muzułmanie i katolicy potępili wszelkie formy przemocy na tle religijnym

Dzień Islamu: Człowiek jest dwuwymiarowy Henryk Przondziono/GN

 „Bez wątpienia ogromnym wyzwaniem dla ludzi wierzących są galopujące procesy laicyzacyjne, próbujące sprowadzić człowieka wyłącznie do poziomu materialnego, a religię przesunąć na margines życia społecznego lub zamknąć całkowicie w sferze prywatnej” – pisze Rada Wspólna Katolików i Muzułmanów w przesłaniu na XII Dzień Islamu.
 
Rada przypomina, że źródłem wielkości człowieka dla obu religii jest jego boskie pochodzenie. W chrześcijaństwie wyraża się ono w stworzeniu człowieka na obraz i podobieństwo Boga, a także w tajemnicy wcielenia Chrystusa. W islamie człowiek jest powołany do pełnienia posłusznej funkcji namiestnika Boga na ziemi.
Człowieka, mającego w sobie ów boski pierwiastek, nie można więc redukować tylko do sfery cielesnej. Trzeba również pamiętać o jego wymiarze duchowym.

„Wymiar duchowy pomaga człowiekowi rozwijać się, korygować postawę wobec Boga oraz kształtować właściwą relację do drugiej osoby. W zdecydowany sposób wyraża to chrześcijańskie przykazanie miłości ” – czytamy w oświadczeniu.

Podobnie jest u muzułmanów – przypomina rada, powołując się na dokument „Jednakowe słowo dla nas i dla was” z 2007 roku. To w tym dokumencie muzułmanie zaakcentowali, że „Miłość bliźniego jest integralną częścią wiary w Boga i miłości Boga, ponieważ w islamie bez miłości bliźniego nie ma prawdziwej wiary w Boga i prawości”.

Polscy muzułmanie i katolicy potępili wszelkie formy przemocy, u których podstaw leży nietolerancja między przedstawicielami różnych religii. Nietolerancja właśnie rodzi się z pomijania duchowej strony człowieka. Człowiek pomijający swoją duchowość staje się mniej wrażliwy nie tylko na Boga, transcendencję, ale także na drugiego człowieka. Stąd biorą się akty przemocy takie jak chociażby uwięzienie Asii Bibi, ataki na chrześcijan w Nigerii, ale również próba podpalenia Centrum Muzułmańskiego w Białymstoku w sierpniu 2011 roku.

„Jesteśmy przekonani, że obecny Dzień Islamu przypomni katolikom i muzułmanom o ich wielkim duchowym potencjale, który jest nie tylko darem, ale także zadaniem, jakie ludzie wierzący mają wobec Boga, człowieka i świata” – podsumowuje rada katolików i muzułmanów.
Ze strony katolików oświadczenie podpisał ks. Adam Wąs SVD. Zaś jako przedstawiciel muzułmanów swój podpis pod oświadczeniem złożył Artur Konopacki, współprzewodniczący rady ze strony muzułmańskiej.

Oświadczenie Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów
na XII Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce

26 stycznia 2012 r.


Inspirowani przesłaniem Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego na zakończenie ramadanu, tegoroczny Dzień Islamu obchodzimy pod hasłem „Chrześcijanie i muzułmanie: poparcie dla duchowego wymiaru człowieka”. Źródłem wielkości człowieka w obu tradycjach jest jego Boskie pochodzenie. W chrześcijaństwie wyraża się ono w stworzeniu na obraz i podobieństwo Boga oraz w tajemnicy wcielenia Jezusa Chrystusa. W islamie wyjątkowy status człowieka wynika z powołania do posłusznego realizowania funkcji namiestnika Boga na ziemi. Niezależnie od różnic antropologicznych obie religie łączy zależność od Stwórcy.
Tegoroczną refleksję nad duchowym wymiarem człowieka katolicy i muzułmanie w Polsce podejmują w kontekście dynamicznych procesów kulturowych i przemian społeczno- politycznych. Bez wątpienia ogromnym wyzwaniem dla ludzi wierzących są galopujące procesy laicyzacyjne, próbujące sprowadzić człowieka wyłącznie do poziomu materialnego, a religię przesunąć na margines życia społecznego lub zamknąć całkowicie w sferze prywatnej.
Wymiar duchowy pomaga człowiekowi rozwijać się, korygować postawę wobec Boga oraz kształtować właściwą relację do drugiej osoby. W zdecydowany sposób wyraża to chrześcijańskie przykazanie miłości. Podobnie brzmi islamskie przesłanie, do którego odwołuje się dokument autorstwa muzułmanów „Jednakowe słowo dla nas i dla was” z 2007 roku. Czytamy w nim: „Miłość bliźniego jest integralną częścią wiary w Boga i miłości Boga, ponieważ w islamie bez miłości bliźniego nie ma prawdziwej wiary w Boga i prawości”. Duchowy wymiar odgrywa także istotną rolę w wychowaniu człowieka. W orędziu na tegoroczny Światowy Dzień Pokoju papież Benedykt XVI podkreślił znaczenie wiary w wychowaniu młodzieży, twierdząc, że „to nie ideologie zbawiają świat, lecz jedynie wpatrywanie się w żyjącego Boga”. Duchowa strona człowieka uwrażliwia go na transcendencję, a przez to pozwala odkrywać znaczenie prawdy, sprawiedliwości, wolności i pokoju oraz przekazywać je przyszłym pokoleniom.
Pomijanie duchowego wymiaru człowieka czyni go uboższym, prowadząc do odrzucenia Boga i ludzi. Konsekwencje takiego czynu widoczne są w nasilających się w różnych częściach świata aktach przemocy. Z niepokojem obserwujemy trudną sytuację chrześcijan w Pakistanie, a szczególnie losy Asii Bibi. Ze smutkiem przyjmujemy eskalację ataków w Nigerii, będącej kolejnym krajem, w którym religię wykorzystuje się w konflikcie etnicznym i politycznym. Bolejemy zwłaszcza nad wyrazami nietolerancji w Polsce, czego przykładem była próba podpalenia Centrum Muzułmańskiego w Białymstoku w sierpniu 2011 roku. Rada potępia te i wszelkie inne formy islamofobii i chrystianofobii.
W ubiegłym roku obserwowaliśmy wolnościowy zryw ludów arabskich. Nie tracimy nadziei, że solidarność muzułmańsko-chrześcijańska, której byliśmy świadkami na Placu At- Tahrir w Kairze, nie była tylko potrzebą chwili, lecz stanie się stałym elementem w relacjach między wyznawcami obu religii. Podobnie jak w Nigerii, gdzie przemocy terrorystów sprzeciwiają się młodzi muzułmanie i chrześcijanie, pomagając sobie nawzajem w obronie kościołów i meczetów. Mamy też nadzieję, że wysiłki naszej Rady, podejmowane na rzecz wzajemnego zrozumienia i zgodnego współistnienia, zainspirują do refleksji nad możliwością pokojowych kontaktów chrześcijańsko-muzułmańskich i staną się zaproszeniem do wejścia na drogę dialogu.
Jesteśmy przekonani, że obecny Dzień Islamu przypomni katolikom i muzułmanom o ich wielkim duchowym potencjale, który jest nie tylko darem, ale także zadaniem, jakie ludzie wierzący mają wobec Boga, człowieka i świata.



W imieniu członków Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów:
ks. Adam Wąs SVD – współprzewodniczący ze strony katolickiej
Artur Konopacki – współprzewodniczący ze strony muzułmańskiej

Źródło: episkopat.pl